Direct naar artikelinhoud

Aantal vluchtmisdrijven meer dan verdubbeld

Vorig jaar pleegden in Vlaanderen meer dan dubbel zoveel chauffeurs vluchtmisdrijf als in 2013. Dat blijkt uit recente cijfers van mobiliteitsclub VAB. Opvallend: de meeste vluchtmisdrijven zijn gevallen waarbij de schade wordt veroorzaakt door een parkeermanoeuvre.

De VAB bevroeg voor haar laatste Mobiliteitsbarometer duizend Vlamingen en duizend Walen, en die bevestigen de stijgende tendens op het vlak van vluchtmisdrijven. Was er in 2013 al een forse toename van het aantal vluchtmisdrijven ten opzichte van 2012, dan is dat aantal vorig jaar zelfs meer dan verdubbeld in vergelijking met 2013. En voor een goed begrip: een vluchtmisdrijf is wegvluchten van een verkeersongeval of, in juridische termen, zich onttrekken aan de vaststellingsplicht na een verkeersongeval.

Vaststelling nummer één: vier op de tien chauffeurs geven aan de jongste jaren slachtoffer te zijn geweest van een vluchtmisdrijf. "Een verontrustende evolutie", aldus VAB-woordvoerder Maarten Matienko. "Want als de politie bij een verkeersongeval met blikschade de dader niet kan vinden, moet het slachtoffer zelf opdraaien voor de kosten. Verzekeringsmaatschappijen komen in zo'n geval enkel tussenbeide als de wagen omnium verzekerd is."

Bredere auto's

Vaststelling nummer twee: in zes op de tien gevallen van vluchtmisdrijf in Vlaanderen gaat het om schade die is aangericht tijdens het parkeren. Lichte én ernstige schade. "De Vlaming kan, technisch gezien, almaar minder goed parkeren", legt Maarten Matienko uit. "Hoe dat te verklaren valt? Nieuwe chauffeurs leren het simpelweg minder goed. Sinds de hervorming van de rijopleiding wordt de parkeerproef op het praktijkexamen niet langer op een terrein afgenomen, maar op de openbare weg. En de examinator let erop dat daar genoeg plaats is om veilig te parkeren. Gevolg? Jongeren leren technisch niet meer parkeren omdat het ook niet vereist is om te slagen voor het rijexamen."

"Nog een verklaring voor de vele slechte parkeermanoeuvres: auto's zijn almaar breder geworden, terwijl parkeerplaatsen even groot zijn gebleven. Sterker nog: we zien dat nieuwe parkeerplaatsen dikwijls te krap worden bemeten, om plaats en geld te besparen bij de aanleg. Schadevrij parkeren, wordt dus moeilijker. We zien tot slot ook dat parkeren met behulp van automatische parkeerassistentie niet altijd even feilloos gebeurt."

De hamvraag: waarom plegen zoveel chauffeurs vluchtmisdrijf? "Omdat aangifte van een verkeersongeval sowieso repercussies heeft op de portemonnee van de aanrijder", aldus Matienko. "Verzekeringspremies verhogen naarmate de verzekerde schade veroorzaakt. Dat zou dus wel een heel belangrijke reden kunnen zijn om geen aangifte te doen. Wat ook meespeelt, is dat nogal wat chauffeurs vinden dat een aangifte te veel tijdverlies is."

In 2012 reed meer dan 78.000 keer een bestuurder door na een aanrijding, al dan niet met lichamelijke schade, met een ander voertuig. Omgerekend ging het toen al om meer dan 200 vluchtmisdrijven per dag, zo bleek uit cijfers die toenmalig justitieminister Annemie Turtelboom in de Senaat bekendmaakte.

Van de bestuurders die na een veroordeling voor vluchtmisdrijf verplicht op cursus moeten van de politierechter, is amper één op de acht een vrouw. "Mannen denken vaker dat ze er wel mee zullen wegkomen en vertonen minder verantwoordelijkheidsbesef", aldus Sofie Van Damme van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV), dat zulke cursussen organiseert.