Direct naar artikelinhoud

Tienerschool dicht de kloof tussen lager en middelbaar

In 2018 opent in Anderlecht een tienerschool de deuren. Enkel leerlingen van de laatste twee jaar van het basisonderwijs en de eerste twee jaar van het secundair onderwijs kunnen er les volgen.

"Eén op de zeven leerlingen in Brussel blijft zitten in het eerste middelbaar. Hoewel ze behoorlijke resultaten behaalden in de basisschool, blijkt de kloof met het secundair onderwijs te groot. Daarin speelt de puberteit een belangrijke rol. Is het wel verstandig om aan kinderen in identiteitscrisis te vragen een studiekeuze te maken? Of is het niet beter de keuze, die nu veelal door de ouders of de leraar wordt gemaakt, twee jaar uit te stellen?" werpt Piet Vandermot op. Vandermot is algemeen directeur van de scholengemeenschap Sint-Goedele in Brussel en vanaf 2018 ook van de tienerschool in Anderlecht, waarvan gisteren het startschot is gegeven.

Met de tienerschool, een primeur in België, wil Vandermot de kloof dichten tussen lager en middelbaar onderwijs en pubers voorbereiden op hun studiekeuze. Hij wil dat doen door het huidige systeem van twee keer zes studiejaren te vervangen door drie periodes van vier jaar: basisschool, tienerschool en secundair. In de tienerschool zullen leerlingen van het vijfde en zesde studiejaar samen les kunnen volgen met die uit het eerste en tweede middelbaar. Volgens Vandermot behoren die leerlingen tot "dezelfde psychische groep".

Aan het "innovatief" leerprogramma wordt sinds een jaar gesleuteld met een stuurgroep, waarin verschillende betrokkenen uit de onderwijswereld zetelen. Want ook in Schaarbeek komt er een tienerschool, al opent die pas in 2019 de poorten.

De tienerscholen zullen trouw blijven aan de eindtermen. Maar er wordt wel een ander type van onderwijs aangeboden, dat "veel meer inspeelt op de identiteit van de tieners". Vandermot: "Het doel is dat de tieners gemotiveerd zijn, zelf bewust keuzes kunnen maken en hun leven in handen willen nemen. De focus zal op hun interesses, competenties en motivatie liggen. Ze leven ook in een wereld waarin zij alle informatie bij de hand hebben. Daarom krijgt digitaal leren een zeer belangrijke plaats." De lat wordt evenwel niet lager of hoger gelegd, verduidelijkt Vandermot.

Voor de leerlingen lijkt het schoolleven gemakkelijker te worden in de tienerscholen. Maar wat met de leerkrachten? "In onze stuurgroep zit de Vrije Universiteit Brussel en de Odisee-hogeschool mee aan tafel, zodat in leerkrachtenopleidingen kan ingespeeld worden op het nieuwe concept."

Al zijn de tienerscholen een primeur voor België, het gedachtegoed erachter is dat niet. In Antwerpen en Limburg, maar ook in Nederland, spelen onderwijsexperts al langer met het idee. In België worden ze voor de eerste keer financieel en moreel gesteund door de overheid, vooral door de Vlaamse Gemeenschapscommissie in Brussel. En Vlaanderen maakte al 8,5 miljoen euro vrij voor de bouw van de tienerschool in Anderlecht, die deels ondergebracht zal worden in een voormalige kerk.

Bovendien werd voor de tienerschool in Schaarbeek 20 miljoen aan subsidies gegeven, zegt Brussels minister van Onderwijs Guy Vanhengel (Open Vld). Hij ziet de komst van de tienerscholen als een verrijking in het onderwijsaanbod van Brussel. In de tienerscholen zullen zowat 750 tot 1.000 leerlingen les kunnen volgen.