Krantenkoppen logoDe Krantenkoppen

Elke minuut geupdate en mobile friendly!

03 August 2021
10:33 uur

Dieselwagen haalt voor het eerst 10 op 10 voor lage uitstoot: “Toch geen plaats voor in stad van de toekomst”

Gazet van Antwerpen

14/07/2019 - 09:37

Voor het eerst heeft een niet-elektrische wagen 10 op 10 gehaald in de Europese Clean Air Index. “Dieselwagens zijn aan een inhaalbeweging bezig”, verklaart mobiliteitsexpert Maarten Matienko. Die score is dan wel even goed als die van elektrische wagens, door het feit dat die laatste helemaal niets uitstoten, blijven ze voorrang krijgen. “In de stad van de toekomst passen geen benzine- of dieselwagens”, zegt Matienko.


LEES VOLLEDIG ARTIKEL OP GAZET VAN ANTWERPEN

Gerelateerde krantenkoppen:

  1. Dieselwagen haalt voor het eerst 10 op 10 voor lage uitstoot (14/07/2019 - Het Belang van Limburg)
    Voor het eerst heeft een niet-elektrische wagen 10 op 10 gehaald in de Europese Clean Air Index. “Dieselwagens zijn aan een inhaalbeweging bezig”, verklaart mobiliteitsexpert Maarten Matienko. Die score is dan wel even goed als die van elektrische wagens, door het feit dat die laatste helemaal niets uitstoten, blijven ze voorrang krijgen. “In de stad van de toekomst passen geen benzine- of dieselwagens”, zegt Matienko.
    [naar artikel]
  2. Voorlopig toch geen boetes in de lage emissiezone in Brussel (23/10/2018 - VRT NWS)
    Sinds 1 oktober is de overgangsperiode van negen maanden voor de lage emissiezone (LEZ) in Brussel afgelopen. Dat betekent dat wie het gewest binnenrijdt met een oude dieselwagen, een boete van 350 euro riskeert. Toch zijn er tot op vandaag nog geen boetes verstuurd.
    [naar artikel]
  3. VAB: “LEZ is onrechtvaardig, discrimineert eigenaars van dieselwagens” (26/02/2020 - Het Nieuwsblad)
    Mobiliteitsclub VAB vindt het criterium (de euronorm van een auto) dat de Vlaamse overheid gebruikt om te bepalen welke dieselwagen al dan niet een lage-emissiezone binnen mag onnauwkeurig. Dit criterium leidt tot discriminatie van bezitters van een Euro 4 dieselwagen met roetfilter, die sinds 1 januari de LEZ niet meer binnen mogen zonder te betalen, zo concludeert VAB uit onderzoek naar de effectieve uitstoot van fijnstof bij het huidige dieselwagenpark in Vlaanderen.
    [naar artikel]
  4. Antwerpen haalt doelstelling in verminderen CO2-uitstoot (18/10/2019 - Gazet van Antwerpen)
    De stad Antwerpen haalt de doelstelling om in 2020 de uitstoot van koolstofdioxide of CO2 te verminderen met 20%. Eigenlijk doet de stad het beter, want in 2018 was die reductie al 25,2%.
    [naar artikel]
  5. Nieuwe studie stelt dat elektrische wagen hogere CO2-uitstoot heeft dan dieselwagen (17/04/2019 - Het Laatste Nieuws)
    Elektrische auto's verlichten de Duitse klimaatbalans enkel op papier. In werkelijkheid zorgen ze voor een hogere CO2-uitstoot dan dieselwagens....
    [naar artikel]
  6. Een dieselwagen en thuiswerk: geen ideale combinatie (21/04/2021 - VRT NWS)
    Leg jij met je dieselwagen ook veel minder kilometers af nu je telewerkt door corona? En heb je ook het gevoel dat je auto de laatste tijd minder vinnig rijdt? Dan is het opletten geblazen: te veel korte afstanden zijn niet goed voor de motor. “Als je een dieselwagen opstart, zou je er eigenlijk een half uur moeten mee rijden”, zegt autospecialist Mark Pecqueur.
    [naar artikel]
  7. Elektrische wagen zorgt voor hogere CO2-uitstoot dan dieselwagen (17/04/2019 - Metro)
    Elektrische auto’s verlichten enkel op papier de Duitse klimaatbalans. In werkelijkheid zorgen ze voor een hogere CO2-uitstoot dan dieselwagens. Dat blijkt uit een studie van Christoph Buchal, fysicaprofessor in Keulen. Wanneer de CO2-uitstoot bij de productie van de batterijen en de Duitse elektriciteitsmix in rekening gebracht worden, belast een elektrische auto het klimaat met 11 tot 28 procent meer dan een dieselwagen, klinkt het in de studie, die vandaag door het Ifo-instituut in München vrijgegeven werd. Voor de winning en verwerking van lithium, kobalt en mangaan voor de batterijen is veel energie nodig. Een batterij voor een Tesla Model 3 belast het klimaat met 11 tot 15 ton CO2. Bij een levensduur van tien jaar voor de batterij en een jaarlijks gebruik van 15.000 kilometer, betekent dat al 73 tot 98 gram CO2 per kilometer, berekenden de wetenschappers Buchal, Hans-Dieter Karl en Hans-Werner Sinn. Daarbij komt vervolgens de CO2-emissie voor de elektriciteit. In werkelijkheid stoot de Tesla dan tussen 156 en 181 gram CO2 per kilometer uit, en daarmee duidelijk meer dan een vergelijkbare dieselwagen van bijvoorbeeld de Duitse luxewagenbouwer Mercedes. Dat de Europese politiek elektrische wagens als zero-emissievoertuigen beschouwt, wordt door de onderzoekers dan ook bekritiseerd. De vanaf 2030 voorgeschreven CO2-grenswaarde van 59 gram per kilometer zou overeenkomen met een verbruik van 2,2 liter diesel of 2,6 liter benzine per 100 kilometer en is volgens de wetenschappers “ingenieurtechnisch onrealistisch”. Door die nieuwe grenswaarden moeten autobouwers voortaan een groot deel van hun auto’s met elektrische aandrijving verkopen. “Voor het klimaat zou het echter beter zijn om met methaan (aardgas) aangedreven verbrandingsmotoren in te zetten. De CO2-uitstoot daarvan is nog een derde lager dan die van een dieselmotor”, aldus de wetenschappers. bron: Belga Het bericht Elektrische wagen zorgt voor hogere CO2-uitstoot dan dieselwagen verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  8. Belg is klaar voor lage-emissiezone (01/11/2018 - Het Nieuwsblad)
    Bijna vier op de vijf Belgen zeggen geen vervuilende dieselwagen meer te zullen kopen. Ze doen dat vooral uit financiële overwegingen.
