Direct naar artikelinhoud

Starbucks serveert gratis studies voor werknemers

De Amerikaanse koffieketen Starbucks zal voortaan de studiekosten van zijn werknemers op zich nemen. Het bedrijf wil zo 'de gebroken American Dream' herstellen. Of zit er meer achter?

Het klinkt te mooi om waar te zijn. Alle 135.000 Amerikaanse werknemers van de multinational kunnen voortaan kosteloos online een bachelordiploma halen aan de Arizona State University. Iedereen die minimaal twintig uur werkt in een van de circa 11.000 koffiehuizen in de VS kan zich inschrijven. Personeel dat een eerder afgebroken studie wil vervolledigen, krijgt het volledige inschrijvingsgeld terugbetaald. Wie van nul begint kan de eerste twee jaar rekenen op een gedeeltelijke tussenkomst (ongeveer een vijfde), daarna hebben ook zij recht op de volle 100 procent gratis onderwijs.

En daar houdt het niet op. Niet alleen krijgen de werknemers kosteloze begeleiding om werk en studie te combineren, ze mogen kiezen uit een brede waaier van 40 opleidingen: van zakelijke communicatie tot duurzaam toerisme. Bovendien eist Starbucks niet eens dat ze na het halen van hun diploma blijven werken bij de koffieketen.

Welk prijskaartje dit voor het bedrijf oplevert is onduidelijk, om de simpele reden dat men niet weet hoeveel werknemers zich gaan inschrijven. Als slechts 3 procent van het personeel gebruikmaakt van de regeling, zou dat Starbucks jaarlijks 50 miljoen dollar kosten, zo berekende het zakenblad Forbes.

Marketing

Niet dat de multinational krap bij kas zit: alleen al in de eerste drie maanden van dit jaar boekte het een winst van zomaar eventjes 427 miljoen dollar. Bovendien geldt de terugbetaling als een voordeel voor werknemers en is dus gedeeltelijk fiscaal aftrekbaar.

Toch roept CEO Howard Schultz vooral altruïstische motieven in: "De voorbije jaren hebben we Amerikaanse Droom zien afbrokkelen. De ongelijkheid in dit land laat Amerikanen in de steek. Door te investeren in de ambities van onze werknemers maakt Starbucks de best mogelijke investering."

Het is geen toeval dat de Amerikaanse minister van Onderwijs de officiële aankondiging van het plan bijwoonde. President Barack Obama maakt zich al langer zorgen over de stijgende studiekosten voor de gemiddelde student. Door zeer hoge inschrijvingsgelden steken de meeste onder hen zich in diepe schulden, goed voor een totale schuldenberg van 1,1 biljoen dollar. Hogere studies dreigen onbetaalbaar te worden, zeker voor de lagere inkomensgroepen die niet toevallig een meerderheid uitmaken van het personeelsbestand bij Starbucks. Uit een interne enquête blijkt dat zo'n 70 procent van hun werkkrachten graag zou willen verder studeren of dat al voor deel doet.

"Ook al is het voor een groot stuk marketing, ik denk wel dat dit een goed idee is van Starbucks", zegt Xavier Baeten, verloningsspecialist aan de Vlerick-managementschool. "Steeds meer bedrijven stappen weg van een puur financiële beloning van hun werknemers, naar meer duurzame oplossingen zoals een verdere opleiding volledig of deels te betalen. Jonge mensen vinden het hoe langer hoe meer belangrijker dat ze zich binnen een bedrijf verder kunnen ontwikkelen."