De transportsector is verantwoordelijk voor een aanzienlijk deel van de CO2-uitstoot in Europa. Als we de klimaattransitie willen doen slagen, is een modal shift naar meer klimaatvriendelijke transportmodi noodzakelijk. Goederenvervoer per trein geldt hierbij als het beste alternatief. The post Z-Sustainable Logistics 14/03/24: Een modal shift is noodzakelijk appeared first on Trends. [naar artikel]
De transportsector is verantwoordelijk voor een aanzienlijk deel van de CO2-uitstoot in Europa. Als we de klimaattransitie willen doen slagen, is een modal shift naar meer klimaatvriendelijke transportmodi noodzakelijk. Goederenvervoer per trein geldt hierbij als het beste alternatief. The post Z-Sustainable Logistics: Een modal shift is noodzakelijk 14/03/24 appeared first on Trends. [naar artikel]
De modal shift, voor beleidsmakers en mobiliteitsdeskundigen is het de laatste jaren steeds meer een van de stokpaardjes. Als we willen dat het verkeer in en om Antwerpen niet nog meer in het slop geraakt, zeker met de werken aan de Oosterweelverbinding die voor de deur staan, is het noodzakelijk dat meer mensen de auto inruilen voor het openbaar vervoer, de fiets of een ander duurzaam vervoersmiddel. Zorro, het burgerplatform van Ringland in de Antwerpse zuidoostrand, lanceert nu de ‘Modal Selfie’. Met die tool kan ieder voor zich uitmaken hij de afgelopen periode een positieve modal split heeft bereikt. Of met andere woorden: wat is de verhouding van je persoonlijk verplaatsingsgedrag tussen fiets, bus, tram, trein, auto of te voet? [naar artikel]
01:05 Mensen zullen het openbaar vervoer mijden uit vrees voor besmetting’, zegt Luc Hellemans van Lantis, dat de Oosterweelverbinding in Antwerpen bouwt. ‘Maar we móéten slagen in de ‘modal shift’. Zonder ... [naar artikel]
De actiegroepen Ademloos, stRaten-generaal en Ringland hebben een gezamenlijk memorandum opgesteld voor de gemeenteraadsverkiezingen, gericht aan zowel de partijen in de stad Antwerpen als in de zowat 30 gemeenten van de ruimere vervoersregio. Ze vragen niet alleen een engagement voor de volledige overkapping van de Antwerpse Ring, maar ook voor het faciliteren van de modal shift naar maximaal 50 procent autoverkeer en - op termijn - voor een dieselban. [naar artikel]
De Oosterweel-versie die momenteel wordt uitgewerkt, zal nog steeds voor veel fileleed en milieuoverlast zorgen. Dat besluit Groen uit de cijfers van het milieueffectenrapport, schrijven Gazet van Antwerpen en Het Nieuwsblad vandaag. “Door te kiezen voor het compromis van 60 procent auto’s en vrachtwagens en 40 procent openbaar vervoer en fietsers, wordt de huidige toestand […] Het bericht “Huidige versie van Oosterweel werkt de files niet weg” verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Burgerbewegingen Ademloos, Ringland en stRaten-generaal hebben hun achterban vanavond in zaal Horta in Antwerpen goed nieuws te melden: de overkapping van de noordelijke Ring, goed voor 111 hectare meer groen, wordt meegenomen in de aanleg van de Oosterweelverbinding. “Zeer goed nieuws, maar op vlak van modal shift moeten er dringend concrete stappen worden gezet”, zegt Peter Vermeulen van Ringland. “Dat besef is er, nu moeten de projecten uit de startblokken schieten.” [naar artikel]
900 vacatures, elke dag 400 bussen in panne, 95 miljoen verdwenen reizigers en meerdere voertuigen die al meer dan 1,5 miljoen kilometers op de teller hebben. Als er één lijn zit in het verhaal van De Lijn, dan is het wel deze: een compleet gebrek aan geld. En dat is dagelijks voelbaar voor wie afhankelijk is van het openbaar vervoer. Dit zijn de tien pijnpunten van De Lijn. [naar artikel]
