Direct naar artikelinhoud

‘Meeste scholen hebben draaiboek crisiscommunicatie’

Dader en slachtoffer in de moordzaak in Loksbergen hadden een band met dezelfde school. Die school wist deze week, qua opvang en communicatie, uiterst professioneel om te gaan met de hele toestand. Dat is geen toeval: steeds meer onderwijsinstellingen hebben een draaiboek klaarliggen dat zegt wat te doen bij een ramp.

Ronald Janssen gaf les in de Sint-Martinusscholen in Herk-de-Stad. Op diezelfde school behaalde slachtoffer Shana Appeltans eind juni haar diploma. Het was opmerkelijk hoe goed coördinerend directeur Ludo Appeltans wist om te gaan met de dubbele crisis die hem overviel. Maandag, toen Janssen nog gewoon lesgaf en niemand wist van zijn connectie met de moord, liet de directeur een ‘meditatiekamer’ inrichten om Shana te herdenken. Wanneer de situatie plots omsloeg, belegde Appeltans meteen crisisvergaderingen met zijn directeurs.Woensdagochtend, tijdens zo een meeting, kwam het nieuws van de bekentenis. Appeltans stuurde zijn directeurs uit, die meteen de leerkrachten inlichtten met de opdracht hun klassen op de hoogte te brengen en rustig de tijd te nemen om de zaak te bespreken. Op het secretariaat verzamelde ondertussen een team van leerlingenbegeleiders, CLB-medewerkers en slachtofferhulp om leerlingen en leerkrachten met vragen op te vangen. En zelfs al heeft hij nu even een rustpauze ingelast, de voorbije dagen onderhield Appeltans een open communicatie met de media: hij bleef de telefoon opnemen en sprak voor de camera. Voor de pers zocht hij enkele leerlingen uit de klas waar Ronald Janssen klasleraar was die bereid waren om hun verhaal te doen. Een aanpak die ervoor zorgde dat wie dat wou met rust gelaten werd.De kalme en beheerste aanpak komt er door een goede voorbereiding. “De laatste drie jaar is crisisopvang en -communicatie op school een thema dat veel aandacht krijgt van zowel de CLB’s als de koepels”, aldus Annelies De Graeve van de vrije CLB’s. “Onder meer door zaken als die van Hans Van Themsche en schietpartijen op scholen in het buitenland. Vroeger waren scholen geneigd om niet te communiceren wanneer er iets voorviel, maar ondertussen weten velen beter. Wij geven daarenboven vorming over crisisopvang en omgaan met de media maakt daar ook deel van uit.”Die aandacht resulteert erin dat de meeste scholen ondertussen weten hoe leerlingen en leerkrachten op te vangen bij een crisis en hoe om te gaan met de media zodat roddels geen kans krijgen om een eigen leven te gaan leiden en speculaties tegen gegaan worden. “Op elk clb ligt een draaiboek klaar en de meeste scholen hebben afspraken gemaakt met hun lokaal clb over wat er moet gebeuren wanneer zich iets voordoet. In Herk-de-Stad was dat ook het geval. Al moet ik wel zeggen dat zoiets als nu natuurlijk heel extreem is. In eerste instantie denken wij eerder aan kleine voorvallen. Wij hebben in deze zaak dan ook meteen drie medewerkers ter plekke gestuurd die continu samenwerken met de school. Zij nemen de beslissingen en de communicatie niet over, maar ze kunnen wel helpen.”