Direct naar artikelinhoud

De kruisvaart van Malkovich in 'Changeling'

De titel van Eastwoods thriller en epoquedrama Changeling betekent letterlijk wisselkind. Dat klinkt als een nachtmerrie, en dat is het ook voor alleenstaande moeder Christine Collins (Angelina Jolie), die anno 1928 in Los Angeles thuiskomt van haar werk en merkt dat haar negenjarige zoontje Walter verdwenen is. De Los Angeles Police Department (LAPD) voelt niet de behoefte om snel in actie te komen voor een kind dat wellicht gewoon eventjes van huis is weggelopen. Maar Walter blijft weg en zijn moeder blijft zoeken, blijft de politie smeken om op zoek te gaan naar haar zoon. Vijf maanden later krijgt ze eindelijk goed nieuws: Walter is teruggevonden! De politie van Los Angeles, die wel wat positieve aandacht kan gebruiken, maakt er zelfs een soort media-evenement van. Maar dan merkt Collins dat de jongen, die nochtans zelf beweert dat hij Walter is, haar zoontje niet is.

Vanaf dan wordt het alleen maar erger. Hoe meer zij zich roert, hoe harder zij wordt aangepakt. De politie beschuldigt haar ervan een onwaardige moeder te zijn die niet voor haar eigen kind wil zorgen, maar liever de handen vrijhoudt. De media slikken die politionele uitleg. Maar niet allemaal: gelukkig is daar Reverend Gustav Briegleb (John Malkovich), die zijn eigen radioprogramma heeft, waarin hij als een soort kruisvaarder stelselmatig ten strijde trekt tegen wat hij zelf omschrijft als "het meest incompetente, gewelddadige en corrupte politiekorps aan deze kant van de Rocky Mountains". De tragische perikelen waarin Christine Collins verzeild is geraakt, zijn daar voor hem het zoveelste bewijs van. En dus kiest de presbyteriaanse predikant resoluut de zijde van de steeds wanhopiger wordende moeder.