Direct naar artikelinhoud

Walters wondermooie wereld

'Ikea collaborates with the most insane menswear designer on Earth', kopte mannenblad GQ toen vorig jaar bekend werd dat het Zweedse grootwarenhuis in zee zou gaan met ontwerper Walter Van Beirendonck. Intussen liggen de spullen in de winkel.

Het knotsgekke, maar evengoed sociaalkritische label Walter Van Beirendonck is populair bij een kleine niche, maar lijkt mijlenver te staan van het commerciële massasucces van Ikea. Toch belandde de Antwerpenaar op de radar van de Zweedse meubelreus. "Twee jaar geleden kreeg ik van hen een heel droog mailtje. Of ik interesse had om samen te werken. Eerst had ik wat twijfels. Maar toen bleek dat ze mijn werk al jarenlang volgen en goed kenden. Ze gaven me bovendien carte blanche. Dus ging ik overstag."

Van Beirendonck doet regelmatig samenwerkingsprojecten, bijvoorbeeld met de Vlaamse Opera en JBC. Maar Ikea is zijn eerste echte designproject. Veel moeite had hij niet met de opdracht. "Eigenlijk werk ik altijd op dezelfde manier. Alles begint met een verhaal. Ik bedenk personages en een plot en van daaruit ontwikkel ik prints." Het verhaal voor Ikea heet Wondermooi en gaat over een magisch volkje dat al eeuwenlang in de wolken woont. Als er plots een gaten in de wolken opduiken, moeten ze in actie schieten. "Het verhaal lijkt nog het meest op een sprookje, maar het heeft wel degelijk te maken met de realiteit. We worden overspoeld met zo veel gruwelijke beelden dat het soms onmogelijk is even te genieten en naar iets moois te kijken."

Kwade Tijger

In totaal zijn er meer dan 40 producten: kussens, tapijten, servies, behangpapier, stoffen, T-shirts, katoenen draagtassen, opbergdozen, dekbedden, opschrijfboekjes, inpakpapier, posters, plakband en cadeauverpakkingen. Er zitten ook enkele speciallekes tussen, zoals het Kwade Tijger tapijt in de vorm van een echt tijgervel. "Eigenlijk had ik heel graag ook knuffelfiguren gehad van de vijf personages, maar dat was helaas niet mogelijk. Als alternatief maakten we wel een animatiefilmpje van het verhaal. En je kunt de figuren via de site downloaden en zelf 3D-printen zo groot als je zelf wilt."

Net zoals zijn eigen label balanceert ook de Ikea-collectie - genaamd Glödande (letterlijk: 'gloeiend') - op de grens tussen kinderen en volwassenen. Maar het is zeker niet alleen voor kids bedoeld. "Sommige items zijn inderdaad erg speels, maar er zitten zeker ook gesofisticeerdere stukken bij. Ik heb al veel blije berichten gekregen van mijn fans die doorgaans lang moeten sparen voor ze een stuk kunnen kopen. Dankzij Ikea is het nu veel toegankelijker. En ze kunnen mijn stijl nu ook doortrekken naar hun woning." De collectie zal trouwens ook te vinden zijn bij Selfridges in Londen en Opening Ceremony in New York, Los Angeles en Tokio: high-end boetieks die Van Beirendoncks kleding verkopen.

Zelf woont Walter samen met zijn partner, modeontwerper Dirk Van Saene, in een tweehonderd jaar oud herenhuis in Walters geboortedorp Zandhoven. Vragen wij ons natuurlijk nog af: Hoeveel Ikea staat er bij Walter thuis? "Bij mij thuis staan alle prototypes van mijn collectie. In mijn atelier in Antwerpen heb ik daarnaast wel tien werktafels van Ikea staan. Superdegelijke functionele basics die ik kocht in de jaren 90. Maar eerlijk gezegd ben ik niet vaak in de blauw-gele winkel te vinden. Het hele traject doorlopen, is me wat te veel. En dingen zelf in elkaar steken, is niet echt mijn sterkste kant." Gelukkig voor Walter zitten er in zijn eigen collectie geen bouwpakketten.

De Glödande-collectie ligt vanaf nu in alle Ikea-winkels, ikea.be