© BELGA

STANDPUNT. Groen, groener, socialistisch

En toen sloeg Kaïn Abel de hersens in en was de eerste broedermoord een feit. Zo gaat het Bijbelse verhaal van de twee oudste zonen van Adam en Eva. Tussen de Vlaamse socialisten en de groenen, die als broeders zij aan zij zouden moeten strijden op het links-progressieve front, botert het ook niet echt.

Dirk Hendrikx

Bij de voorstelling van hun ‘klimaatwerven’ gisteren (politici zijn dol op werven tegenwoordig) haalde sp.a met een pas geslepen fileermes uit naar Groen: de socialistische partij wil “klimaat en koopkracht verenigen”, want “er bestaat geen draagvlak voor de blinde belastingen van Groen”. Een directe stoot gevolgd door een uppercut, in bokstermen. En dat draagvlak, daar had de N-VA het ook al over.

Maar hadden we John Crombez ook niet horen zeggen dat het systeem van de salariswagens moet worden “uitgefaseerd”? Groen heeft daar een concreet plan voor, met compensaties om het loonverlies te beperken. Sp.a houdt vast aan de vage term “uitfaseren”. Dat moet “fiscaal gebeuren”, maar mag in geen geval gepaard gaan met loonverlies.

Jawadde, dat wordt een krachttoer. Het hele systeem draait op het feit dat salariswagens veel minder belast worden dan gewoon loon en daardoor interessant zijn voor zowel bedrijf als werknemer. Elke fiscale ingreep heeft onvermijdelijk directe gevolgen voor het budget van het bedrijf en het inkomen van de werknemer.

Sp.a blaast ook warm en koud voor die andere maatregel die autogebruikers zou treffen. Het rekeningrijden heet “een slim systeem” te zijn, maar het zou dom zijn om het in te voeren als er nog geen deugdelijk alternatief bestaat. Is voor de uitbouw van het openbaar vervoer niet juist extra geld nodig, geld dat bijvoorbeeld komt van wie de baan op gaat in de spitsuren?

De meest ambitieuze werf is het energiezuinig maken van alle Vlaamse woningen tegen 2035. Elk jaar moeten 150.000 woningen beter geïsoleerd worden. Dat kost gemiddeld 40.000 euro per woning, of 6 miljard in totaal. Dat geld moet worden voorgeschoten door de netbeheerders. De klanten betalen terug via hun lagere energiefactuur (de btw op elektriciteit moet ook omlaag van 21 naar 6%, te betalen door de grootgebruikers). Simpel toch? Het Federaal Planbureau rekent nu na of het gaat om realistische schattingen. Als dat rapport positief is, kan Groen er misschien mee de schouders onder zetten … Of N-VA, als er voldoende draagvlak is.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Keuze van de Redactie

MEER OVER