Direct naar artikelinhoud

ABX ontslaat honderden werknemers in het buitenland

De pakjesdienst ABX van de NMBS zal enkele honderden buitenlandse werknemers laten afvloeien. Dat raakte gisteren in de marge van de raad van bestuur van de spoorwegmaatschappij bekend. Tijdens de bijeenkomst van de raad, die de hele dag aansleepte, besloot de NMBS noodgedwongen om het investeringsprogramma voor volgend jaar drastisch in te krimpen. De personeelsleden zullen flexibeler moeten werken.

Brussel

Eigen berichtgeving

Geert Sciot

De NMBS was van plan om volgend jaar 1.500 miljoen euro te investeren in vernieuwing van rollend materieel, verbetering van de dienstverlening en infrastructuur. Maar vanwege de hoge verliezen en de nakende liquiditeitsproblemen heeft het bestuursorgaan van de spoorwegen gisteren besloten om de investeringsenveloppe 350 miljoen lichter te maken.

"Noodgedwongen", zo staat in de mededeling die na de bijeenkomst van de raad werd verspreid. "Enkel de prioritaire investeringen waarvan de financiering is gegarandeerd, gaan door."

Welke geplande investeringsprojecten sneuvelen, wordt pas in februari definitief beslist. Maar vermoedelijk zullen enkele uitgaven voor de realisatie van het Brusselse gewestelijke expresnet uitgesteld worden. Ook van de meer dan 40.000 werknemers van de NMBS worden inspanningen verwacht. Het bestuursorgaan gaf de directie gisteren het groene licht om met de vakbonden te onderhandelen over productiviteitsverhogingen en meer flexibiliteit. Spoorbaas Karel Vinck wil, gezien de slechte financiële toestand van het spoorbedrijf, die moeilijke onderhandelingen met de bonden nog tijdens het eerste kwartaal van 2003 beëindigen.

De bestuurders discussieerden ook urenlang over twee noodlijdende dochterbedrijven van de spoorwegen. Het omstreden pakjesbedrijf ABX heeft dringend nood aan een overbruggingskrediet van 140 miljoen euro. "Maar de Europese Commissie moet haar zegen geven voor die kredietlijn en dat zal pas begin volgend jaar gebeuren", zegt ABX-directeur Etienne Schouppe. "Gevolg is dat we vandaag alle moeite van de wereld moeten doen om de eindjes aan elkaar te knopen. We moeten de laatste frank uit de kas halen."

De 140 miljoen is dringend nodig om ABX te herstructureren en om werknemers te laten afvloeien. Volgens Schouppe verdwijnen er bij de Duitse ABX-dochter ruim honderd jobs. In Nederland moet een vijftigtal personeelsleden afvloeien en in Duitsland gaat het om "verschillende tientallen". In België, waar de pakjesactiviteit winstgevend is, zijn geen ontslagen gepland. "We zijn de besprekingen over die ontslagen begonnen met de vakbonden", zegt Schouppe.

Een ander zorgenkind van de NMBS is de operator van vrachtterminals Inter Ferry Boats (IFB). Om te vermijden dat de boeken moeten worden neergelegd, krijgt IFB "onmiddellijk' 80 miljoen euro via een omzetting van vorderingen in kapitaal (60 miljoen) en een cashinjectie (20 miljoen euro). Dat bedrag moet IFB toelaten de activiteiten tot de zomer van volgend jaar verder te zetten. Tegen dan moet er duidelijkheid komen over een ingrijpende herstructurering, die waarschijnlijk het verlies van tientallen jobs zal teweegbrengen.

Ondanks haar zorgwekkende financiële toestand heeft de NMBS tot slot ook nog een cadeautje in petto voor de trouwe treinreiziger. Die krijgt vanaf nu 10 procent korting wanneer een treinkaart van één jaar wordt aangeschaft. Wie meer dan 120 kilometer van Brussel woont, mag voortaan ook voor negen uur 's ochtends met de Go Pass sporen. Een fiets laten meerijden met de trein kost voortaan in het hele land 4,20 euro.

NMBS moet wegens geldtekort investeringen met 350 miljoen euro verminderen