Dit weekend loopt de Week van de Mobiliteit af, waarin er veel aandacht is voor de alternatieven voor de auto om naar het werk te pendelen. Eén...
Wagen inruilen tegen nettoloon niet voordelig(18/10/2016 - Gazet van Antwerpen) De bedrijfswagen inruilen voor louter nettoloon komt voor de werknemers niet voordelig uit. Dat berekende hr-dienstverlener SD Worx in reactie op plannen van de regering om een mobiliteitsbudget te promoten. [naar artikel]
Wagen inruilen tegen nettoloon niet voordelig(18/10/2016 - Het Belang van Limburg) De bedrijfswagen inruilen voor louter nettoloon komt voor de werknemers niet voordelig uit. Dat berekende hr-dienstverlener SD Worx in reactie op plannen van de regering om een mobiliteitsbudget te promoten. [naar artikel]
Waarom de salariswagen wel moet verdwijnen(17/01/2019 - VRT NWS) In de opiniebijdrage ‘Waarom de salariswagen nooit mag verdwijnen’ verdedigt Kristof De Roeck maandag op deze site het voortbestaan van de salariswagen. Zonder autogebruikers te willen stigmatiseren, maakt onderzoeker Dries Couckuyt in deze reactie toch enkele bedenkingen. Zijn punt: “Laat ons werknemers voortaan betalen in euro’s in plaats van auto’s.” [naar artikel]
Bedrijfsfiets in plaats van bedrijfswagen?(06/04/2017 - Het Laatste Nieuws) Meer en meer bedrijven bieden hun mensen zogenaamde lease-fietsen aan, vaak elektrische fietsen. Goed voor het milieu en fiscaal interessant, [naar artikel]
Bedrijfsfiets almaar populairder: waarom je je baas best voor fiets kan laten meebetalen(19/08/2021 - Het Laatste Nieuws) Nu we massaal de fiets hebben (her)ontdekt, neemt ook de populariteit van de bedrijfsfiets toe. Almaar meer werkgevers bieden hun medewerkers de kans een tweewieler te leasen. En dat hoeft zeker geen traditionele e-bike te zijn om van de bijhorende fiscale gunstregeling te genieten. Hoe gaat een fietsleasing in zijn werk? Wat zijn de mogelijkheden? En wat kost het jou als werknemer? [naar artikel]
Pensioensparen fiscaal aangemoedigd: ook na je 65e nog voordelig(14/02/2022 - Het Laatste Nieuws) Wie wat extra kapitaal wil aanleggen tegen het moment dat hij met pensioen gaat, kan dat doen met een fiscaal steuntje in de rug. En dat zelfs tot na de leeftijd van 65 jaar. Spaargids.be plaatst de opties naast elkaar. [naar artikel]
Van bruto- naar nettoloon: hoe werkt dat nu precies?(11/06/2018 - De Morgen) Twee werknemers met hetzelfde brutoloon kunnen toch een verschillend nettoloon hebben. De oorzaak? Verschillen in onder meer gezinssituatie en contractuele voordelen. Wij becijferden het nettoloon van 5 werkende Vlamingen. [naar artikel]
Waarom de salariswagen nooit mag verdwijnen(14/01/2019 - VRT NWS) Naar aanleiding van het Autosalon laait de discussie over de salariswagen en de dichtslibbende Belgische wegen weldra weer op. Maar uit een rapport van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer blijkt dat het aandeel salariswagens in België amper 8% van het totale wagenpark vormt. Wanneer de mobiliteitsproblematiek in ons land echter ter sprake komt, krijgen de salariswagens het steevast hard te verduren. Onterecht, vindt Kristof De Roeck. Hij verdedigt het voortbestaan van de salariswagen vurig. [naar artikel]
Na bedrijfswagen nu ook fiscaal voordelige elektriciteitsfactuur(30/08/2021 - Express) Lees dit artikel: Na bedrijfswagen nu ook fiscaal voordelige elektriciteitsfactuur
Energiebedrijf Luminus lanceert een aanbod waarbij werknemers een deel van hun elektriciteitsfactuur fiscaal voordelig kunnen laten betalen door hun werkgever. Ze ontvangen zo een fiscaal voordeel tot 500 euro, meldt Luminus maandag. Het bedrijf is naar eigen zeggen de eerste Belgische energieleverancier die dergelijke mogelijkheid aanbiedt. Dankzij Luminus Energy Benefit kunnen deelnemende werkgevers hun personeel […]
Lees dit artikel: Na bedrijfswagen nu ook fiscaal voordelige elektriciteitsfactuur [naar artikel]
Hoelang zijn hybriden nog fiscaal voordelig?(12/04/2019 - De Morgen) Vanaf 2019 zal elke Volvo die van de band rolt een elektrische motor hebben. Ook 'stekkerauto's' met een elektrische én brandstofmotor horen daarbij, wagens die een fiscaal gunstregime genieten dat al meerdere keren ter discussie stond. [naar artikel]
