© YouTube

DISCUSSIE. Hoe zorg jij ervoor dat je kinderen voldoende groenten en fruit eten?

‘Vegetables are the new sneakers’: in flitsende filmpjes krijgen jongeren vanaf nu tomaten, sla en een aubergine te zien. Het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) heeft zijn uitgaven voor de promotie van groenten en fruit in drie jaar met 71% opgetrokken. Want nog steeds eten te weinig jongeren hun nodige portie.

ph

Het promotiebudget stijgt dus, en de doelgroep verschuift naar de jongeren die voor het eerst hun zelfstandige voedingsgewoonten aankweken. “45% van de Vlaamse jongeren eet niet elke dag verse groenten”, zegt Annelies Smets van VLAM. “We willen nu de boodschap meegeven dat groenten bij elk gerecht passen, zoals sneakers bij elke kledingstijl.”

Ook de grote supermarkten pakken uit met initiatieven om groenten weer hip te maken. Delhaize lanceerde de groentenknuffels en maakte van tomaatjes ‘clownsneuzen’. Maar zijn dit soort campagnes zinvol om de eetgewoonten te wijzigen? Hoe ervaar jij de ‘goesting in groenten’ bij je eigen kinderen? Of heb je zo je eigen manier om je kind voldoende vitaminen voor te schotelen?

Discussieer mee via onderstaand formulier. Een aantal reacties wordt gebundeld in Gazet van Antwerpen van donderdag.

Bekijk hier de promovideo

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER