Direct naar artikelinhoud

Weinig verrassingen, weinig vrouwen in Cannes

Filmfans die op grote verrassingen hoopten in de officiële selectie van het Filmfestival van Cannes, komen bedrogen uit: het zijn vooral de verwachte namen die het programma kleuren. Maar dat maakt de competitie er niet minder boeiend op.

Het was een kleine verrassing dat het Filmfestival van Cannes dit jaar opent met La tête haute, de nieuwe film van de Franse cineaste Emmanuelle Bercot. Voor de ene cinefiel was het een statement dat de openingsfilm voor het eerst in 28 jaar geregisseerd werd door een vrouw, voor de andere was het opvallend dat het niet om een grote Amerikaanse film met veel star power ging.

De selectie voor de officiële competitie, die gisteren bekendgemaakt werd, is niet even verrassend. Tussen de zestien filmmakers die hun film komen voorstellen, zitten met de Franse regisseuses Maïwenn en Valérie Donzelli opnieuw maar twee vrouwen. De overige veertien namen bestaan vooral uit bekende regisseurs die ook de afgelopen jaren al het landschap van de internationale auteurscinema - en dus ook het programma van Cannes - hebben bepaald, zoals Paolo Sorrentino (Youth), Hirokazu Kore-eda (Our Little Sister) en Jacques Audiard (Kheepan).

Dat is ook logisch, vindt Patrick Duynslaegher, artistiek directeur van Film Fest Gent. "Sommigen vinden zo'n aanbod discriminerend, maar dat begrijp ik eerlijk gezegd niet. De organisatie van een filmfestival stelt haar programma samen op basis van de kwaliteit en originaliteit van de films, en niet op basis van het geslacht van de regisseur. Het Filmfestival van Cannes heeft voor de officiële competitie steeds gekeken naar de toplaag van de auteurscinema, en ook de selectie van dit jaar geeft daar een goed beeld van."

'Mad Max'

Nog een verwijt dat regelmatig de kop opsteekt: sommige regio's of landen zouden ondervertegenwoordigd zijn. Opvallend is dat er tussen de zestien geselecteerde films maar liefst tien Europese producties te vinden zijn. Met drie (co)producties zijn de Verenigde Staten dan weer veel minder aanwezig. Nochtans zijn het wel die films die de grote sterren naar het festival brengen: in Gus Van Sants The Sea of Trees nemen Matthew McConaughey en Naomi Watts de hoofdrollen voor hun rekening, terwijl Cate Blanchett en Rooney Mara hun opwachting maken in Todd Haynes' Carol.

Hollywood is dus toch altijd een beetje aanwezig in Cannes, ook zonder grote Amerikaanse films in competitie. "Hét grote evenement zal dit jaar de première van Mad Max: Fury Road zijn, waarmee regisseur George Miller na dertig jaar een vierde deel aan zijn bekende sciencefictionreeks breit", voorspelt Duynslaegher. Bekende namen als Charlize Theron en Tom Hardy zullen alleszins heel wat kijklustigen en paparazzi naar de Croisette lokken.

"Wie meer variatie of eigenzinnigheid zoekt, moet verder kijken dan de competitie", vindt Duynslaegher nog. In nevenprogramma's als Un Certain Regard zitten dan ook opvallend meer jonge, maar ook meer vrouwelijke regisseurs, zoals de Franse Alice Winocour. Zij komt haar nieuwe film Maryland voorstellen, met een hoofdrol voor Matthias Schoenaerts.

De 68ste editie van het Filmfestival van Cannes loopt van 13 tot 24 mei.Het volledige programma vindt u op www.festival-cannes.be