Voor het eerst in jaren hebben automobilisten op de snelweg minder uren verloren in de file dan het jaar voordien. Dat blijkt uit de filebarometer van Be-Mobile, voor verkeersinformatie de vaste partner van de VRT. Toch is de kans groot dat je als automobilist geen verschil hebt gemerkt, of zelfs de indruk hebt dat het alsmaar erger wordt. [naar artikel]
De flitscamera’s van de politie draaien overuren. In de eerste zes maanden van dit jaar zijn net geen 1,7 miljoen boetes uitgeschreven voor te snel rijden. Het op één na hoogste aantal van de voorbije tien jaar. “Omdat we zo vaak in de file staan, willen we meer dan ooit die verloren tijd goedmaken als er minder verkeer is”, zegt verkeerspsycholoog Helmut Paris. [naar artikel]
We ergeren er ons elke dag aan, en toch gaan we er met duizenden tegelijk steeds weer in staan. De file. Voor de meeste automobilisten valt de dagelijkse file best mee. Maar sommigen onder ons moeten een flink deel van hun in die file staan. Voor een reeks in de krant zoeken we die mensen: de filekampioenen van België. [naar artikel]
Ondanks de natte weersomstandigheden is het aantal uren file op het Belgische wegennet in 2019 gedaald ten opzichte van 2018. Dat blijkt uit de filebarometer van verkeersinformatiedienst Be-Mobile. We stonden minder uren in de file tijdens de ochtend- en avondspits, maar ook op uitzonderlijke dagen met slechte weersomstandigheden waren de files minder zwaar dan vorig jaar. De filedruk blijft echter wel hoger dan die in 2017 en voorgaande jaren. [naar artikel]
Minder file door betere borden en slimmere wegmarkering. Een proef op de Antwerpse ring bewijst hoe simpel het kan zijn. [naar artikel]
Het druist in tegen ons gevoel, maar halverwege 2019 blijkt uit de filebarometer van Touring Mobilis dat het aantal uren file op het Belgische wegennet is gedaald ten opzichte van dezelfde periode in 2018. Zachter weer en de opmars van alternatieven zouden aan de basis liggen. [naar artikel]
Het Brussels verkeerslichtenplan, waarbij de verkeerslichten op de belangrijkste assen op elkaar afgestemd worden in functie van het tijdstip en de verkeersvraag, leidt tot minder file en minder luchtvervuiling. Dat meldt Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a) zaterdag. Wagens moeten minder stoppen en het verkeer stroomt vlotter door. [naar artikel]
Het aantal uren file op het Belgische wegennet is in 2019 gedaald ten opzichte van 2018. Dat blijkt uit de filebarometer van verkeersinformatiedienst Be-Mobile. We stonden minder uren in de file tijdens de ochtend- en avondspits, maar ook op uitzonderlijke dagen met slechte weersomstandigheden waren de files minder zwaar dan vorig jaar. De filedruk blijft echter wel hoger dan in 2017 en voorgaande jaren. [naar artikel]
Met 340 km file op de Belgische wegen is het fileseizoen op de eerste dag na de herfstvakantie weer ingezet. Met de winter in het verschiet, valt de komende maanden nog meer verkeersellende te verwachten. Hoe kunnen we het fileleed het best vermijden? En waar staan we het vaakst in de file? We vroegen het aan Hajo Beeckman. “Zo zou je de verkeersdruk met 20 procent kunnen verminderen.” [naar artikel]
Het is weer zo ver. Sinds zaterdag staan we met z’n allen weer uren in de file om te gaan kijken naar de auto’s waarmee we de rest van het jaar in de file staan.Guido Cloostermans [naar artikel]
Hoe beter de economie draait, hoe langer we in de file staan. Al bewijzen andere landen dat die file niet noodzakelijk hoeft. Hoe kan de liefde van de Belg voor zijn auto getemperd worden? [naar artikel]
Voor het eerst in jaren is het aantal uren dat we in de file staan gedaald. Niet spectaculair, maar toch opvallend genoeg om van goed nieuws te spreken, vindt Danny Smagghe van Touring Mobilis, dat samen met Be-Mobile de nieuwe filebarometer becijferde. Mogelijke verklaringen zijn de zachte winter en een beginnende mentaliteitswijziging. [naar artikel]
