Direct naar artikelinhoud

Sunweb ontketent prijzenoorlog

Touroperator Sunweb verklaart de oorlog aan de concurrenten. Aan de hand van een prijzenvergelijker, die vandaag online gaat, zet Sunweb frontaal de aanval in. 'Jetair, Sunjets, Neckermann en Thomas Cook: ze doen maar wat. In 95 procent van de vergeleken reizen zijn wij goedkoper.'

Vanochtend vroeg gooit Sunweb 'Zondedju' online, een tool waarmee consumenten de Sunwebprijs van een reis kunnen vergelijken met de prijs die Neckermann, Jetair, Sunjets en Thomas Cook aanrekenen voor een identieke reis.

Dat wil zeggen: zelfde hotel, zelfde type kamer, zelfde arrangement, voor de duur van een week. Vertrekdatum: liefst op exact hetzelfde moment.

Volgens Sunweb toont de tool dat 95 procent van de reizen het goedkoopst is bij Sunweb. En omdat ook de touroperator wel weet dat dat niet helemaal verrassend is bij een tool die door henzelf werd ontwikkeld, komt daar meteen achteraan: "Gecheckt, gedubbelcheckt én steekproefgewijs gecontroleerd door een deurwaarder."

Sunweb vergeleek duizenden identieke vakanties met elkaar en is vlijmscherp. "De Belgische consument betaalt vandaag gemiddeld 15 procent te veel voor zijn vakantie", zegt Sofie Callewaert van Sunweb. "In 95 procent van de gevallen is Sunweb goedkoper. Neckermann, Thomas Cook, Jetair en Sunjets: ze doen maar wat."

Met de onlinetool Zondedju daagt Sunweb de concurrentie uit om transparanter te communiceren over de prijzen. Callewaert: "Ze zeggen niet hoe hun prijs tot stand komt. Wij doen dat wel. Bij ons weet je exact hoe we tot onze prijs komen. Dat die lager is dan bij de concurrent, heeft zijn redenen: enkel online werken, geen peperdure brochures, geen kantoren."

Dat Zondedju uitgerekend nu komt, is niet toevallig. Vanaf december beginnen mensen klassiek hun zomervakanties te boeken. Sunweb hoopt daar voordeel uit te halen. Toch is de concurrentie niet onder de indruk.

"Sunweb vergelijkt appelen met peren", zegt Hans Vanhaelemeesch van TUI Travel (Jetair en Sunjets). "De enige prijs die uiteindelijk telt, is de eindprijs. Met kortingen. Met verrekening van kinderen die gratis meereizen. Ik twijfel er niet aan dat ook de consument dat wel zal begrijpen."

Ook Koen van den Bosch van Thomas Cook relativeert. "Ons aanbod is veel ruimer. TUI Travel heeft exclusieve hotelpartners die Sunweb niet heeft. En dan zijn er nog al de serviceverschillen: de transfers tussen hotel en luchthaven die efficiënter zijn, de omruilgarantie, de toegevoegde waarde van de reisagent. Het is een vergelijking die kant noch wal raakt."