    [naar artikel]
  9. Belg is klaar voor lage-emissiezone (01/11/2018 - De Standaard)
    Bijna vier op de vijf Belgen zeggen geen vervuilende dieselwagen meer te zullen kopen. Ze doen dat vooral uit financiële overwegingen.
    [naar artikel]
  10. Belg is klaar voor lage-emissiezone (01/11/2018 - De Standaard)
    Bijna vier op de vijf Belgen zeggen geen vervuilende dieselwagen meer te zullen kopen. Ze doen dat vooral uit financiële overwegingen.
    [naar artikel]
  11. Duitse regering bereikt akkoord om dieselwagen te redden (04/10/2018 - Metro)
    De Duitse regering heeft in de nacht van maandag op dinsdag, na urenlang onderhandelen, een akkoord bereikt dat de dieselwagen moet redden. Sinds het schandaal met de uitstootwaarden bij Volkswagen en de lage emissiezones in steeds meer (Duitse) steden, is diesel steeds minder geliefd. Voor de Duitse autosector en de miljoenen dieselrijders in Duitsland is dat een ramp. De federale regering heeft nu een plan klaar “voor schone lucht”. Details zouden later vandaag worden bekendgemaakt door de Duitse ministers van Milieu en van Transport. Eén van de maatregelen zou bestaan uit het retroactief aanpassen van oude dieselmotoren en het verlenen van stimulansen om schonere diesels te kopen. Bron: Belga   Het bericht Duitse regering bereikt akkoord om dieselwagen te redden verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  12. Duitse regering bereikt akkoord om dieselwagen te redden (02/10/2018 - Metro)
    De Duitse regering heeft in de nacht van maandag op dinsdag, na urenlang onderhandelen, een akkoord bereikt dat de dieselwagen moet redden. Sinds het schandaal met de uitstootwaarden bij Volkswagen en de lage emissiezones in steeds meer (Duitse) steden, is diesel steeds minder geliefd. Voor de Duitse autosector en de miljoenen dieselrijders in Duitsland is dat een ramp. De federale regering heeft nu een plan klaar “voor schone lucht”. Details zouden later vandaag worden bekendgemaakt door de Duitse ministers van Milieu en van Transport. Eén van de maatregelen zou bestaan uit het retroactief aanpassen van oude dieselmotoren en het verlenen van stimulansen om schonere diesels te kopen. bron: Belga   Het bericht Duitse regering bereikt akkoord om dieselwagen te redden verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  13. Lage-emissiezone komt er voorlopig niet in Mechelen: “We gaan luchtkwaliteit wel monitoren” (13/12/2019 - Gazet van Antwerpen)
    De stad Mechelen en de gemeente Willebroek hebben beslist om voorlopig toch geen lage-emissiezone in te voeren. Ze willen Vlaamse regelgeving afwachten om ze later eventueel in een ruimere regio in te voeren. In de plaats engageren ze zich wel om werk te maken van een luchtkwaliteitszone met meetstations.
    [naar artikel]
  14. Lucht in Vlaanderen steeds properder (22/10/2019 - Metro)
    De voorbije jaren is de uitstoot van heel wat vervuilende stoffen afgenomen. De luchtkwaliteit in 2018 was beter dan een tiental jaar geleden. De Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) stelt een duidelijke daling vast van fijn stof, stikstofdioxide, zwaveldioxide en zware metalen. De VMM raamt desondanks dat er jaarlijks ongeveer 4.100 voortijdige overlijdens zijn door de huidige fijnstofconcentraties in Vlaanderen. “Om de gezondheid te vrijwaren, zijn dus doorgedreven maatregelen nodig”, aldus de dinsdag verschenen nieuwsbrief van oktober. Voor heel wat stoffen ziet de VMM een dalende trend in de uitstoot van vervuilende stoffen. “Zo daalde de uitstoot van fijn stof met meer dan een kwart ten opzichte van 2000, voor stikstofoxiden ging het bijna om een halvering. De uitstoot van zwaveldioxide bedroeg in 2017 nog een kwart ten opzichte van 2000. Vlaanderen haalt alle Europese emissiedoelstellingen voor 2017”, luidt het. 99 procent ademt te veel fijn stof in Toch haalt Vlaanderen nog altijd de Europese jaargrenswaarde voor stikstofdioxide niet. Op zeven meetplaatsen in Antwerpen en op twee in Gent was er een overschrijding van de jaargrenswaarde. Het ging hierbij telkens om plaatsen in zogenaamde ’street canyons’ of met veel verkeer. De modelkaarten tonen dat luchtvervuiling niet enkel een probleem van de grote steden is. Ook in kleine steden en gemeenten komen dergelijke verkeersintensieve locaties voor. Tenslotte zijn er ook overschrijdingen van de Europese doelstellingen voor ozon, zwaveldioxide en arseen. Vlaanderen haalt nog steeds niet de advieswaarden van de Wereldgezondheidsorganisatie: zo woont niemand in een regio met voldoende lage ozonconcentraties, voor fijn stof woont minder dan 1 procent in een regio met voldoende lage concentraties. Lees ook: Vlaanderen gedagvaard voor alarmerende luchtkwaliteit Het bericht Lucht in Vlaanderen steeds properder verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  15. De oplossing voor minder luchtvervuiling? “30 per uur in de stad, 90 op snelwegen errond” (15/11/2017 - Het Nieuwsblad)
    Het gaat de verkeerde kant uit met de luchtkwaliteit in Vlaan­deren. Verkeersdeskundigen zien maar één oplossing: de snelheidslimieten moeten naar omlaag. De maximumsnelheid op snelwegen? 90 per uur in plaats van 120. En een zone 30 voor álle dorps­kernen. Minister van Verkeer Ben Weyts moet er niets van ­weten. “Trager rijden zorgt niet altijd voor een lage uitstoot.”
