Direct naar artikelinhoud

Brussels metronet krijgt grondige facelift en nieuw station

BRUSSEL l De Brusselse metro ondergaat vanaf vandaag een aantal ingrijpende wijzigingen. Vanochtend worden in aanwezigheid van koning Albert het nieuwe Weststation en de vernieuwde, lusvormige kleine ring geopend. Zaterdag wordt een volledig vernieuwd metronet in gebruik genomen. De Brusselse ondergrondse is dan een dag gratis.

De opening van het Weststation, dat werd getekend door Brussels architect Alexandre Mahieu, vormt het sluitstuk van een operatie die al in 2001 begon. Doel was om de zogenaamde 'kleine ring' te sluiten door een verlenging van metrolijn 2. Daartoe werd de lijn eerst verlengd met één station, van Clemenceau naar Delacroix. Vandaar is de lijn nu doorgetrokken naar het Weststation. Kostprijs van de operatie: 221 miljoen euro.

Het nieuwe metronet moet volgens vervoersmaatschappij MIVB snellere en efficiëntere verbindingen tot stand gaan brengen. Het huidige Brusselse metronet bestaat uit drie lijnen: 1A Herrmann-Debroux - Koning Boudewijn, 1B Stokkel - Erasmus, en 2 Simonis - Delacroix. Het nieuwe metronet is opgebouwd rond vier lijnen: 1 Stokkel - Weststation, 2 Simonis (Elisabeth) - Simonis (Leopold II), 5 Herrmann-Debroux - Erasmus en 6 Simonis (Elisabeth) - Koning Boudewijn.

Daarnaast worden ook de twee bestaande premetrolijnen op de noord-zuidas tot het nieuwe netwerk gerekend. Zij vormen de lijnen 3 (Noordstation - Churchill) en 4 (Esplanade - Stalle).

Volgens de MIVB rijdt er hierdoor vanaf zaterdag in een groot gedeelte van het stadscentrum in de spits een metro om de 3 minuten, en in de daluren om de 3,5 minuten. Ook kan de reiziger profiteren van een aantal nieuwe rechtstreekse verbindingen, zoals tussen het Zuidstation en de Heizel (reistijd 11 minuten), Oudergem en Anderlecht en het noorden van het gewest met de Louizawijk en het Zuidstation.

Samen met 15 recent geleverde treinstellen zou de hervorming van het metronet bovendien toelaten de plaatsen in de metro op te drijven met liefst 40 procent. Dit was broodnodig omdat de MIVB de afgelopen acht jaar het rittenaantal met 70 procent zag stijgen. De metro nam zowat de helft van de ritten voor zijn rekening. Op bepaalde lijnen, zoals de lijn 1B Stokkel - Erasmus, was een verzadiging opgetreden. De Brusselse metro wordt dagelijks gebruikt door meer dan een half miljoen mensen. (HC)

www.mivb.be

n Door de hervorming zou de capaciteit van de metro stijgen met 40 procent.