Wie op de E313 van oost naar west door de werfzone in Oevel (Westerlo) rijdt, passeert niet minder dan 14 aanhangwagentjes met een filewaarschuwing. Vroege vogels rapporteerden de voorbije dagen dat de karretjes soms gewoon op zwart staan. Volgens wegbeheerder AWV heeft dat te maken met de lengte van de file. [naar artikel]
Tussen de ochtend- en avondspits wordt het steeds drukker op onze wegen. De filezwaarte tussen 10 uur en 15 uur is gevoelig toegenomen, zo blijkt uit de halfjaarlijkse file- barometer van Touring Mobilis. Het aantal uur dat we per dag in de file staan is niet toegenomen, maar de files ontstaan meer verspreid doorheen de hele dag, en niet enkel meer tijdens de spits. [naar artikel]
Een uur in de file staan terwijl je airco, stoelverwarming, verlichting en muziek aan staan: kan je elektrische auto dat aan? De Britse consumentenorganisatie Which? nam de proef op de som. [naar artikel]
Nog een traditie die wankelt: minder files in de vakantie. In juli stond er dit jaar dagelijks 71,44 km file. 10 kilometer meer dan vorig jaar. Een deel van de verklaring ligt bij de Rode Duivels. [naar artikel]
De filezwaarte op de Vlaamse snelwegen was in maart, april of mei nooit hoger dan dit jaar. En dat ondanks de toegenomen populariteit van telewerk sinds de coronacrisis. “Het is een groot misverstand dat woon-werkverkeer de reden is waarom we in de file staan.” [naar artikel]
De flitscamera’s van de politie draaien overuren. In de eerste zes maanden van dit jaar zijn net geen 1,7 miljoen boetes uitgeschreven voor te snel rijden. Het op één na hoogste aantal van de voorbije tien jaar. “Omdat we zo vaak in de file staan, willen we meer dan ooit die verloren tijd goedmaken als er minder verkeer is”, zegt verkeerspsycholoog Helmut Paris. [naar artikel]
Met 340 km file op de Belgische wegen is het fileseizoen op de eerste dag na de herfstvakantie weer ingezet. Met de winter in het verschiet, valt de komende maanden nog meer verkeersellende te verwachten. Hoe kunnen we het fileleed het best vermijden? En waar staan we het vaakst in de file? We vroegen het aan Hajo Beeckman. “Zo zou je de verkeersdruk met 20 procent kunnen verminderen.” [naar artikel]
Er zijn in een jaar tijd ruim 800.000 vrachtwagens minder op de Belgische tolwegen. Dat is het laagste aantal in vijf jaar tijd, op het coronajaar 2020-2021 na. Ondanks die vermindering leverde de kilometerheffing toch een recordopbrengst van 838,41 miljoen euro op. En minder file was er niet. [naar artikel]
Vandaag is een zogenaamde “zwarte zaterdag” voor het vakantieverkeer in Europa en dat is eraan te merken. Op de belangrijkste vakantieroutes is het extreem druk. In Frankrijk staat zelfs al bijna 1.000 kilometer file. Ook wie terugkeert naar België, riskeert vandaag in de file te staan. Mobiliteitsorganisatie VAB raadt aan om, in de mate van het mogelijke, het vertrek voor de heen- of terugreis uit te stellen tot zondag. [naar artikel]
hasselt Met dank aan het fileleed legde een personenwagen vorig jaar gemiddeld bijna 1.000 km minder af dan tien jaar geleden. Of concreter: voor het eerst duiken automobilisten fors onder de magische grens van 15.000 km op jaarbasis. “Maar de grote mentaliteitswijziging moet nog altijd plaatsvinden”, waarschuwt mobiliteitsexpert Kris Peeters. [naar artikel]
Op de A19 is het Rode Kruis op dit moment bezig met de bedeling van drinkwater aan gestrande chauffeurs. Die staan in een kilometerslange file na... [naar artikel]
Toegegeven, het regent dat het giet, we staan langer in de file dan ons lief is en Manneke Pis is een stuk minder imposant dan pakweg de [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.