    [naar artikel]
  16. Lage-emissiezone ook naar districten? “Eerst Antwerpen afwachten” (11/01/2017 - Gazet van Antwerpen)
    De lage-emissiezone start op 1 februari in Antwerpen en in de toekomst komt die LEZ er misschien ook wel in de districten en buurgemeenten. De stad Antwerpen wil dat nu laten onderzoeken. Mortsel heeft bijvoorbeeld al een concrete vraag gekregen om mee te stappen in het onderzoek.
    [naar artikel]
  17. Populaire SUV’s jagen brandstofkosten nieuwe wagens omhoog (07/01/2019 - Metro)
    Door de toenemende populariteit van SUV-achtige automodellen zullen het gemiddelde verbruik en de brandstofkosten voor nieuw aangekochte wagens in 2019 hoger liggen dan in 2018. Ook de CO2-uitstoot van het wagenpark dat gezinnen in 2019 zullen kopen, zal stijgen. Dat zegt mobiliteitsorganisatie VAB. 2019 wordt volgens VAB op verschillende vlakken een “kanteljaar”. Zo zal een gemiddelde dieselwagen voor gezinnen voor het eerst duurder zijn dan een benzinewagen als het aankomt op brandstofkosten. Voor wie 15.000 kilometer/jaar rijdt, zal de dieselwagen 24 euro meer kosten aan brandstof dan wie met een benzinewagen rijdt. Naast de accijnsverhoging op diesel heeft dat vooral te maken met de keuze voor steeds grotere en meer verbruikende dieselmodellen. Waar een nieuwe dieselwagen in 2015 nog 5,6 liter per 100 kilometer verbruikte, zal dat volgens VAB in 2019 stijgen naar 6,3 liter, een meerverbruik van 0,7 liter per 100 kilometer. Maar dat is niet de enige opvallende prognose. Door de groeiende interesse voor SUV’s en jeepachtige voertuigen zal ook het totale verbruik van de nieuw aangekochte voertuigen in 2019 stijgen. SUV-achtige wagens zitten al enkele jaren in de lift en VAB ziet ook in 2019 nog een potentiële groei van 30 procent. Nadeel van die populariteit is dat SUV-achtige modellen 15 tot 30 procent (bij vierwielaandrijving) meer verbruiken. Hierdoor stijgt ook de CO2-uitstoot van het nieuwe wagenpark. bron: Belga Het bericht Populaire SUV’s jagen brandstofkosten nieuwe wagens omhoog verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  18. Klimaatonderzoek VUB schetst doemscenario: bij scenario met hoge uitstoot ligt Vlaanderen over 10.000 jaar volledig onder zeeniveau (06/11/2020 - Het Laatste Nieuws)
    Een nieuwe studie van glacioloog Jonas Van Breedam van de Vrije Universiteit Brussel voorspelt een natte toekomst voor Vlaanderen. Bij projecties voor de stijging van het zeeniveau voor de komende 10.000 jaar is het duidelijk dat Vlaanderen zo goed als volledig onder het zeeniveau komt te liggen. Het verschil tussen een scenario met lage en hoge uitstoot van broeikasgassen is bovendien groot.
    [naar artikel]
  19. Deze zes jongeren komen voor het eerst op: “Mechelaar zijn, en toch jezelf blijven” (12/10/2018 - Gazet van Antwerpen)
    De toekomst is aan de jeugd. Nooit eerder stonden er in Mechelen zoveel jonge mensen op de verschillende lijsten voor de gemeenteraadsverkiezingen. Met zes van hen zaten we in het midden van de Grote Markt samen voor hét ultieme verkiezingsinterview en hun kijk op de toekomst van hun stad.
    [naar artikel]
  20. Lage-emissiezone keldert verkoop oude dieselauto’s (20/01/2017 - Gazet van Antwerpen)
    Wie zijn tweedehands dieselwagen wil verkopen, krijgt er nog amper geld voor. Dat is een gevolg van de invoering van de lage-emissiezone in Antwerpen. Vervuilende wagens mogen de binnenstad niet meer in, waardoor niemand nog oudere diesels wil kopen. Tweedehands benzinewagens zitten dan weer in de lift.