De ‘modal shift’ is in Antwerpen actueler dan ooit. De Vlaamse regering besliste deze week nog tot 18 maatregelen die de verkeersleefbaarheid moeten verhogen, én die meer mensen op de fiets moeten krijgen. Al in 1953 brak een Antwerpse ingenieur een lans voor meer trams en minder auto’s in de binnenstad. “Het bewijs dat er decennialang te weinig gebeurd is”, zegt Manu Claeys van stRaten-generaal. “Nu pas begint de kentering te komen.” [naar artikel]
Mobiliteitsexpert Dirk Lauwers van Universiteit Antwerpen ziet het stilleggen van de werken van Oosterweel als een opportuniteit om heel het project te herbekijken. “We zitten nog minstens tien jaar met de huidige Ring-infrastructuur opgescheept. Alle betrokken partijen moeten zich de vraag stellen of de modal shift de huidige Oosterweelplannen niet onnodig zal maken in die tijd.” [naar artikel]
In het Vlaams Parlement wordt vandaag het eerste rapport over het Toekomstverbond voorgesteld. De oppositie is nu al striemend: ze zien nog altijd geen geld voor de overkapping van de Ring en voor een modal shift van de auto naar andere vervoersmiddelen. [naar artikel]
De Oosterweel-versie die momenteel wordt uitgewerkt, zal nog steeds voor veel fileleed en milieuoverlast zorgen. Dat besluit Groen uit de cijfers van het milieueffectenrapport [naar artikel]
Thomas Goorden is activist bij onder andere stRaten-generaal en de Burgerlijst en creatief producent bij LEF. [naar artikel]
Anderhalve maand voor de verkiezingen barst de juridische oorlog rond Oosterweel los. Twee Groen-leden uit Zwijndrecht eisen bij de Raad van State de nietigverklaring van de milieustudie rond Oosterweel, met volle steun van hun partijtop. Als ze gelijk krijgen, moet het dossier terug naar af. [naar artikel]
We moeten een versnelling hoger schakelen in de uitvoering van het Toekomstverbond rond Oosterweel”, zeggen Groen en sp.a. Daarom dienen beide partijen samen een voorstel tot resolutie in met 25 punten om het historische akkoord voor de Antwerpse mobiliteit en leefbaarheid in daden om te zetten. [naar artikel]
De lancering van de GvA Olympus-app was het startschot voor een reeks waarin een week lang mobiliteit en verkeersveiligheid in de stad centraal stonden. Vandaag het sluitstuk: de modal shift getest. Wie wint de race tussen de verschillende vervoermodi? [naar artikel]
De komende weken kun je ‘tramvinkers’ spotten op Antwerpse trams. Met de vinkenjacht heeft dat niets te maken, het gaat om vrijwilligers die elke seconde vertraging in beeld brengen. ‘Noteer: licht op rood, de tram remt. Wacht, het is weer groen.’ [naar artikel]
Geschreven met input van de Frigo Loco De Belgische start-up Frigo Loco zet zijn ontwikkeling in de duurzame voedingssector met succes voort. Hij biedt naast de geconnecteerde koelkasten nu ook een volledige cateringdienst en een nul-afvalformule aan, in samenwerking met lokale voedingsactoren. Vergeet ouderwetse kantines en gevriesdroogde soep uit de koffieautomaat. De start-up Frigo Loco […] [naar artikel]
De komende weken kun je ‘tramvinkers’ spotten op Antwerpse trams. Met de vinkenjacht heeft dat niets te maken, het gaat om vrijwilligers die elke seconde vertraging in beeld brengen. "Noteer: licht op rood, de tram remt. Wacht, het is weer groen." [naar artikel]
Omstreeks 3.30 uur hebben de Brusselse onderhandelaars van PS, Ecolo en Défi aan Franstalige kant, en Groen, Open VLD en one.brussels-SP.A aan Nederlandstalige kant, een regeerakkoord gesloten. De blauwe blufpoker bleek een maat voor niets. Later op de dag wordt het akkoord voorgesteld, de posten zijn nog níet verdeeld. [naar artikel]
MR-voorzitter Olivier Chastel heeft van zijn partijraad groen licht gekregen om de onderhandelingen voor een nieuw Waals regeerakkoord verder te [naar artikel]
De Vlaamse regering heeft een akkoord bereikt over Oosterweel. Het ‘radicaal haventracé’ samen met de ‘Oosterweel light’ moet de fileproblemen in en rond Antwerpen oplossen. De werken zullen in het najaar al starten. Bekijk hieronder hoe Oosterweel er zal uitzien. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.