Direct naar artikelinhoud

Einde dreigt voor alle diesels

Parijs, Madrid, Athene en Mexico-Stad weren vanaf 2025 alle dieselwagens uit de stad. Daarmee gaan ze nog een stap verder dan de groene zone, waar propere diesels nog toegelaten zijn. De autolobby vreest dat de beslissing ook de Belgische dieselverkoop zal doen kelderen.

Om de luchtkwaliteit te verbeteren viseren de burgemeesters van Parijs, Madrid, Athene of Mexico-stad niet alleen oude wagens, maar ook nieuwe. Wie zopas een nieuwe diesel heeft gekocht, kan die nog acht jaar gebruiken. Maar vanaf 2025 kom je er niet meer in.

Wetenschappers waarschuwen al een tijdje dat de uitstoot van diesels gevaarlijker is dan die van benzinewagens. De minuscule roetdeeltjes dringen onze longen binnen en verhogen het risico op hartziekten en longkanker. Bij de nieuwste modellen houden roetfilters en katalysatoren een deel van die uitstoot tegen, maar niet alles. Bovendien stoten ze ook stikstofdioxide uit dat ademhalingsproblemen kan veroorzaken.

Op een internationale top van burgemeesters in Mexico City, de 'C40', namen vier wereldsteden deze week een radicale beslissing. In ruil voor de ban beloven zij er alles aan te doen om het gebruik van elektrische en hybride auto's in hun stad op te krikken. Ze beloven ook het makkelijker wordt om de metro, de bus of de fiets te nemen.

"Onze stad implementeert een gedurfd plan", beseft Anne Hidalgo, de burgemeester van Parijs. "Geleidelijk verbannen we vervuilende wagens uit het straatbeeld, terwijl we onze inwoners ondersteunen met concrete maatregelen." In Parijs zijn auto's van voor 1997 al verboden, een ban die steeds verder wordt uitgebreid. Los daarvan wordt de Champs-Elysees één keer per maand autovrij gemaakt.

De algemene dieselban is een mijlpaal voor de autosector. Constructeurs beseffen immers dat het een kwestie van tijd is voordat andere steden het voorbeeld volgen. Als zij hun auto's niet aanpassen aan de strengere milieunormen, verliezen ze onvermijdelijk marktaandeel.

Voorbij alle rede

Volgens Joost Kaesemans van Febiac, de federatie voor de autosector, zal de impact tot in België te voelen zijn. "We zien nu al grote verschuivingen in het koopgedrag. In 2008 was 80 procent van de nieuwe verkochte wagens een diesel. Nu nog net 50 procent. Sommige stadswagens worden zelfs al niet meer op de markt gebracht in een dieselversie. Die evolutie zal zich steeds sterker doorzetten."

Maar Kaesemans vindt de dieselban een domme beslissing. "Als er morgen een dieselauto op de markt komt die geen roet meer uitstoot, waarom zou je diesel dan verbieden? Ik rij zelf met een auto die aan de Euro 6-norm voldoet. Dankzij een goede roetfilter en een katalysator stoot ik veel minder uit dan tien jaar geleden."

Volgens de autolobby worden dieselauto's, nog steeds goed voor driekwart van de afgelegde kilometers in België, onterecht afgekraakt. "Dieselgate heeft de deuren wijd opengezet om de diesel te bashen. De kritiek gaat voorbij alle rede", klinkt het. Kaesemans' suggestie? Vervang de 'low emission-zone' die Gent, Antwerpen en Brussel plannen op termijn door een 'zero emission-zone'. Daarin zouden auto's geen enkele vuiligheid meer mogen uitstoten. Vervolgens is het aan de autoconstructeurs om een oplossing te bedenken. Dat is veel efficiënter dan zomaar een hele technologie uit te sluiten."

De Vlaamse regering heeft intussen beslist dat er tegen 2020 meer dan 100.000 auto's moeten rondrijden op schone energie. Tegen 2030 wil Vlaanderen alle auto's op vervuilende brandstoffen weg.