    [naar artikel]
  21. Met een dieselwagen Londen binnenrijden kost straks 28 euro per dag (06/04/2017 - Express)
    Voor een dieselwagen die jonger is dan twee jaar, zal een autobestuurder in de toekomst 24 pond moeten betalen om één dag in het stadscentrum van Londen te kunnen rondrijden. Geen enkele andere grote metropool heeft zwaardere maatregelen voorzien om de vervuiling door het autoverkeer te beperken. Tevens werd beslist om de oppervlakte van de lage-emissiezone in het centrum van Londen te vertienvoudigen. Sadiq Khan, burgemeester van de Britse hoofdstad, benadrukt dat belangrijke inspanningen moeten worden geleverd om de Londense luchtkwaliteit – die volgens hem op dit ogenblik potentieel dodelijk is – te verbeteren. De maatregelen zouden de uitstoot van stikstofoxide tegen eind dit decennium moeten halveren. Verschrotingspremie Dieselwagens zullen in Londen voortaan een milieubelasting van 12,5 pond per dag moeten betalen. Die heffing wordt vierentwintig uur per dag aangerekend en zal zeven dagen per week moeten worden betaald. Bovendien komt de belasting bovenop de congestie-heffing van 11,5 pond die in Londen al langer van maandag tot vrijdag wordt aangerekend. Daardoor kunnen dieselchauffeurs voor een rit in Londen op een totale belasting van 24 procent per dag moeten rekenen. Bussen en vrachtwagens die niet aan de milieunormen voldoen, zullen een heffing van 100 pond moeten betalen om zich in de lage-emissiezone te kunnen begeven. Sadiq Khan erkent dat de Britse overheid in het verleden de bevolking heeft aangemoedigd om dieselwagens te kopen. Hij vraagt dan ook dat de regering eigenaars van dieselwagens zou compenseren door een verschrotingspremie tot 2.000 pond te voorzien bij de aankoop van een minder vervuilende auto. Een compleet verbod op dieselwagens zal volgens de burgemeester in Londen niet worden doorgevoerd. Onder meer in Parijs, Madrid, Athene en Mexico werd tegen het midden van het volgende decennium een verbod op dieselauto’s aangekondigd, maar daarbij vergeet men volgens de Londense burgemeester dat sommige nieuwe toepassingen van de technologie minder milieubelastend zijn dan benzinewagens. (mah) The post Met een dieselwagen Londen binnenrijden kost straks 28 euro per dag appeared first on Express [NL].
    [naar artikel]
  22. Hogere Zeevaartschool brengt uitstoot schepen in kaart (25/06/2019 - Gazet van Antwerpen)
    De Hogere Zeevaartschool in Antwerpen voert volop onderzoek naar de uitstoot van schepen en de impact ervan op de luchtkwaliteit aan boord. Ze wil daarmee voorloper zijn om studenten af te leveren die aan een duurzame maritieme toekomst kunnen bouwen. Ondertussen ligt het aanmeren van vervuilende cruiseschepen in de stad zwaar onder vuur. De partij Groen legde dat maandagavond voor op de Antwerpse gemeenteraad. Bij de Hogere Zeevaartschool onderzoeken ze hoe ze de uitstoot van een schip kunnen opvangen.
    [naar artikel]
  23. Uitstoot in Brussel fel verminderd door lage-emissiezone (17/05/2019 - Metro)
    De op 1 januari vorig jaar ingevoerde Brusselse lage-emissiezone (LEZ) heeft al positieve effecten voor de luchtkwaliteit in het hoofdstedelijk gewest. Dat blijkt uit een evaluatierapport van Leefmilieu Brussel waarover L’Echo vandaag bericht. Tussen juni en december vorig jaar was de uitstoot van stikstofoxide en fijnstof van dezelfde grootteorde als in heel 2017. Sinds begin 2018 mogen de meest vervuilende diesels Brussel niet meer binnen, sinds begin dit jaar geldt dit ook voor dieselvoertuigen van euronorm 2 en benzine-auto’s zonder euronorm en met euronorm 1. De auteurs van het rapport schrijven dat die verlaging onder andere te maken heeft met de LEZ. Tot eind september gold nog een overgangsperiode waarin geen boetes uitgeschreven werden, maar in die periode werden wel al waarschuwingen verstuurd. Fiscaliteit Brussel stuurde al 1.744 waarschuwingen en 558 boetes van 350 euro. Voor de overgangsperiode afliep, waren er gemiddeld 149 voertuigen per dag in overtreding, vanaf oktober waren dat er nog 45 per dag. bron: Belga Het bericht Uitstoot in Brussel fel verminderd door lage-emissiezone verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  24. Alleen bedrijfswagens op diesel zwaarder belast (16/12/2017 - Metro)
    De jaarlijkse aanpassing van de CO2-uitstoot voor de berekening van het belastbare voordeel heeft geen gevolgen voor benzine- en lpg-wagens. Dat bericht De Tijd zaterdag. Wie van zijn werkgever of vennootschap een bedrijfswagen krijgt en die wagen ook voor het woon-werkverkeer en privéverplaatsingen mag gebruiken, wordt op dat voordeel belast. De belasting wordt niet berekend op het werkelijke voordeel, maar op een forfait: het voordeel van alle aard. Een van de elementen in de berekeningsformule is de CO2-uitstoot. Omdat auto’s steeds milieuvriendelijker worden, wordt elk jaar een referentie-uitstoot vastgelegd. Die daalt vanaf 1 januari 2018 voor dieselwagens, maar niet voor benzine- en lpg-wagens. Daarmee zien alleen bestuurders van een dieselwagen het belastbare voordeel stijgen, waardoor ze iets meer belastingen betalen, schrijft de krant. bron: Belga  
    [naar artikel]
  25. Wie lage-emissiezone in moet rijden door omleiding, riskeert geen boete (12/04/2018 - Gazet van Antwerpen)
    Wie noodgedwongen met zijn vervuilende dieselwagen een omleiding moet volgen die door de ­lage-emissiezone in Antwerpen gaat – zoals die aan de verzakking van de Ring in de buurt van het Sport­paleis – zal geen boete krijgen. Dat bevestigt het stadsbestuur. Daar was verwarring over ontstaan omdat de politie en het Agentschap Wegen en Verkeer wél meldden aan bestuurders dat er bekeuringen zouden volgen.
