Direct naar artikelinhoud

VS jagen op Europese whizzkids

Ze zitten nog op de schoolbanken, maar zijn al gegeerd door grote technologiebedrijven. Google en Apple nodigen tieners uit naar Silicon Valley om hen te leren programmeren en software te leren maken. Het opzet? Hetzelfde als bij voetbalclubs: talent zo snel mogelijk op het spoor komen.

In de lente van 2012 kreeg Peter Schreuder, toen 17 jaar oud, een e-mail die zijn leven zou veranderen. "Het was een uitnodiging van Apple om op hun kosten een week lang aanwezig te zijn op de Worldwide Developers Conference, met een beurs die zo'n 1.600 dollar bedroeg, precies de hoogte van het entreegeld", vertelt de Nederlandse appontwikkelaar. De reden voor Apple's interesse was - veel Hollandser kan het niet - de populaire Koninginnedag-app die Schreuder in elkaar had gestoken. Hij werd vorig jaar en dit jaar opnieuw gevraagd door Apple, vrijwel een unicum. "Ik ben er dit jaar iets langer gebleven, maar dat heb ik uit mijn eigen portemonnee betaald. Ik heb verschillende gesprekken gehad voor een post bij Apple, maar ik heb besloten om op eigen houtje verder te doen."

Felle strijd

Apple, Google, Facebook en andere technologiebedrijven voeren een felle strijd om jong talent. Piepjonge appontwikkelaars zijn gegeerd vanwege de snel groeiende smartphonemarkt. Facebook wierf begin deze week de 18-jarige Michael Sayman aan, een Amerikaanse whizzkid die eerder al hoge ogen gooide op de WWDC-conferentie van Apple. Apps zijn in de VS, maar ook steeds meer in Europa, vaak het speelterrein van tieners. Twee jaar geleden verlaagde Apple niet voor niets de minimumleeftijd voor een uitnodiging aan de prestigieuze ontwikkelaarsconferentie van 18 naar 13 jaar. En het breidt de toegang tot de conferentie uit. Vorig jaar kregen 150 tieners van over de hele wereld een e-mail met een uitnodiging, dit jaar waren het er tweehonderd. Google (Summer of Code-conferentie) en Facebook (F8) hebben soortgelijke evenementen, al gaat het in beide gevallen wel om jongeren vanaf 18 jaar.

Midas Kwant, een 17-jarige ontwikkelaar met zes apps op de teller, werd twee jaar geleden door Apple overgevlogen. "Zo'n uitnodiging is te gek: het geeft je de kans om als ontwikkelaar dichter bij Apple te staan. Als ik hulp nodig heb, kan ik iemand bij het bedrijf contacteren." Peter Schroeder: "Sommige tieners die Apple uitnodigt, gaan er later ook effectief aan de slag. Ik ben daar niet mee bezig, maar het netwerk dat je via zo'n uitnodiging opbouwt, is van onschatbare waarde. Ik word zelfs voor een lunch uitgenodigd op Apple's hoofdkwartier in Cupertino. Of er ook Belgische tieners aanwezig waren? Bij mijn weten niet."

Enthousiasmeren

Het aantal apps groeit wereldwijd heel snel. De Play Store (Google) heeft er net als de App Store (Apple) rond de 1,2 miljoen en de Windows Store (Microsoft) meer dan 400.000. Google keerde ontwikkelaars van apps die via Play worden verkocht vorig jaar ruim vijf miljard dollar uit, bij Apple was dat zelfs het dubbele. Hoeveel jonge appontwikkelaars daar bij zijn, is niet geweten, maar volgens Midas Kwant bouwen in Nederland alleen al zo'n honderd tieners apps voor Amerikaanse technologiereuzen. Dat is goed nieuws, zegt Tineke Meijerman van Google. "Veel jongeren gaan aan de slag met het bouwen van apps. Dat is super, want we vinden het belangrijk dat ze niet alleen consumeren, maar daar ook aan bouwen." Dat het technologiebedrijf op die manier actief getalenteerde tieners scout, relativeert ze. "Het gaat er vooral om dat een heel grote groep jongeren enthousiast wordt over bètavakken. Of ze dan uiteindelijk bij ons gaan werken en apps bouwen voor Android of een ander mobiel besturingssysteem, dat is niet eens zo relevant."