Idee: korting als je online aankoop zelf gaat afhalen, meer betalen als je het thuis laat leveren
'Bezorgschaamte'Wie online bestelde producten thuis laat bezorgen, moet extra gaan betalen. Zo kan de wildgroei aan pakketbezorgers worden tegengegaan, claimen Amsterdamse winkeliers van de vereniging MKB Amsterdam.
Het is in toenemende mate een plaag in Amsterdam en andere grote Nederlandse (en Belgische) steden. Met de alsmaar stijgende populariteit van webshoppen rijden er steeds meer koeriers door het centrum. Of scheuren. De trend wordt versterkt doordat bestelbusjes en vrachtwagens steeds kleiner worden: om milieuredenen en de wens om grote voertuigen te weren.
Nadat eerder Veilig Verkeer Nederland al alarmsloeg over tientallen bestelbusjes per dag in woonstraten, luiden nu Amsterdamse winkeliers de noodklok. “Het is niet normaal om een spijkerbroek (jeans, red.), koptelefoon of inktpatronen voor je printer in een grote doos te laten afgeven aan je voordeur, terwijl het overige verkeer wordt gehinderd,” zegt Guido Frankfurther van MKB Amsterdam.
Tsunami aan bezorgbusjes
Na ‘vliegschaamte’ introduceren Amsterdamse winkeliers een nieuw woord: ‘bezorgschaamte’. "Als ik zie hoeveel pakjes er alleen al in mijn appartementencomplex dagelijks worden afgegeven... Het zou goed zijn als mensen zich gaan schamen als online gekochte producten thuis worden afgeleverd.”
Om een tsunami aan bezorgbusjes, bakfietsen en e-bikes te voorkomen, moeten consumenten hun bestelling daarom afhalen bij de Albert Heijn, Primera (een keten van tabakswinkels, red.) of ander pakketpunt. Of nog beter: ze gaan gewoon weer naar een fysieke winkel. "Het zelf uitzoeken en aanschaffen van producten in de winkel is een positieve belevenis en vermindert het retourneren,” meent Frankfurther.
MKB Amsterdam wil dat consumenten korting krijgen als ze een online bestelling afhalen en meer betalen als ze het gekochte toch thuis laten bezorgen. “Zo creëer je een prikkel voor gedragsverandering.”
Frankfurther betwist dat het voorstel een verkapte manier is om mensen naar gewone winkeliers te leiden. "Het is ingegeven vanwege de steeds slechtere bereikbaarheid van de Amsterdamse binnenstad. Maar het pleidooi voor gewone winkels komt er wel bij. Die staan onder druk.”
‘Welkom in de 21e eeuw’
De overlast van online bezorgers is veel kleiner dan wordt gedacht
Webwinkeliers zien niets in het voorstel van de Amsterdamse detailhandel. “Welkom in de 21ste eeuw zou ik zeggen,” reageert Wijnand Jongen, directeur van belangenclub Thuiswinkel.org. “Nederlanders willen de keuzevrijheid om te kopen wanneer op de dag ook. Webshops ontzorgen en maken het leven veel gemakkelijker.”
Volgens Jongen wordt de overlast van koeriers schromelijk overschat. Hij wijst op cijfers van lector stadslogistiek Walther Ploos van Amstel, waaruit blijkt dat van de miljoen bestelauto's slechts 50.000 pakketten bezorgen. Die zorgen daarmee voor hoogstens vier tot vijf procent van de vrachtbewegingen in de binnenstad en één procent van de CO2-uitstoot. “De perceptie is duidelijk anders dan de realiteit.”
Thuiswinkel erkent desalniettemin dat het aantal bezorgauto's, busjes en koeriers snel toeneemt. Vorig jaar kochten Nederlanders voor bijna 24 miljard euro online en de rek is er nog lang niet uit. “Je zou grote hubs langs de steden kunnen inrichten en vervolgens bezorgers als PostNL, DHL en UPS laten samenwerken. Die kunnen dan pakketjes in één gezamenlijk voertuig laten bezorgen.”
De winkeliers krijgen steun van het landelijke MKB Nederland. De belangenclub levert kritiek op het huidige Amsterdamse beleid. "Winkeliers moeten goed bereikbaar zijn voor klanten en bevoorrading,” meent woordvoerster Laetitia Gruwel. “Voor consumenten behoren er voldoende parkeerplekken beschikbaar te zijn. De plannen van het stadsbestuur om Amsterdam autoluw te maken en parkeerplaatsen te schrappen, helpen dan niet.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Diesel tanken morgen weer duurder: prijs stijgt tot net onder eerdere recordprijs
-
Voor deze frauduleuze beleggingsvennootschappen moet je opletten
De Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA) waarschuwt voor de activiteiten van de vennootschappen Allied Indices International, Alpas Trading, Shard Asset Management en Universal Asset Management. Zij mogen geen beleggingsdiensten aanbieden in België, klinkt het, en zijn bovendien mogelijk oplichters. -
HLN Shop
Eerste hulp bij verveling tijdens de paasvakantie: met deze vijf uitstappen plan je je verlofdagen vol plezier
Kijken jij en de kids halsreikend uit naar de paasvakantie? Haal dan maar snel je agenda boven, want er valt die twee weken een hoop meer te beleven dan eieren rapen. HLN Shop grasduint door het lijvige aanbod en selecteert vijf toppers. Van een duizelingwekkend hoogteparcours tot een avontuur zes meter onder de grond: deze familie-uitstapjes willen jullie niet missen. -
-
Moet jij je energiecontract herbekijken? En neem je best een vast of variabel contract? Doe hier de test
-
PREMIUM101
Meer gezinnen kloppen aan bij OCMW door hoge energiefacturen: “Leveranciers maken het extra moeilijk”
-
Energieregulator CREG ziet ruimte om overwinsten kerncentrales af te romen
De federale energiewaakhond CREG ziet mogelijkheden om uitzonderlijk een hogere taks te heffen op overwinsten van de jongste vier kernreactoren. Dat blijkt uit een rapport op vraag van de regering, zo bericht De Tijd. -
Een pakje voor de buren weigeren? Ja hoor, dat doe je gewoon
-
PREMIUM
“De olieprijs swingt de pan uit, met tegen de 100 dollar per vat”: expert geeft advies om goedkoper te tanken
-
Livios
Gebruik azijn nooit op beton of natuurstenen die kalk bevatten: zo ga je wél voor een brandschoon en schadevrij terras
Kan je terras nog een opknapbeurt gebruiken vooraleer je er lekker kan vertoeven? Dan is het reinigen geen overbodige luxe. Met deze onderhoudstips van bouwsite Livios ben jij helemaal klaar voor de heerlijke lentezon. -
Independer
Dit zijn de 5 populairste autokleuren en zo beïnvloedt de kleur van je wagen de prijs
Zwart, wit of grijs: het klinkt misschien wat eentonig, maar als je auto deze kleur heeft dan kun je rekenen op de nodige waardevastheid als je hem ooit wil verkopen. Daarnaast zijn er nog een paar andere elementen die de restwaarde van een voertuig bepalen. Independer.be maakt je wegwijs. -
Oplossing voor probleem met uitgeven consumptiecheques in winkel naar keuze in de maak
22 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerDIRK RASSCHAERT
Stefanie van Dijk
pipo de clown
Jan Dekoninck
Eddy Keulier