Hoelang zijn hybriden nog fiscaal voordelig?(06/07/2017 - De Morgen) Vanaf 2019 zal elke Volvo die van de band rolt een elektrische motor hebben. Ook 'stekkerauto's' met een elektrische én brandstofmotor horen daarbij, wagens die een fiscaal gunstregime genieten dat al meerdere keren ter discussie stond. [naar artikel]
De Sutter: “Elektrische bestelwagens fiscaal voordelig maken”(11/04/2023 - Express) Vicepremier Petra De Sutter (Groen) lanceert een voorstel dat ondernemers fiscaal moet stimuleren om over te stappen op elektrische bestelwagens. In het nieuws: De Sutter stelt voor emissievrije bestelwagens – in de praktijk zijn dat vooral elektrische – een groter fiscaal voordeel te geven, terwijl bestelwagens op verbrandingsmotoren op termijn minder aantrekkelijk moeten worden. Dat […] [naar artikel]
Personeel Vlaamse overheid kan vanaf november bedrijfsfiets leasen(20/10/2022 - Het Belang van Limburg) Het personeel van de Vlaamse overheid zal vanaf november een bedrijfsfiets kunnen leasen. “Met de invoering van de bedrijfsfiets zetten we in op duurzaamheid en het welzijn van onze werknemers. Bovendien maken we op deze manier ook werk van flexibelere arbeidsvoorwaarden”, zegt Vlaams minister van Binnenlands Bestuur en Ambtenarenzaken Bart Somers donderdag in een mededeling. [naar artikel]
Wegens succes verlengd: steeds meer inschrijvingen voor bedrijfsfiets(08/09/2018 - Het Nieuwsblad) De fiets is in opmars in het woon-werkverkeer. Om bedrijven te stimuleren om in te zetten op een duurzame , bestaat dan ook een fonds om de tweewielers te subsidiëren. De interesse is zodanig groot dat de inschrijvingstermijn verlengd wordt. “Elke bedrijfsfiets is een auto minder in de dagelijkse file”, verantwoordt minister Ben Weyts (N-VA) zijn beslissing. [naar artikel]
Wat is kwantitatieve geldverruiming (QE) en waarom is het voordelig én schadelijk voor de economie?(18/09/2021 - Express) Lees dit artikel: Wat is kwantitatieve geldverruiming (QE) en waarom is het voordelig én schadelijk voor de economie?
De Europese Centrale Bank (ECB) liet vorige week weten de kwantitatieve geldverruimingsmaatregel (QE) uit 2020 voort te zetten, zij het op vertraagde wijze. Geldverruiming werd door de ECB voor het eerst toegepast in 2008, naar aanleiding van de kredietcrisis. Sindsdien zijn er een paar crises gevolgd waaraan ze op deze manier het hoofd heeft geboden. […]
Lees dit artikel: Wat is kwantitatieve geldverruiming (QE) en waarom is het voordelig én schadelijk voor de economie? [naar artikel]
Consultant betaalt personeel 10 euro per dag om salariswagen te laten staan(17/01/2020 - Express) Het consultancybedrijf KPMG verdubbelt de premie voor werknemers die hun salariswagen niet gebruiken. ‘Belonen werkt beter dan straffen’, klinkt het in De Standaard. In 2018 lanceerde het fiscale dienstverleningsbedrijf een incentive van 5 euro per dag dat de salariswagen niet gebruikt wordt. Dat geld kan aan alternatieve vervoersvormen besteed worden. Op 1 februari wordt de […]
The post Consultant betaalt personeel 10 euro per dag om salariswagen te laten staan appeared first on Business AM. [naar artikel]
Wie zit er achter het stuur van een salariswagen?(01/03/2018 - VRT NWS) De gemiddelde bestuurder van een salariswagen is een mannelijke bediende van rond de 40, met meer dan 15 jaar anciënniteit en een loon boven de 75.000 euro. Dat blijkt uit een analyse van HR-dienstverlener Acerta, naar aanleiding van de goedkeuring van de "cash for car"-regeling. [naar artikel]
Budget in ruil voor bedrijfswagen(17/03/2018 - Het Belang van Limburg) BrusselDe regering heeft vrijdag een akkoord bereikt over de invoering van het mobiliteitsbudget. In plaats van een bedrijfswagen kunnen werknemers zelf dat fiscaal gunstige bedrag invullen, bijvoorbeeld met een kleinere milieuvriendelijke wagen, een bedrijfsfiets of tickets voor het openbaar vervoer. [naar artikel]
Tien euro per dag om salariswagen te laten staan(17/01/2020 - Het Nieuwsblad) Het consultancybedrijf KPMG verdubbelt de premie voor werknemers die hun salariswagen niet gebruiken. “Belonen werkt beter dan straffen”, klinkt het vrijdag in De Standaard. [naar artikel]
