Het ‘cash for car’-verhaal is een kroniek van een aangekondigde vernietiging. Bij het sluiten van politieke compromissen durven politici de principes van de rechtsstaat al eens uit het oog verliezen. [naar artikel]
Het ging deze week over de verjaring van de malversaties rond de grootste bank van het land, Fortis, en het aanblijven van Sophie Wilmès (MR) als premier. Tussendoor werd bekend dat de SP.A vervelt tot Vooruit. Knack-redacteur Ewald Pironet blikt terug. [naar artikel]
Op de werkdagen van maandag 8 maart tot en met vrijdag 12 maart was er op de Vlaamse snelwegen 16,6 procent minder verkeer dan in de dezelfde week van 2019. Het verkeer neemt wel week na week toe. Dat meldt het Vlaams Verkeerscentrum vandaag. Ook waren er 65 procent minder files dan voor de coronapandemie. [naar artikel]
In de tweede week van de paasvakantie was er op werkdagen op de Vlaamse snelwegen 13,5 procent minder verkeer dan in de dezelfde week van 2019. Dat meldt het Vlaams Verkeerscentrum maandag. Er was 22 procent minder autoverkeer, maar wel 9 procent meer vrachtverkeer. Ook waren er 39 procent minder files dan voor de coronapandemie. [naar artikel]
Hoewel de coronamaatregelen beetje bij beetje versoepelen en de scholen ook weer begonnen zijn, blijft het kalm op de Vlaamse snelwegen. In juli was er kortstondig een piek in de cijfers, maar de hele maand augustus en de eerste week van september was er tot 54% minder files in vergelijking met vorig jaar. “In normale omstandigheden zou eind september weer een piek volgen, maar daar zijn we nu helemaal niet meer zeker van.” [naar artikel]
Ondanks de langere files blijkt de trein in Limburg steeds minder een alternatief voor de auto. In tegenstelling tot de nationale groeicijfers, loopt het aantal Limburgse treinreizigers terug. [naar artikel]
Rekeningrijden leidt tot een lagere uitstoot van CO2 en stikstof en files worden korter. Ook rijden mensen minder kilometers omdat ze minder snel de auto nemen. Dat blijkt uit de tussentijdse resultaten van een onderzoek dat het Nederlandse ministerie van Financiën heeft laten uitvoeren. [naar artikel]
Ook in de Liefkenshoektunnel op de Antwerpse Ring (R2) was er dit jaar door de coronacrisis flink minder verkeer. Het vrachtverkeer viel er met 5 procent terug, het aantal personenwagens zelfs met 26 procent. Dat leidde niet alleen tot minder files, maar ook tot minder ongevallen. [naar artikel]
Als er 20 procent minder auto's en vrachtwagens op onze snelwegen rijden, dan verdwijnen de structurele files in de ochtend- en avondspits. Bij 10 procent minder verkeer dalen die files met ongeveer de helft. Dat heeft de neer- en opgang van het gemotoriseerde verkeer tijdens de coronacrisis aangetoond. Daarmee is het bewijs geleverd van wat verkeersmodellen sinds lang voorspellen. [naar artikel]
18:05 Ondanks de aanzwellende files zijn vorig jaar een tiende minder motoren en scooters verkocht in België. ‘We moeten meer jongeren bereiken.’ [naar artikel]
De voorbije week ging het over de verwoestende corornacrisis, waardoor er minder aandacht ging naar een regelrecht debacle: de vorming van de regering-Wilmès II. Knack-redacteur Ewald Pironet blikt terug. [naar artikel]
Ook na de coronacrisis willen veel mensen blijven werken van thuis uit. Dat blijkt uit een onderzoek van de federale overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer bij 2.000 landgenoten. Maar willen is niet per se hetzelfde als mogen. Wat zullen de gevolgen zijn voor de files in de spitsuren? [naar artikel]
