Direct naar artikelinhoud

Winnares 'Op zoek naar Maria' krijgt hoofdrol in musical 'The Sound of Music'

Gezocht: een zingende non

De hoofdrol van Maria vertolken in The Sound of Music: hoewel er binnen het wereldje soms meewarig wordt gedaan over 'dat suikerspinnenstuk', blijft het de natte droom van heel wat musicalactrices. Vanaf woensdag gaat vtm op zoek naar het meisje dat de zingende non zal vertolken in de productie die dit najaar in België speelt. Drie experten laten nu al hun licht schijnen over Op zoek naar Maria.

door sarah theerlynck

Brussel l 'Een prachtige promotie voor de musical', klinkt het in koor. Al rijzen er wel vragen bij de keuze van het stuk en de publieksvoting.

Drie jaar geleden pakte BBC uit met How do you solve a problem like Maria? In het begin kreeg Andrew Lloyd Webber, in wiens productie van The sound of music de winnares zou spelen, de wind van voren. Een hoofdrol casten op tv werd afgedaan als onkies. Toch werd het een kijkcijferkanon, met een piek van 7,7 miljoen bij de eindaflevering. Tegen dan had de kritiek het programma al lang in de armen gesloten en, belangrijker, kende de ticketverkoop in de Londense West End een gigantische boom.

"Dit programma heeft een jong publiek overtuigd musicals 'in het echt' te gaan bekijken", schreef The Independent. Gelijkaardige programma's volgden. De Britse omroepen gingen op zoek naar een Joseph voor Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat, een Oliver en een Nancy voor Oliver!, een Sandy en een Danny voor Grease, en ook in Amerika, Canada en Nederland kwamen er copycats. Met Op zoek naar Maria springt nu ook Vlaanderen op de kar. Koen Wauters presenteert.

'Prachtige promotie'

An Lauwereins, de musicalactrice die doorbrak dankzij haar hoofdrol in The Sound of Music van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen in 1995, denkt dat het programma prachtige promotie wordt voor de musical. "Ik vond het Britse programma goed: het publiek kreeg een blik achter de schermen en werd helemaal ondergedompeld in de wereld van de musical."

"Het Britse voorbeeld is hoopgevend", vindt ook Wilfried Eetezonne, musicalkenner en jurylid van de Vlaamse Musicalprijzen. "De musicalwereld kreeg opnieuw een grote boost. Een nieuw en jonger publiek trok opeens naar de zalen." Toch heeft hij ook zijn bedenkingen. "Musical is een huis met vele kamers, maar in Vlaanderen leeft het beeld dat het enkel en alleen goed entertainment is. Het gevaar bestaat dat Op zoek naar Maria dat beeld nog zal voeden."

Volgens de expert zal producent Albert Verlinde er wellicht een "suikerspinnen familievoorstelling met schattige kindjes" van maken. "Het is de versie van de musical waar sinds de film heel wat producenten voor kiezen", zegt Eetezonne. "Het oorspronkelijke stuk is echter heel wat interessanter. Het thema van de Oostenrijkse Anschluss is er veel duidelijker in uitgewerkt."

"Acteurs en musicalkenners kijken vaak neer op The Sound of Music, wegens te zeemzoeterig, maar het publiek houdt enorm van dat stuk", pareert Lauwereins. "Ook ik. Je moet door het zeemzoeterige heen kijken en dan merk je dat het verhaal van Maria, voor mij in wezen het verhaal van een vrouw die de verkeerde carrièrekeuze maakt, bijzonder sterk is. En natuurlijk zijn er de vele prachtige liedjes, die bij haast iedereen jeugdherinneringen oproepen."

Kortom: The sound of music is het ideale stuk om een tv-programma aan op te hangen. En dat kan ook voor de andere kamers van het huis dat de musical is, positief zijn. "Het één verkoopt het ander", zegt Ronnie Commissaris, hoofd van de musicalopleiding van het conservatorium van Brussel. "Ik ben de eerste om ervoor te pleiten het genre zo breed mogelijk te benaderen. Een publiekstrekker als The Sound of Music zal wellicht ook meer volk lokken naar de minder evidente musicals." Ook Eetezonne sluit dat niet uit. "Zelfs als enkel de meer commerciële musicals een nieuw publiek aanboren, kan dat positief zijn voor de moeilijkere stukken. Meer inkomsten bieden meer mogelijkheden."

'De slechtste Evita ooit'

Blijft de vraag: is het wel mogelijk een nieuwe musicalster te vinden via een tv-programma? In de jury zetelen de klassebakken Linda Lepomme, die de musical in ons land op de kaart zette als artistiek directeur van de musicalafdeling van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen, Frank Van Laecke, gevierd auteur en regisseur, en Peter De Smet, de voorganger van Commissaris en een belangrijke stemcoach. Zij voeren slechts de eerste selectie door: het is de kijker die beslist wie van de tien overblijvende kandidates wint.

"Ik ben zelf ontdekt in een tv-programma", vertelt Lauwereins. "Alleen: toen won ik een klein rolletje bij de Vlaamse Opera. Nu krijgt de winnares meteen een hoofdrol in de schoot geworpen en daar heb je ervaring voor nodig. Het is niet denkbeeldig dat het sms'end publiek daar geen rekening mee houdt." Ook Eetezonne vreest daarvoor. "In Nederland hebben ze de slechtste Evita ooit gecast. Het is er de makers natuurlijk in de eerste plaats om te doen goede tv te brengen. Emotie en spanning primeren, niet de zoektocht naar de beste Maria."

Op zoek naar Maria, elke woensdag op vtm om 20.40

Wilfried Eetezonne, musicalkenner

Het gevaar bestaat dat 'Op zoek naar Maria' het beeld nog zal voeden dat musical enkel en alleen goed entertainment is

n Koen Wauters en de vtm-kijkers gaan 'Op zoek naar Maria': de hoofdrolspeelster in de Belgische productie van 'The Sound of Music'.