Het Radio 2-programma "De inspecteur" hield deze week een pleidooi om een ombudsdienst voor de bouwsector in het leven te roepen, want die bestaat nog niet. Bouwers en verbouwers staan daardoor nog te vaak in de kou. Vandaag vindt "De inspecteur" gehoor voor die oproep bij de bouwsector en de politiek. [naar artikel]
Het aantal klachten bij de federale Ombudsdienst voor Energie is sterk toegenomen. Vooral sinds de forse stijging van de energieprijzen de laatste maanden klopt de ombudsdienst overuren. "Het aantal klachten is moeilijk bij te houden", zegt ombudsman Eric Houtman bij "De Inspecteur" op Radio 2. [naar artikel]
Ruim 1 op de 10 klachten over postpakketjes gaan over het niet aanbellen, geen briefje achterlaten of rechtstreeks aan het postpunt leveren door koeriers. Dat blijkt uit navraag van het Radio 2-programma "De Inspecteur" bij de Ombudsdienst voor de Postsector. [naar artikel]
De Vlaamse Ombudsdienst trekt aan de alarmbel over de jarenlange wachttijden voor sommige kandidaat-adoptieouders. De procedures lopen soms op een "onbillijke" manier vertraging op. Dat staat te lezen in een erg kritisch rapport van de ombudsdienst. [naar artikel]
Heel wat cadeaubonnen zijn maar zes maanden of één jaar geldig, waardoor consumenten vaak het bedrag kwijt zijn. "Kan niet", vindt "De inspecteur" van Radio 2, die pleit voor levenslange cadeaubonnen. [naar artikel]
De federale ombudsdienst van de luchthaven heeft "grove fouten" gevonden in de nieuwe milieuvergunningsaanvraag van Brussels Airport. Zo wordt er in de aanvraag gegoocheld met fout geschreven termen en oude namen van banen. "Daardoor zou de aanvraag in principe niet ontvankelijk zijn", waarschuwt de ombudsdienst. [naar artikel]
Architect Vincent Van Den Broecke stelt zich vragen bij de haalbaarheid van de renovatieplicht. Vanaf 2023 komt er een verplichting tot renovatie voor wie een energieverslindende woning koopt. Naast de overbelasting van de bouwsector vreest Van Den Broecke ook dat de premies van de overheid te laag liggen. "20.000 euro zal in sommige gevallen niet genoeg zijn", zegt hij in "De ochtend" op Radio 1. [naar artikel]
Telenet palmt massaal de reclameblokken in met reclame voor haar nieuwe bundel "Telenet ONE". Het pakket maakt grootse beloftes, namelijk onbeperkt internet én mobiele data in binnen- en buitenland. Maar uit klachten die "De inspecteur" ontvangt, blijkt dat toch niet helemaal te kloppen. [naar artikel]
Kijk jij elke week uit naar het moment waarop de reclamefolders in de bus vallen? Dan ben je niet alleen! Uit een bevraging van "De inspecteur" van Radio 2 blijkt dat meer dan 73 procent van alle deelnemers de reclamefolders leest. Dat is op zich al verrassend, maar uit de bevraging komen nog meer wetenswaardigheden naar boven. "De inspecteur" verzamelt hieronder de drie opvallendste. [naar artikel]
De Vlaamse Ombudsdienst heeft op een week tijd meer dan 300 klachten ontvangen naar aanleiding van het arrest van het Grondwettelijk Hof over de zonnepanelen en de digitale meter. Ombudsman Bart Weekers wil graag helpen om de "vertrouwensbreuk" te herstellen. De voorgestelde compensatie is volgens hem "een deel van de oplossing". "Maar dat alleen herstelt geenszins het vertrouwen", klinkt het. [naar artikel]
Het radioprogramma "De Inspecteur", viroloog Steven Van Gucht en de website "De Welzijnswijzer" van de stad Roeselare zijn dit jaar de drie kanshebbers op de Wablieft-prijs. Met die prijs wordt een persoon, project of organisatie bekroond die duidelijke taal hanteert. De winnaar wordt op 15 december bekendgemaakt. [naar artikel]
De Vlaamse Ombudsdienst trekt aan de alarmbel over de jarenlange wachttijden voor adopties. Bij tientallen kandidaat-ouders loopt de procedure vertraging op door criteria "zonder rechtsgrond". Eén koppel wacht al negen jaar op een kindje. "Als overheid hebben we die mensen gefaald", zegt Vlaams Parlementslid Lorin Parys (N-VA). [naar artikel]
