Zes jaar na de Rana Plaza-ramp is er nog te weinig veranderd: dit kun je zelf doen
Het is deze week exact zes jaar geleden sinds de ineenstorting van de Bengaalse Rana Plaza fabriek. De kledingfabrieken zijn ondertussen veiliger dan in 2013, maar de mensonterende omstandigheden waarin de textielarbeiders werken en wonen zijn nog (lang) niet verdwenen. En ook de milieu-impact is nog altijd veel te groot in de mode-industrie. Zoals elk jaar vindt daarom van 22 tot en met 28 april 2019 de internationale campagne van Fashion Revolution plaats. Zo draag ook jij je steentje bij.
De mode-industrie mag dan steeds meer onder de loep genomen worden, mensenrechtenschendingen, milieuvervuiling en genderongelijkheid blijven schering en inslag. Onderzoek toont dat de kledingindustrie wereldwijd nog altijd één van de grootste industrieën is die producten aflevert die in aanraking zijn gekomen met moderne slavernij. Daarnaast komen ook seksueel misbruik, discriminatie en geweld tegen vrouwen nog steeds heel veel voor. De textielindustrie stoot 1,2 miljard ton CO2 uit. Dat is meer dan alle internationale vluchten en scheepvaart samen. Er wordt 53 miljoen ton textielvezels geproduceerd per jaar om kleding en textiel te maken waarvan 73% uiteindelijk naar een stortplaats gebracht wordt of in brand gestoken wordt.
Carry Somers, mede-oprichter van Fashion Revolution en globaal operationeel directeur: “Iedere keer als wij iets kopen, dragen of weggooien van kleding, brengen wij een impact op het milieu en op de kledingarbeider die de kleding maakt mee, waarvan de meerderheid vrouwen zijn. Daarom is er dringender dan ooit een positieve verandering nodig om de klimaatverandering mee tegen te gaan en een meer rechtvaardige toekomst voor iedereen te creëren.”
Chloe Mikolajczak, coördinator van Fashion Revolution Belgium: “Steeds meer consumenten mobiliseren zich om hun consumptiegewoontes te veranderen, maar dat volstaat niet. We willen en moeten groeien en pleiten voor een radicale verandering bij merken wat betreft hun productiemethodes. Daarnaast moeten we het beleid wakker schudden rond deze uitdagingen. Het wil niet zeggen dat wanneer de productie zich in een ander land bevindt dat we onze handen moeten terugtrekken wat betreft de impact op mens en milieu.”
Daarom wordt alweer voor het zesde jaar op rij de Fashion Revolution Week georganiseerd, op de dag dat Rana Plaza is ingestort in Bangladesh op 24 april 2013. Hierbij kwamen 1.138 kledingarbeiders om het leven. Wereldwijd zullen er meer dan 1.000 evenementen plaatsvinden in ongeveer 100 landen met uiteenlopende activiteiten; gaande van modeshows, de verkoop van tweedehandskleding, documentaire screenings, paneldiscussies,... tot creatieve workshops en repair-cafés.
Wat je zelf kan doen om een verschil te maken?
- Een foto nemen waarin je je kledinglabel laat zien, het merk op social media taggen en hen te vragen #whomademycothes.
- Naar een kledingmerk schrijven en hen vragen om meer transparantie en zich toe te leggen om een leefbaar loon te betalen.
- Duurzaam kopen: kies een kledingstuk van een duurzaam kledingmerk, of koop bij een tweedehands of vintage shop.
