Direct naar artikelinhoud

Als verkeersborden kunst worden

Hij was amper een paar dagen in ons land en het was prijs. De Franse kunstenaar Clet Abraham (46) transformeert verkeerspijlen plots in instrumenten van Cupido en verandert verbodsborden in een doorgezaagde balk.

Op het Brusselse Poelaert- en Sint-Katelijneplein kregen verkeersborden een facelift. Op een bord verscheen een peuzelende Pacman, op een ander een knuffelende politie-agent. Straatartiest Clet Abraham was uitgenodigd om een tentoonstelling in Brussel bij te wonen en stopte enkele stickers in zijn koffer. Brussel staat nu samen met onder meer Rome, Turijn, Palermo, Parijs en Londen in het lijstje van steden waar Abraham 'toegeslagen' heeft.

Het verhaal begon ongeveer drie jaar geleden toen Abraham door zijn woonplaats Firenze reed. Plots ergerde hij zich aan doodgewone verkeersborden die hem eerder nooit waren opgevallen. De kunstenaar met Franse roots vatte het plan op om verkeersborden een andere betekenis te geven dan louter regulerend. Een paar weken later was de eerste sticker én zijn eerste kunstwerk op straat een feit: een bord dat een doodlopende straat aankondigt, werd omgevormd tot een Christus aan het kruis.

Abraham is overdag voltijds kunstenaar. Hij werd geboren in Bretagne en volgde er kunstacademie, maar woont en werkt nu al jaren in Italië. Daar houdt hij zich bezig met het maken van sculpturen en heeft hij zijn eigen kunstgalerij. Zijn werk wordt tot in New York verkocht en hij werd al gevraagd voor grote exposities.

Dynamisch

's Nachts verandert zijn focus helemaal. Dan trekt hij de straat op met zijn stickers en beplakt hij verkeersborden. Op twintig seconden is de klus geklaard, maar het bedenken van ontwerpen neemt veel meer tijd in beslag. Veel ideeën blijken uiteindelijk ook niet te werken, zegt Abraham.

Dat hij een deel van zijn werk in de open ruimte toont, vindt hij fantastisch. "Ik kan geen plaats bedenken om tentoon te stellen", zo zei hij ooit in een interview. "Kunst op straat is dynamisch, nergens ander kun je zo veel mensen bereiken. Voor mij draait alles rond communicatie."

Wat hij doet, is illegaal, zelfs al zorgt hij ervoor dat zijn stickers makkelijk te verwijderen zijn. In Italië kreeg hij al verschillende boetes. "Ik weet dat het illegaal is", zegt hij. "Dat geef ik openlijk toe, maar ik vind de wet handhaven niet het belangrijkste wat er is. Dat is respect en verantwoordelijkheid. Voor mij is dit trouwens geen vandalisme. Vandalisme is vernielen, kunst is bouwen en ik bouw."

Hoewel Abraham door wie hem kent omschreven wordt als een bedeesd man, die zelfs een beetje beschaamd is over alle aandacht die hij krijgt, zit hij niet verlegen om een stunt. In oktober 2010 plaatste hij ongemerkt een zelfportret in tussen de collectie van het Palazzo Vecchio. Het duurde toch meer dan een etmaal vooraleer de suppoosten het extra werk opmerkten.