Het is weer die tijd van het jaar: tijd voor de belastingaangifte. Afgelopen week stond "De inspecteur" helemaal in het teken van de belastingen. In deze video krijg je 5 tips waarmee je geld kan besparen via je belastingbrief. Deze week krijgt "De inspecteur" daar de hulp bij van Kamal Kharmach, stand-up comedian én econoom. [naar artikel]
De tijd van winkelen aan "prijzen van vorig jaar" lijkt voorbij. Dat blijkt uit de zogenoemde winkelkartest van "De inspecteur" van Radio 2. In een half jaar tijd betaalt hij 11 procent meer voor net dezelfde producten. [naar artikel]
Een uitgestelde of vertraagde vlucht: niet ideaal als je op vakantie vertrekt. Maar als consument ben je wel beschermd. Soms heb je zelfs recht op een schadevergoeding. En die kan oplopen tot 600 euro. "De inspecteur" zoekt het voor je uit. [naar artikel]
Op algemene aanvraag zijn Bart Peeters en Hugo Matthijsen opnieuw even in de huid van hun personages "Cas Goossens" en "Hugo Matthijsens" gekropen voor een kakelverse sketch uit het "Het leugenpaleis". Dat legendarische radioprogramma maakten ze destijds voor Studio Brussel. "De Itegemse Cronakroniek" was deze middag te horen in het programma "Nieuwe Feiten" op Radio 1. En het klonk nog even heerlijk knotsgek als toen. [naar artikel]
Sven Pichal heeft in een steekproef aangetoond dat mensen te goedgelovig ingaan op de vraag om hun bankgegevens te delen. De inspecteur van Radio 2 gaf zich uit voor een medewerker van FOD Financiën en klopte bij mensen thuis aan. "Ik was zelf ook enorm verrast dat het zo snel ging", zegt hij in "Laat Journaal". [naar artikel]
De vrijwilligersverzekering steekt vanaf 1 april in een nieuw jasje. "De Inspecteur" op Radio 2 zocht uit wat er verandert en vooral: verbetert. [naar artikel]
De VRT-journalist neemt tijdens de tweede week van de paasvakantie op Radio 2 het programma "De inspecteur" over. Hij zal het voornamelijk over geld hebben. [naar artikel]
Worstel jij met je belastingaangifte voor het aanslagjaar 2021? In de Belastingweek van "De inspecteur" op Radio 2 worden deze week veel vragen beantwoord. Ben jij klaar voor je aangifte? Doe hier de test in een quiz van "De inspecteur". [naar artikel]
Voor het eerst dit najaar zakken de temperaturen richting het vriespunt. Bovenop de vele regen van de voorbije weken wordt nu ook nog eens sneeuw voorspeld. De bouwsector beziet het met argusogen. Want aanhoudend slecht weer betekent noodgedwongen vertragingen en boze klanten. "Maar we kunnen moeilijk aan een dak werken wanneer de regen er de hele tijd afloopt", vertelt aannemer Koen Hooft in "De wereld vandaag" op Radio 1. [naar artikel]
Heel veel mensen proberen elke maand te sparen voor hun kinderen of kleinkinderen. Maar hoe pak je dat aan zodat je spaarcenten ook écht iets opbrengen? "De inspecteur" vindt drie alternatieven. [naar artikel]
Er komt vanaf 2026 een federale ombudsdienst voor alle bouw- en verbouwgeschillen tussen consumenten en aannemers of architecten. De huidige Verzoeningscommissie Bouw wordt daarvoor uitgebouwd tot een volwaardige Ombudsdienst Bouw. Dat zijn de bouwsector en staatssecretaris voor Consumentenbescherming Alexia Bertrand (Open VLD) overeengekomen. Op dit moment worden klachten over bouwproblemen nog versnipperd behandeld. [naar artikel]
{ "text": "Meerderheid: CD&V (13)", "type": "information_text" } [naar artikel]
Nu de temperaturen buiten dalen, zetten we massaal de verwarming aan. Voor wie een thermostaat heeft, kan dat met een draai aan het wieltje of met een druk op de knop. Met deze tips van "De inspecteur" Sven Pichal verbruik je hierbij zo min mogelijk energie. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.