Tien euro per dag om salariswagen te laten staan(17/01/2020 - Het Belang van Limburg) Het consultancybedrijf KPMG verdubbelt de premie voor werknemers die hun salariswagen niet gebruiken. “Belonen werkt beter dan straffen”, klinkt het vrijdag in De Standaard. [naar artikel]
“Je mag er ook je huur of hypotheek mee betalen”: experte legt uit hoe je je mobiliteitsbudget maximaal inzet(19/10/2023 - Het Laatste Nieuws) Sinds 2019 kunnen werknemers met (recht op) een bedrijfswagen hun auto inruilen voor een mobiliteitsbudget. Zij mogen dat budget dat hun werkgever anders aan een salariswagen zou spenderen, gebruiken voor milieuvriendelijke én fiscaal aantrekkelijke alternatieven. Maar waar mag je je mobiliteitsbudget dan aan uitgeven? En hoe haal je er (fiscaal) het meeste uit? Juridisch adviseur en mobiliteitsexperte Veerle Michiels van SD Worx geeft uitgebreid antwoord. “Je mag zelfs met je gezin reizen binnen heel Europa.” [naar artikel]
Hoe haal je het meeste uit je mobiliteitsbudget? “Je kan er ook je huur of je hypotheek mee betalen”(19/10/2023 - Het Laatste Nieuws) Sinds 2019 kunnen werknemers met (recht op) een bedrijfswagen hun auto inruilen voor een mobiliteitsbudget. Zij mogen dat budget dat hun werkgever anders aan een salariswagen zou spenderen, gebruiken voor milieuvriendelijke én fiscaal aantrekkelijke alternatieven. Maar waar mag je je mobiliteitsbudget dan aan uitgeven? En hoe haal je er (fiscaal) het meeste uit? Juridisch adviseur en mobiliteitsexperte Veerle Michiels van SD Worx geeft uitgebreid antwoord. “Je mag zelfs met je gezin reizen binnen heel Europa.” [naar artikel]
Na de bedrijfswagen, de stroomfactuur(31/08/2021 - Het Belang van Limburg) Energieleverancier Luminus lanceert een aanbod waarbij werknemers een deel van hun elektriciteitsfactuur fiscaal voordelig kunnen laten betalen door hun werkgever. [naar artikel]
Grond als lucratief beleggingsproduct(08/03/2021 - Apache) Gronden genieten in Vlaanderen van een bijzonder voordelig fiscaal klimaat. Sterk ondergewaardeerde kadastrale inkomens en een quasi onbestaande belasting op meerwaarde bij verkoop, maken grond tot het ultieme Vlaamse beleggingsproduct. ‘Wie daaraan raakt, riskeert een kleine revolutie’, zegt professor fiscaal recht Michel Maus. Terreinen en gebouwen worden in Vlaanderen bijzonder bescheiden belast. Het kadastraal inkomen [naar artikel]
Hoelang zijn hybriden nog fiscaal voordelig?(06/07/2017 - De Morgen) https://images0.persgroep.net/rcs/QCMBr6Ka-1y_D4-Gb2LwSbPtt4Q/diocontent/108314294/_fitwidth/642/?appId=f215d2ebdcdad4aa3dc78550c5970d02&quality=0.90&format=jpg [naar artikel]
Vervang een salariswagen door een salarishuis(18/03/2019 - Apache) Vervangen we de salariswagen door een salariswoning, dan steken we dat geld in een huis dat daardoor zijn waarde behoudt of duurder wordt; de ‘groene’ investeringen die je ermee doet, zorgen voor een besparing op je energiefactuur en lagere inkomens houden netto meer geld over, waardoor zij een licht hogere huishuur kunnen betalen. [naar artikel]
Waarom een akkoord tussen N-VA en PS deze keer wel kan lukken: “Er is geen alternatief meer”(11/06/2020 - Gazet van Antwerpen) Waarom zou deze week wel lukken wat al een jaar lang mislukt, namelijk N-VA en PS dichter bij elkaar brengen? De sterren staan vandaag gunstiger dan ooit, met als belangrijkste reden: er is geen alternatief meer. Tegelijk is het vertrouwen tussen de twee partijen achter de schermen de voorbije weken gegroeid. [naar artikel]
Fiscaal hervormingsplan Van Peteghem: meer nettoloon, maar ook meer btw(19/07/2022 - Het Belang van Limburg) Minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) heeft zijn blauwdruk voor een fiscale hervorming op tafel van de federale regering gelegd. Het plan is politiek dynamiet. Het haalt de lasten op arbeid naar omlaag met 10 miljard, verhoogt de lasten op consumptie en gaat met de grove borstel door de vermogensfiscaliteit. Van Peteghem mikt op de volledige invoering tegen 2032. [naar artikel]