Spitsuur? Tijd om te ontspannen! Dat is wat deze Audi ons wil doen geloven
Volgens Audi zal het spitsuur nooit meer hetzelfde zijn zodra zelfrijdende auto's de weg op gaan. De autofabrikant laat op de autoshow van Shanghai met het conceptmodel AI:ME zien hoe de spits over een paar jaar heel anders beleefd zal worden.
De AI:ME is een visie op de auto van de toekomst in grote steden. Het studiemodel is compact, heeft een ruim en futuristisch interieur en kan autonoom rijden (level 4). De bestuurder kan tijdens de rit werken of relaxen. Pas als de auto het specifiek voor zelfrijdende auto’s aangewezen gebied verlaat, dient de automobilist de besturing over te nemen. Daarom heeft de AI:ME nog wel een stuur en pedalen.
Ruimte
De AI:ME is, met zijn achterin geplaatste elektrische aandrijving (170 pk), 4,30 meter lang en 1,90 meter breed. Dankzij de wielbasis van 2,77 meter, hoogte van 1,52 meter én het ontbreken van een traditionele middentunnel biedt hij veel binnenruimte. Zijn interieur is variabel: plek voor twee personen en veel bagage, of plek voor vier.
Planten
Het interieur is ontworpen als een woonruimte, inclusief klimplanten in het plafond, en biedt veel comfort, volop opbergmogelijkheden en ook magnetische bekerhouders. De bediening verloopt via oogbewegingen (eyetracking), gesproken commando’s of touchpads.
Stressniveau
Verder maken VR-brillen het mogelijk om films en games optimaal te beleven. De ingebouwde ‘noise compensation’ kan geluiden van buitenaf wegfilteren. Dankzij elektro-chromatisch glas zijn de ramen te verduisteren.
De AI:ME kan zelfs het stressniveau van de inzittenden meten en slimme algoritmes leren van hun gedrag en voorkeuren. Op basis daarvan worden bepaalde instellingen van de auto (klimaat, audio) aangepast en kunnen er specifieke diensten worden aangeboden.
Bekijk ook: Getest: Eerste volledig elektrische Audi in ons land
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Van nieuwe Golf tot elektrische ID.7 Tourer: autoconcern Volkswagen lanceert dit jaar meer dan dertig nieuwe modellen
-
Exclusieve SUV’s helpen Lamborghini aan recordomzet: “Beste jaar ooit”
De Italiaanse sportwagenfabrikant Lamborghini verkocht vorig jaar wereldwijd voor het eerst meer dan 10.000 van zijn exclusieve auto’s. Het concern boekte een recordomzet, mede door een sterke vraag naar de sportieve Urus SUV. -
HLN Shop
Eerste hulp bij verveling tijdens de paasvakantie: met deze vijf uitstappen plan je je verlofdagen vol plezier
Kijken jij en de kids halsreikend uit naar de paasvakantie? Haal dan maar snel je agenda boven, want er valt die twee weken een hoop meer te beleven dan eieren rapen. HLN Shop grasduint door het lijvige aanbod en selecteert vijf toppers. Van een duizelingwekkend hoogteparcours tot een avontuur zes meter onder de grond: deze familie-uitstapjes willen jullie niet missen. -
-
PREMIUM
“Hier zijn de examinatoren streng op”: onze journalist volgt de verplichte vorming om je kind te leren rijden
-
Deze tien nieuwe auto's zijn drie jaar na aankoop bijna niets meer waard
Bij de aankoop van een auto wordt vooral naar de prijs gekeken, maar bijna net zo belangrijk is de inruilwaarde. De Britse consumentensite What Car? stelde een top 10 samen van nieuwe auto’s die na drie jaar het meest waardevast zijn en de tien modellen die het meest afschrijven. -
Auto
Audi Brussels bouwt elektrische e-tron binnenkort ook met batterijen van Samsung
De Duitse luxewagenbouwer Audi, die in zijn fabriek in Vorst de elektrische e-tron bouwt, gaat er binnenkort ook wagens met batterijen van het Zuid-Koreaanse Samsung bouwen. Tot dusver werden batterijen van het Zuid-Koreaanse LG gebruikt. -
EU wil meer grensoverschrijdende verkeersovertredingen vervolgen
-
Mijnenergie
Benzine, diesel of elektrisch: wat is de goedkoopste brandstof?
-
Independer
Laadpaal bij je thuis? Zo ben je in orde met je verzekering (en geniet je van 15% belastingverlaging)
De installatie van laadpalen boomt, maar er moeten er nog veel meer bijkomen. Tegen 2027 rijden er wellicht meer dan 1 miljoen elektrische wagens rond op onze wegen, en dus zal de vraag naar laadcapaciteit enorm zijn, zo voorspelt Independer.be. Dit moet je weten als je werkgever of jijzelf binnenkort een laadpaal bij je thuis installeert, of je nu eigenaar bent van je woning of huurder. -
Chinese BYD haalde bestelling bij De Lijn louter op prijs binnen: “Slechtere score op duurzaamheid en waarborg”
De Chinese constructeur BYD was bij de aanbesteding voor de elektrische bussen van De Lijn minstens 20 procent goedkoper dan de andere bieders. Dat blijkt uit het gunningsverslag, dat ‘De Standaard’ via de wet op openbaarheid van bestuur kon opvragen. Maar op duurzaamheid en waarborg deed BYD het slechter dan de rest. -
Waarom Audi's elektrische e-tron in de VS veel minder ver komt dan in Europa
3 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerBernard Swenden
piet devlieger
chris vangiesbergen