    [naar artikel]
  26. Jaarlijkse wereldwijde CO2-uitstoot voor het eerst stabiel: ‘Hoopgevend’ (11/02/2020 - Express)
    Voor het eerst in een decennium is de wereldwijde CO2-uitstoot op ongeveer hetzelfde niveau als het jaar voordien gebleven. Het stemt het Internationaal Energieagentschap (IEA) hoopvol dat de piek voorbij is. Dat de jaarlijkse uitstoot van koolstofdioxide stabiel blijft, is deels de verdienste van de Verenigde Staten en de Europese Unie. In die landen liep […] The post Jaarlijkse wereldwijde CO2-uitstoot voor het eerst stabiel: ‘Hoopgevend’ appeared first on Business AM.
    [naar artikel]
  27. Wie lage-emissiezone in moet rijden vanwege omleiding, riskeert voortaan geen boete meer (12/04/2018 - Het Nieuwsblad)
    Wie noodgedwongen met zijn vervuilende dieselwagen een offi­ciële omleiding moet volgen door de lage-emissiezone in Antwerpen, zoals die aan de verzakking van de Ring in de buurt van het Sport­paleis, riskeert geen boete. Dat bevestigt het stadsbestuur. Daar was verwarring over ontstaan omdat de politie en het Agentschap Wegen en Verkeer wél meldden aan bestuurders dat er bekeuringen zouden volgen.
    [naar artikel]
  28. Uitstoot in Brussel fel verminderd door lage-emissiezone (17/05/2019 - Het Laatste Nieuws)
    De op 1 januari vorig jaar ingevoerde Brusselse lage-emissiezone (LEZ) heeft al positieve effecten voor de luchtkwaliteit in het hoofdstedelijk...
    [naar artikel]
  29. Universitair ziekenhuis is voor Fernand (68) maar even rijden maar toch onbereikbaar, en hij is niet alleen (23/01/2019 - Het Nieuwsblad)
    Het UZ Jette paste zijn website aan met een link naar afwijkingen die worden toegestaan in de Lage Emissie Zone (LEZ). Nogal wat mensen met een oude dieselwagen kunnen het ziekenhuis niet meer met de auto bereiken.
    [naar artikel]
  30. Diesel is dood: dieselwagen bijna altijd de duurste optie (06/07/2017 - Het Laatste Nieuws)
    Het einde van de dieselwagen is nabij. Vanaf volgend jaar is rijden op benzine het goedkoopst voor alle bestuurders die minder dan 30.000 km
    [naar artikel]
  31. Geen boete voor vervuilende politieauto's in lage-emissiezones (08/10/2018 - De Tijd)
    09:25 Een op de zes auto's van de federale politie is te vervuilend om in de Brusselse en Antwerpse lage-emissiezones te rijden. Toch betalen ze geen boetes.
    [naar artikel]
  32. 'Sterke daling van uitstoot verontreinigende stoffen in lage-emissiezone' (02/03/2018 - Knack)
    Het invoeren van een lage-emissiezone in de Antwerpse binnenstad heeft na een jaar al een sterke daling teweeggebracht van de uitstoot van verontreinigende stoffen zoals roet, stikstofoxiden en fijn stof door het wegverkeer.
    [naar artikel]
  33. De garage van de toekomst ligt in Hechtel (26/10/2016 - Het Belang van Limburg)
    Geen CO2-uitstoot, energie die alleen afkomstig is van duurzame bronnen, een energiepeil van ver onder de normen en een volledige verbanning van fossiele brandstoffen. De garage van de toekomst ligt in Hechtel. “En toch is het hier altijd 21 à 22 graden”, zegt zaakvoerder Dirk Rutten over zijn ecologische droom.
    [naar artikel]
  34. Na één jaar - in theorie - "sterke daling van uitstoot schadelijke stoffen" door lage-emissiezone in Antwerpen (02/03/2018 - Het Laatste Nieuws)
    Het invoeren van een lage-emissiezone (LEZ) in de Antwerpse binnenstad heeft na een jaar al een sterke daling teweeggebracht van de uitstoot van...