17:03 Zowat een op de zes gelovigen van Turkse of Marokkaanse origine in Vlaanderen vindt dat hij de Belgische wet mag overtreden als die in strijd is met hun geloof. Dat zijn er aanzienlijk minder dan vijf... [naar artikel]
Hoewel de coronamaatregelen beetje bij beetje versoepelen en de scholen ook weer begonnen zijn, blijft het kalm op de Vlaamse snelwegen. In juli was er kortstondig een piek in de cijfers, maar de hele maand augustus en de eerste week van september waren er tot 54% minder files in vergelijking met vorig jaar. “Normaal gezien zouden we verandering zien vanaf eind september, maar dat is dit jaar koffiedik kijken.” [naar artikel]
In de tweede week van de paasvakantie was er op werkdagen op de Vlaamse snelwegen 13,5 procent minder verkeer dan in de dezelfde week van 2019. Dat meldt het Vlaams Verkeerscentrum vandaag. Ook waren er 39 procent minder files dan voor de coronapandemie. [naar artikel]
Zowel in de VS als in Groot-Brittannië komen de verkozenen des volks voor een duivels dilemma te staan. Verdedigen ze principieel de rechtsstaat tegen de autoritaire ambities van de regeringsleider of bukken ze uit electorale berekening? De gemaakte keuzes zijn ook interessant voor Vlaanderen. Hoofdredacteur Bart Eeckhout analyseert de politieke week. [naar artikel]
Het autoverkeer kan morgen hinder ondervinden van enkele werkzaamheden. Omdat er nog veel pendelverkeer is (het bouwverlof start pas later), kan dat leiden tot lange files, waarschuwt de VRT-verkeersredactie. [naar artikel]
De files in de Antwerpse avondspits zijn 18% zwaarder dan drie jaar geleden. Maar de Antwerpse ochtendspits is dan weer iets minder zwaar geworden. Hoe komt dat? En wat is de oplossing voor al dat fileleed? [naar artikel]
De voorbije week ging het onder meer over de verschillende relanceplannen en de staatshervorming, om te beginnen in de gezondheidszorg. Knack-redacteur Ewald Pironet blikt terug. [naar artikel]
Lijkt het alsof er weer meer files zijn? Het verkeer op de Vlaamse snelwegen is inderdaad opnieuw aan het aangroeien, maar zelfs dan nog zitten we nog verre van het precoronatijdperk. De filezwaarte is nog altijd 50% minder in vergelijking met januari 2019. De verschillende zware ongevallen in Antwerpen van vorige week hebben de trend in onze provincie tijdelijk doen stijgen. Opvallend: er is nu wél meer vrachtverkeer op de snelweg dan voor de pandemie. [naar artikel]
Het ging deze week onder andere over het coronavaccin en hoe we de feestdagen kunnen doorbrengen. Daardoor was er minder aandacht voor de eerste begroting van de regering-De Croo en de partijfinanciering. Knack-redacteur Ewald Pironet blikt terug. [naar artikel]
Ook tijdens de tweede coronagolf hebben de maatregelen een significante impact op het verkeer en het aantal files. Op de werkdagen van 16 november tot en met 20 november lag de filedruk op de Vlaamse snelwegen 71 procent lager dan in dezelfde week in 2019, meldt het Vlaams Verkeerscentrum. [naar artikel]
Op de E313 in Ranst is deze week gestart met de bouw van een nieuwe brug over de snelweg. Het verkeer moet het in beide richtingen met twee rijstroken minder stellen, wat dinsdag meteen resulteerde in fikse files. [naar artikel]
De files van het vakantieverkeer blijven aangroeien. Vooral in Frankrijk, meer bepaald in de Rhônevallei is er sprake van extreem lange files. In [naar artikel]
Het ging deze week onder meer over een nieuwe koolstofheffing en het belasten van de huurinkomsten. En er was ook wereldnieuws over een vaccin tegen corona. Knack-redacteur Ewald Pironet blikt terug. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.