Direct naar artikelinhoud

Waar autoloze reizigers eenzame chauffeurs vinden

Wie tijdens deze vakantieperiode op zoek is naar goedkoop vervoer of betalende medepassagiers, kan terecht op Blablacar.com. De website koppelt, ook in ons land, eenzame chauffeurs aan autoloze reizigers.

Mooi op tijd parkeert de Duitse Wolfram (28) zijn gifgroene Volkswagen Transporter in de Fonsnylaan het Brusselse Zuidstation. Verena (27) staat hem met een kleine trolley op te wachten. Even later schuiven ook Lisa (24), George (24), Baykara (25) en hond Alphonze aan. Het hele gezelschap vertrekt naar het Duitse Munchen.

De vijf hebben elkaar gevonden via Blablacar.com, een autodeelsite die door de hoge dieselprijzen en economische crisis aan populariteit wint. Het idee is eenvoudig. Wie een plaatsje in de auto over heeft en de kosten wil drukken, kan zich aanmelden op de website Blablacar. Wie graag voor weinig geld door Europa trekt, kan hier op zoek naar een lift.

Geen grote winst

Het idee komt van de Fransman Frédéric Mazalla. Toen hij enkele jaren geleden als student in Stanford Kerstmis wilde vieren bij zijn familie in Frankrijk, zat hij hopeloos vast. Hij had geen auto en de treinen zaten overvol. Op de weg daarentegen zag hij de ene na de andere passeren met alleen een bestuurder in. Mazalla besefte dat hij iemand moest vinden die hem in ruil voor wat brandstofgeld wou meenemen.

Met dat inzicht en de hulp van twee vrienden richtte hij Blablacar op. Eerst was het vooral een Franse aangelegenheid, maar algauw ging de site de grenzen over. Vandaag telt Blablacar meer dan 3 miljoen leden. Sinds januari 2009 werden 24,3 miljoen zitplaatsen aangeboden. en ondertussen reizen elke maand zowat 600.000 mensen op deze manier.

In Groot-Brittannië, Frankrijk, Spanje, Portugal en Italië is het systeem welbekend. onlangs kwam er ook een afdeling in de Benelux en Polen. Het is een handige tool voor wie snel en goedkoop Europa wil doortrekken, maar ook voor wie graag wat gezelschap heeft tijdens de dagelijkse pendeltocht.

Hoeveel een rit precies kost, bepaalt Blablacar. De prijs is voldoende om de brandstof te betalen, maar te weinig om grote winsten te boeken. Meteen de reden waarom je hier geen belastingen op betaalt. Het geld geef je cash aan de bestuurder.

Om zeker te zijn dat het wat klikt tijdens de soms ellenlange autoritten, kun je van alle leden een profiel online vinden, met daarop hun interesses, beroep, de talen die ze spreken en hun muzikale voorkeur. Even belangrijk is de 'Blabla-index', die aangeeft hoe praatziek iemand is. 'Blablabla' geeft de garantie op urenlang gekwetter, terwijl 'Bla' betekent dat iemand tijdens de reis liever slaapt of geniet van het landschap.

Het hele systeem moet ook de veiligheid garanderen. Passagiers en chauffeurs geven elkaar beoordelingen op de website, zodat je meteen kunt zien of de persoon in kwestie zich in het verleden aan de afspraken heeft gehouden. Vrouwelijke chauffeurs kunnen ervoor kiezen om alleen vrouwen te vervoeren. Bestuurders kunnen passagiers altijd weigeren.

Groene wagen

Ook in België vindt het fenomeen stilaan ingang. Wie morgen vervoer zoekt naar het Spaanse Zaragoza, kan vanuit de Belgische hoofdstad om 9 uur mee met een zekere Carsten voor 45 euro. Maud brengt je diezelfde dag voor 8 euro van Brussel naar Dour. Gisteren vertrok Wolfram vanuit Brussel naar Munchen. De Duister zoekt op Blablacar regelmatig naar gezelschap.

"Het is handig om mensen te leren kennen en om de reis wat betaalbaar te houden", zegt hij terwijl zijn reisgezelschap de bestelwagen inklimt. "Mijn busje verbruikt heel wat diesel, maar met vier extra mensen in de auto valt de prijs goed mee. Ook het ecologische aspect heeft me overtuigd. Dit is de manier om het verkeer en milieu leefbaar te houden. Stel je voor dat in de toekomst geen enkele auto nog leeg rondrijdt. Fantastisch toch?"