    [naar artikel]
  35. Grote Europese studie bewijst: Elektrische wagens stoten drie keer minder CO2 uit (25/04/2020 - Metro)
    Een elektrische auto stoot in Europa drie keer minder CO2 uit dan een gelijkaardige auto met verbrandingsmotor. Dat meldt de Europese Federatie voor Transport en Milieu na een “allesomvattende” studie, die ook naar de productie van de wagens keek. De Europese Federatie voor Transport en Milieu (T&E) heeft de CO2-uitstoot van elektrische auto’s naast die van wagens met een verbrandingsmotor gelegd. Voor de vergelijking hield het naar eigen zeggen rekening met “alle mogelijke criteria”, waaronder de CO2-uitstoot bij het gebruik van het voertuig maar ook die verbonden aan de fabricatie van de batterijen of aan de energiebron gebruikt voor het herladen van de batterijen. Productie en gebruik in hetzelfde land In “het slechtste geval” – een elektrische auto waarvan de batterijen in China gefabriceerd werden en waarvan de gebruiker in Polen woont (het land dat het meest gebruik maakt van koolcentrales voor elektriciteitsopwekking) – blijft de CO2-uitstoot nog steeds lager dan bij een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor. Die uitstoot is 22% kleiner dan die van een dieselwagen en 28% lager dan die van een benzinewagen, zo blijkt uit de berekeningen van T&E. In het meest gunstige scenario – een elektrische auto waarvan de batterijen in Zweden gefabriceerd werden en waarvan de gebruiker eveneens in dat land woont – zijn de emissies van de elektrische wagen 80% kleiner ten opzichte van een dieselwagen en 81% kleiner ten opzichte van een benzinewagen. Een elektrische wagen die in België gebruikt wordt en waarvan de batterij ook in ons land gefabriceerd werd, zou 65% minder CO2 uitstoten dan een gelijkaardige auto met verbrandingsmotor. De Europese non-profitorganisatie, die ijvert voor duurzame mobiliteit, denkt dat elektrische voertuigen in de toekomst voor een nog verdere reductie van de CO2-uitstoot kunnen zorgen, wanneer de elektriciteit voor de batterijen steeds meer afkomstig zal zijn van hernieuwbare energiebronnen. T&E heeft een tool online gezet voor de vergelijking, die aangepast zal worden van zodra er nieuwe gegevens beschikbaar zijn, klinkt het. Lees ook : In dit ziekenhuis kunnen kinderen rondtuffen met elektrische wagens Het bericht Grote Europese studie bewijst: Elektrische wagens stoten drie keer minder CO2 uit verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  36. Al na één jaar "sterke daling van uitstoot schadelijke stoffen" door lage-emissiezone in Antwerpen (02/03/2018 - Het Laatste Nieuws)
    Het invoeren van een lage-emissiezone (LEZ) in de Antwerpse binnenstad heeft na een jaar al een sterke daling teweeggebracht van de uitstoot van...
    [naar artikel]
  37. “Minder vervuilende stoffen in Antwerpen sinds lage-emissiezone”, maar prof trekt die conclusie in twijfel (02/03/2018 - Het Nieuwsblad)
    Het invoeren van een lage-emissiezone in de Antwerpse binnenstad heeft na een jaar al een sterke daling teweeggebracht van de uitstoot van verontreinigende stoffen zoals roet, stikstofoxiden en fijn stof door het wegverkeer. Dat concludeert de stad Antwerpen uit een studie van Transport & Mobility Leuven en VITO, die het Vlaamse wagenpark van eind 2016 - voor de LEZ van kracht werd - vergelijkt met de wagens die eind 2017 in de LEZ rondreden. Er zijn nog geen meetresultaten om die beweringen te ondersteunen, zegt professor Roeland Samson van de Universiteit Antwerpen.
    [naar artikel]
  38. “Sterke daling van uitstoot verontreinigende stoffen in lage-emissiezone” (02/03/2018 - Metro)
    Het invoeren van een lage-emissiezone in de Antwerpse binnenstad heeft na een jaar al een sterke daling teweeggebracht van de uitstoot van verontreinigende stoffen zoals roet, stikstofoxiden en fijn stof door het wegverkeer. Dat concludeert de stad Antwerpen uit een studie van Transport & Mobility Leuven en VITO, die het Vlaamse wagenpark van eind 2016 – voor de LEZ van kracht werd – vergelijkt met de wagens die eind 2017 in de LEZ rondreden. De studie baseert zich volgens het kabinet van schepen voor Leefmilieu Nabilla Ait Daoud (N-VA) op onder meer de technische gegevens van door de LEZ-camera’s gespotte wagens bij de Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen (DIV), de reële uitstootgegevens ervan – dus niet de gegevens van de fabrikanten – en informatie over afgelegde afstanden door de wagens in kwestie. Het gaat dus voor alle duidelijkheid niet om metingen van de eigenlijke luchtkwaliteit in de LEZ. “Die metingen gebeuren door de VMM (Vlaamse Milieumaatschappij, red.) en de resultaten daarvan worden in het najaar verwacht”, zegt Liesbet Brzyk, woordvoerster van schepen Ait Daoud. Volgens de stad ging de uitstoot van roet door wagens in de LEZ er in de bestudeerde periode met 33 procent op achteruit. Daar moet wel nog de algemene verjonging van het wagenpark worden van afgetrokken, zodat het netto effect van de LEZ net geen 22 procent uitstootdaling zou zijn. De uitstoot van stikstofoxiden daalde netto met bijna 12 procent, van stikstofdioxide met 8 procent en van de types fijn stof PM 10 en PM 2,5 met respectievelijk 7 en 10 procent. “De LEZ heeft als doel de uitstoot van schadelijke stoffen door het wegverkeer te doen dalen en dat blijkt te lukken”, stelt Brzyk. bron: Belga
    [naar artikel]
  39. Nieuw op 1 januari – Lage-emissiezone van start in Gent, strenger in Antwerpen en Brussel (27/12/2019 - Metro)
    In Gent gaat op 1 januari de lage-emissiezone (LEZ) van start. Elders in het land, in Antwerpen en Brussel, worden al bestaande zones verder verstrengd. Nog vanaf 1 januari moeten gemotoriseerde tweewielers die nieuw op de markt komen voldoen aan de Euro 5-norm. Vervuilende auto’s zullen vanaf 1 januari Gent niet meer binnen mogen rijden: bestuurders van dieselauto’s met een Euro 4-motor zullen per week 25 euro moeten betalen om de stad toch nog binnen te mogen. Wie met een oudere dieselwagen of een benzinewagen met Euro 1-motor (of ouder) rijdt, heeft een LEZ-dagpas nodig. Zo’n pas kan per jaar slechts acht keer aangekocht worden. In 2025 verstrengen de Gentse toelatingsvoorwaarden. Gentenaars die de stad niet meer in mogen en een nieuwe auto moeten kopen en daarvoor niet over de financiële middelen beschikken, kunnen rekenen op financiële steun. Daarnaast komt er ook een lager tarief voor bestuurders met een bescheiden inkomen. Wie niet aan de voorwaarden voldoet en toch zonder toelating de Gentse LEZ binnenrijdt, krijgt bij vaststelling een boete van 150 euro. De LEZ die intussen twee jaar bestaat in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, wordt vanaf 1 januari weer verstrengd. Vanaf dan zijn ook dieselvoertuigen met Euro 3-norm er verboden, al is er wel een overgangstermijn van drie maanden waarin voor die voertuigen geen boetes worden uitgeschreven. In Antwerpen, waar de LEZ in 2017 werd ingevoerd, worden de toelatingsvoorwaarden ook verstrengd. Net zoals in Gent moeten dieselvoertuigen er minstens Euronorm 5 hebben, voertuigen op benzine minstens euronorm 2. Voor diesels met Euro 4-motor kunnen eigenaars een toelating tegen betaling krijgen. bron: Belga Het bericht Nieuw op 1 januari – Lage-emissiezone van start in Gent, strenger in Antwerpen en Brussel verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  40. Belg laat dieselwagen links liggen (23/09/2016 - De Tijd)
    08:21 Amper een op de vijf particulieren koopt nog een dieselwagen. De bedrijfswagens volgen veel trager.