- De Fashion Transparency Index bekijken, deze index beoordeelt zo’n 100 kledingmerken en retailers met een omzet van meer dan 1,2 biljoen dollar en rangschikt hen op vlak van transparantie.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Doorsnee Belg verdient ruim 300 euro bruto méér dan vorig jaar, maar niet bij iedereen stijgen lonen even sterk
-
Tournée Minérale, ook voor je huid: zo krijg je een betere huid in 4 weken. “Dit geeft je minder fijne lijntjes”
Waag jij je deze maand aan Tournée Minérale? Alcohol laten staan bevordert niet alleen je slaapkwaliteit en algemene gezondheid, ook je huid gaat er zichtbaar op vooruit. Dermatoloog Evelyne Lodewick legt uit hoe je huid zich week per week herstelt én hoe je die verbeteringen kan versterken. “Vanaf die week kan je een vooruitgang in de textuur en elasticiteit van je huid opmerken.” -
‘Scalp picking’ is het nieuwe ‘pimple popping’. Is dat wel een goed idee? “Mensen met psoriasis: opgelet”
Sociale media staat er tegenwoordig vol mee: video’s waarin mensen met een luizenkam, pincet of hun vingernagels komaf maken met haarschilfers. De een vindt het wansmakelijk, de ander fascinerend om naar te kijken. Toch is op die manier van je schilfers afraken géén goed idee, zegt dermatologe Griet Voet. “Het kan leiden tot meer schade aan de huid.” -
-
Prijzen van 18 tot 46 euro en gepatenteerde formule: Beyoncé lanceert verzorgingslijn voor álle haartypes
-
Independer
60 euro betalen voor slechts een paar minuten surfen: zo betaal je je niet blauw aan telecom op reis
Misschien heb je zelf al eens de kapitale fout gemaakt en de mobiele data van je smartphone ingeschakeld in het verkeerde land. Binnen de EU zorgt dat niet voor problemen, maar we durven al eens vergeten dat pakweg Zwitserland niet tot de EU behoort – en dat roaming er al snel handenvol geld kost. Independer.be wapent je met tips. -
Livios
Zonnepanelen en thuisbatterij met stekker straks ook in België toegelaten? “Lagere kosten, maar ze leveren minder op”
Kleine thuisbatterijen en zonnepanelen met een stopcontactstekker: ze bestaan, maar of je ze in België ook mag gebruiken, is niet duidelijk. Synergrid, de Belgische netbeheerderskoepel, wil daar verandering in brengen, omdat de vraag vanuit de markt zou toenemen. Maar is dat echt zo? Zijn de toestellen veilig en voordelig? En kun je ze in elke woning gebruiken? Bouwsite Livios vroeg het aan energie-expert Dirk Van Evercooren. -
PREMIUM
Onze redactrice ging undercover bij de kapper van de royals. “Stevige prijs voor drie uurtjes in de kapperstoel”
-
PREMIUM
Spuitje zalmsperma of potje slakkenslijm? 6 bizarre nieuwe beautytrends: “Dit vermindert donkere kringen rond ogen”
-
“Apple ruim voorbijgestoken”: het peperdure Hermès maakt meer winst dan ooit. Wat is het geheim?
In tijden waarin alles almaar duurder wordt, scoort luxemerk Hermès beter dan ooit. Het Franse modehuis torent met zijn winstmarge hoog boven rivalen zoals Louis Vuitton uit. De sleutel tot dat grote succes? “Iedereen wil deze iconische handtas, die veertig jaar geleden bedacht werd op een braakzakje in het vliegtuig.” -
PREMIUM
Fietsen maakt het erger en cafeïne is een remedie: dermatoloog deelt oplossingen voor de 4 fasen van cellulite
Acht op de tien vrouwen hebben cellulite: doodnormaal, en toch schamen velen zich erom. Zeker nu het blotebenenweer nadert. Volgens dermatoloog dr. Ilan Karavani valt er aan sinaasappelhuid iets te doen, al vraagt elke fase om een andere remedie. En wanneer je start met smeren maakt een groot verschil. Van caffeïnecrèmes tot een middel dat 1.600 euro kost: dit zijn alle oplossingen op een rij. -
PREMIUM
3 Vlamingen die hardcore in kleding van Dries Van Noten investeerden: “Als ik de trap oploop en die split valt open, dat dóét iets”
2 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerNorbert Bauwens
Pieter Janssens