Direct naar artikelinhoud

Vakbonden Opel vragen fiscaal voordeel om ontslagpremie te vergroten

De vakbonden vragen nog eens of de GM-top meer geld voor de sluiting van Opel Antwerpen wil uittrekken dan de 337 miljoen die nu voorzien zijn. Ze sturen ook aan op een fiscale uitzondering, waardoor de ontslagen werknemers netto meer van hun ontslagvergoedingen zouden overhouden dan wettelijk voorzien is.

337 miljoen heeft GM uitgetrokken om de 2.300 ontslagen Opelwerknemers tussen de 10.000 en de 144.000 euro uit te betalen. Gisterochtend voerde de ochtendploeg even actie tot ze op papier bevestigd kregen wat dat voor elke arbeider afzonderlijk betekende. Gistermiddag raakte echter bekend dat vakbonden en lokale directie het ook eens waren geraakt over de oprotpremies en de brugpensioenregeling voor bedienden.

Op een persconferentie schreeuwde de socialistische vakbondsman Rudi Kennes andermaal om een bijkomende financiële inspanning van GM, omdat de vergoeding per werknemer vandaag een kwart lager ligt dan de vergoeding uit het sociaal plan in 2007. “Mensen aan wie toentertijd expliciet gevraagd werd om te blijven, moeten het nu plots met 30.000 euro minder vertrekpremie stellen”, argumenteerde Kennes. Kennes’ collega Eddy De Decker gaf toe dat amper twaalf mensen in aanmerking komen voor de hoogste vertrekpremie, maar hij erkende ook dat Opel gevoelig meer betaalt dan andere bedrijven.

De vakbonden beloofden er nogmaals op aan te dringen dat GM met meer centen over de brug zou komen. Ze zullen bovendien bij minister van Werk Joëlle Milquet (cdH) aandringen op een gedeeltelijke vrijstelling van belastingen. “Ik zal bij minister Milquet aandringen op een fiscaal uitzonderingsstatuut zoals ook de mijnwerkers of het Sabenapersoneel die destijds gekregen hebben”, zei Kennes.

Het kabinet-Milquet zei via de media over de vraag gehoord te hebben. “We hebben nog geen officieel verzoek binnen gekregen”, zei woordvoerder Benoit Lannoo, “maar het verzoek van Kennes lijkt me eerder een vraag voor minister van Financiën Didier Reynders (MR). Ik vraag me echter wel af of zo’n uitzonderingsstatuut de toets van het gelijkheidsbeginsel zal kunnen doorstaan.” Of de ethische toets, bovendien: als de staat boven op de brugpensioenen ook nog een fiscaal voordeel ophoest, subsidieert de federale overheid twee keer de sanering bij Opel, één keer via de brugpensioenen, een tweede keer via de belastingen. (FD)