    [naar artikel]
  41. Dan toch geen drie woontorens op plaats Mercatorgebouw: buurtcomité haalt slag thuis (17/01/2020 - Gazet van Antwerpen)
    Dan toch geen drie woontorens in de plaats van het Mercatorgebouw op de Desguinlei. Projectontwikkelaar Triple Living heeft de site verkocht aan een Antwerpse investeerder. Die zou het gebouw willen renoveren om alleen kantoren in onder te brengen. Jan Van Rijswijcklaan, het buurtcomité dat een juridisch gevecht begon tegen de plannen, reageert opgelucht. “Laat dit een voorbeeld zijn voor andere buurtgroeperingen.”
    [naar artikel]
  42. Antwerpse lage-emissiezone: 'Daling uitstoot is louter theoretisch' (02/03/2018 - Knack)
    Een door de stad Antwerpen bestelde studie concludeert dat het wagenpark versneld aan het verjongen is door het invoeren van de LEZ.
    [naar artikel]
  43. Lage-emissiezone Antwerpen levert al 7 miljoen euro op: "Maar geen spaarvarken voor de stad" (23/09/2017 - VRT NWS)
    In de eerste zes maanden van de lage-emissiezone in Antwerpen zijn er 56.000 boetes uitgeschreven aan mensen die toch met hun vervuilende auto het centrum inreden. Dat komt neer op zo'n 7 miljoen euro, schrijft Het Laatste Nieuws. Maar die cijfers moeten worden gerelativeerd, zegt het stadsbestuur. 
    [naar artikel]
  44. Oldtimer-eigenaar wil Lage Emissie Zone aanvechten: “Mag enkel in mijn garage rondjes rijden, dit is toch een grap?!” (28/01/2019 - Het Nieuwsblad)
    Een oldtimer liefhebber uit Antwerpen stapt naar de Raad van State. Hij wil de Lage Emissie Zone aanvechten. Of toch voor oldtimers. Ongeveer 500 meter moet Alain rijden om de stad in en uit te kunnen. Maar als hij buitenkomt met zijn oldtimer, heeft hij een boete.
    [naar artikel]
  45. Te veel uitstoot? Pas de cijfers aan (03/08/2018 - Metro)
    België vraagt Europa om de officiële hoeveelheid uitstoot van stikstofdioxides “naar beneden bij te stellen” zodat we de EU-limiet toch halen. De belangrijkste reden is de onverwacht hogere uitstoot van dieselwagens, schrijft De Morgen. In 2016 stootte België 6 miljoen kilogram stikstofdioxides (NOx) meer uit dan de Europese norm voor ons land van 176 miljoen kilogram per jaar. Wie de norm niet haalt, riskeert miljoenenboetes. Daarom vragen elf EU-landen die in 2016 gebuisd zijn, waaronder dus België, de Europese Commissie om “aanpassingen in de uitstootinventaris”. België haalt de NOx-norm al sinds 2010 niet, waardoor de dreiging van boetes zich al langer aftekent. Dat er nu voor 2016 een aanpassing wordt gevraagd, vinden milieuorganisaties niet kunnen, vooral omdat dat het jaar was na dieselgate. In 2015 raakte bekend dat autoproducenten sjoemelden om de uitstoot van dieselwagens te verdoezelen. “Je zou hopen dat overheden meer energie stoppen in het aanpakken van de luchtvervuiling dan in het zoeken van achterpoortjes”, zegt Laurien Spruyt van Bond Beter Leefmilieu. Vlaams minister van Omgeving Joke Schauvliege zegt dat de normoverschrijding het gevolg is van fraude en dat het daarom “onaanvaardbaar (is) dat de belastingbetaler moet meebetalen” aan een boete. bron: Belga Het bericht Te veel uitstoot? Pas de cijfers aan verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  46. Burgemeesters willen tram tussen Hasselt en Genk (04/01/2020 - Het Belang van Limburg)
    De stad van de toekomst is een smart city, een slimme stad. Tegen 2050 woont twee derde van de wereldbevolking in een stedelijke omgeving en moet de CO2-uitstoot drastisch omlaag. Grote uitdagingen die we voorleggen aan de burgemeesters van onze centrumsteden, Hasselt en Genk. Hoe zien zij de toekomst? En wat kunnen ze daar samen aan doen? Dries: “Zo droom ik van een tramverbinding tussen Genk en Hasselt.” Vandeput: “Tiens, ik ook.”
    [naar artikel]
  47. Nieuwste dieselwagens zuiveren de lucht (27/08/2019 - Metro)
    Dieselwagens worden meer en meer verbannen uit de grootsteden. Uit nieuw onderzoek is echter gebleken dat de nieuwste dieselwagens properdere lucht uitstoten dan de omgevingslucht en bijgevolg de lucht dus zuiveren. Het opvallend onderzoek werd gedaan door het Duitse magazine Auto, Motor & Sport. Zij lieten de nieuwste dieselmodellen door het bedrijf Emissions Analytics onderwerpen aan een test. Daarin werd nagegaan hoeveel fijnstof ze uitstoten, en hoeveel fijnstof er sowieso in de omgevingslucht zit. Fijnstof is immers de boosdoener als het gaat om gezondheidsproblemen, koolstofdioxide (CO2) is dan weer nefast voor het milieu. Centrum van Stuttgart Er werden vier dieselmodellen getest: een BMW 740d, een Citroën C5 Aircross 2.0 BlueHDi 180, een Kia Optima Sportswagon 1.6 CRDi en een VW Tiguan 2.0 TDI 4Motion. Uit de test bleek dat de wagens bij een gelijkmatige belasting zo’n 15.000 deeltjes/cm3 uitstoten. Vervolgens werd de concentratie van fijnstof gemeten in het centrum van Stuttgart. Op dagen met een hoge concentratie bleken zo’n 50.000 deeltjes/cm3 in de lucht te zitten, terwijl op dagen met een lage concentratie nog zo’n 10.000 deeltjes/cm3 teruggevonden werden. Beduidend minder fijnstof Hun conclusie was dan ook dat de nieuwste dieselwagens net bij kunnen dragen aan een gezondere omgevingslucht, vooral op dagen met een hoge concentratie van fijnstof (15.000 deeltjes/cm3 tegenover 50.000 deeltjes/cm3). De lucht die via de motor en de uitlaatlijn is gepasseerd, bevat dan beduidend minder fijnstof dan de omgevingslucht. Op dagen met een lage concentratie van stofdeeltjes is de uitstoot ongeveer gelijk (15.000 deeltjes/cm3 tegenover 10.000 deeltjes/cm3). Lees ook : Elektrische wagen zorgt voor hogere CO2-uitstoot dan dieselwagen Het bericht Nieuwste dieselwagens zuiveren de lucht verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  48. Toyota geeft startschot voor verbonden stad van de toekomst (23/02/2021 - Express)
    Toyota gaat een hoogtechnologische en volledig verbonden stad ontwikkelen in Japan. Daar heeft het bedrijf dinsdag het startschot voor gegeven. De stad wordt één groot laboratorium voor alle technologieën van de toekomst. Zelfrijdende wagens, kunstmatige intelligentie, robotica… Onderzoekers zullen in staat zijn hun producten in het echt te testen in ‘Woven City’. Deze experimentele wijk […] The post Toyota geeft startschot voor verbonden stad van de toekomst appeared first on Business AM.
    [naar artikel]
  49. Nieuwste dieselwagens reinigen de lucht (27/08/2019 - Metro)
    Dieselwagens worden meer en meer verbannen uit de grootsteden. Uit nieuw onderzoek is echter gebleken dat de nieuwste dieselwagens properdere lucht uitstoten dan de omgevingslucht en bijgevolg de lucht dus zuiveren. Het opvallend onderzoek werd gedaan door het Duitse magazine Auto, Motor & Sport. Zij lieten de nieuwste dieselmodellen door het bedrijf Emissions Analytics onderwerpen aan een test. Daarin werd nagegaan hoeveel fijnstof ze uitstoten, en hoeveel fijnstof er sowieso in de omgevingslucht zit. Fijnstof is immers de boosdoener als het gaat om gezondheidsproblemen, koolstofdioxide (CO2) is dan weer nefast voor het milieu. Centrum van Stuttgart Er werden vier dieselmodellen getest: een BMW 740d, een Citroën C5 Aircross 2.0 BlueHDi 180, een Kia Optima Sportswagon 1.6 CRDi en een VW Tiguan 2.0 TDI 4Motion. Uit de test bleek dat de wagens bij een gelijkmatige belasting zo’n 15.000 deeltjes/cm3 uitstoten. Vervolgens werd de concentratie van fijnstof gemeten in het centrum van Stuttgart. Op dagen met een hoge concentratie bleken zo’n 50.000 stofdeeltjes per kubieke centimeter in de lucht te zitten, terwijl op dagen met een lage concentratie nog zo’n 10.000 deeltjes/cm3 teruggevonden werden. Beduidend minder fijnstof Hun conclusie was dan ook dat de nieuwste dieselwagens net bij kunnen dragen aan een gezondere omgevingslucht, vooral op dagen met een hoge concentratie van fijnstof (15.000 deeltjes/cm3 tegenover 50.000 deeltjes/cm3. De lucht die via de motor en de uitlaatlijn is gepasseerd, bevat dan beduidend minder fijnstof dan de omgevingslucht. Op dagen met een lage concentratie van stofdeeltjes is de uitstoot ongeveer gelijk (15.000 deeltjes/cm3 tegenover 10.000 deeltjes/cm3). Lees ook : Elektrische wagen zorgt voor hogere CO2-uitstoot dan dieselwagen Het bericht Nieuwste dieselwagens reinigen de lucht verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]

Voor informatie mail naar [email protected]. Disclaimer.