Er zijn in de eerste zes maanden van dit jaar 41 verkeersdoden gevallen in de provincie Antwerpen. Dat zijn er twaalf meer dan vorig jaar. “De pakkans voor rijden onder invloed moet veel hoger”, zegt provinciegouverneur Cathy Berx. Zij maakt zich ook zorgen over het groeiende probleem van rijden na druggebruik en het gebruik van (het niet strafbare) lachgas. [naar artikel]
In de provincie Antwerpen vielen vorig jaar 78 doden in het verkeer, dat is het hoogste aantal van alle Vlaamse provincies. Bovendien stijgt het aantal ongevallen met fietsers en voetgangers, bij die laatste zelfs met bijna 25 procent in vergelijking met 2018. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters pleit voor kleine aanpassingen aan de verkeersinfrastructuur, zogenaamde quick wins, maar volgens verkeersdeskundige Dirk Lauwers moet er meer gebeuren om de Europese doelstelling van 0 verkeersslachtoffers in 2050 te halen. [naar artikel]
In de stad Antwerpen vielen er vorig jaar vijftien verkeersdoden, een verdubbeling tegenover 2016 en onder andere te verklaren door de stijging van het aantal fietsers en bromfietsers. Hoe kunnen overheden erin slagen om het verkeer veiliger te maken, en toch het fietsen verder te bevorderen? [naar artikel]
Het aantal verkeersdoden is in de eerste helft van dit jaar met 21% gedaald ten opzichte van dezelfde periode in 2022. Toen kwamen 287 personen om het leven, nu nog 227. Maar niet alle regio’s worden verkeersveiliger. In de provincie Antwerpen daalde ook het aantal verkeersdoden, maar nam het aantal letselongevallen wel toe. [naar artikel]
Er zijn in de provincie Antwerpen dit jaar tot nu toe al bijna evenveel verkeersdoden geteld als in heel 2016. Het aantal alcoholcontroles is in twee jaar tijd nochtans met 83% toegenomen. “Maar die controles gebeuren vooral overdag”, zegt mobiliteitsexpert Dirk Lauwers (Universiteit Antwerpen). Uit een internationaal onderzoek blijkt ook dat per jaar slechts 17% van de automobilisten een alcoholcontrole moet afleggen. [naar artikel]
Het aantal doden in het verkeer is vorig jaar opnieuw gestegen in vergelijking met 2018, ook in de provincie Antwerpen. Dat blijkt uit cijfers van verkeersveiligheidsinstituut Vias. In totaal vielen er in Antwerpen 77 doden, 16 meer dan in 2018. Het ging vooral om fietsers op een elektrische fiets. [naar artikel]
Het aantal doden op de Belgische wegen is in de eerste 9 maanden van dit jaar gevoelig gedaald in vergelijking met dezelfde periode in 2016. Met 363 doden ter plaatse is er in België zelfs sprake van een laagterecord voor de desbetreffende periode. Ook Vlaanderen tekent met 168 doden een laagterecord op. Dat blijkt uit de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias, het instituut voor verkeersveiligheid en mobiliteit. Enkel in de provincie Antwerpen is er een forse stijging op te merken van het aantal verkeersdoden. [naar artikel]
Volgens de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias Institute is het aantal doden op onze wegen gevoelig gedaald in de eerste negen maanden van dit jaar: 11 procent minder vergeleken met dezelfde periode in 2016. Nooit eerder vielen er minder verkeersdoden. Het aantal letselongevallen vertoont ook een daling: -6 procent. Alleen in de provincie Antwerpen is er een forse stijging van verkeersdoden. [naar artikel]
Er zijn voor het eerst in jaren minder verkeersdoden gevallen in ons land. Dat blijkt uit cijfers van VIAS Institute, de opvolger van het BIVV. In Vlaanderen vielen 113 verkeersdoden tegenover 141 in dezelfde periode vorig jaar. Enkel de provincie Antwerpen doet het slechter. Daar vielen 34 doden tegenover 29 in 2016. [naar artikel]
In 2016 is het aantal verkeersdoden op Vlaamse en Brusselse wegen teruggevallen tot 640, een daling van 13 procent ten opzichte van 2015 en een historisch laag cijfer. Dat blijkt uit de verkeersbarometer van het BIVV (Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid) die maandag verspreid werd. Op vlak van weekendongevallen scoort de provincie Antwerpen dan weer niet goed. [naar artikel]
Het is opnieuw slecht gesteld met de verkeersveiligheid in onze provincie. Terwijl de eerste zes maanden van het jaar een hoopvolle daling in het aantal verkeersdoden kende, neemt dat cijfer nu opnieuw toe. [naar artikel]
In provincie Antwerpen waren er in de eerste negen maanden van dit jaar 45 verkeersdoden ter plaatse. In dezelfde periode van 2018 waren dat er 32. Dat blijkt uit de verkeersbarometer van instituut VIAS. “Het zoveelste gitzwarte jaar in het verkeer”, vindt gouverneur Cathy Berx. [naar artikel]
18:29 De mogelijk fusie tussen de Oost-Vlaamse gemeenten Beveren en Kruibeke en de Antwerpse gemeente Zwijndrecht heropent een decennialange discussie over het havengebied. De provincie Antwerpen pleit voor... [naar artikel]
Antwerpen experimenteert met een voetgangerslicht dat toont hoeveel mensen voor u netjes gewacht hebben tot het groen was. Tegelijk worden er quizvragen getoond om het wachten aangenamer te maken. Dit proefproject moet het aantal verkeersdoden doen dalen. [naar artikel]
In de discussie rond het verbeteren van de luchtkwaliteit, wijzen CD&V Antwerpen en Gent erop dat de discussie over meer moet gaan dan het weren van auto's. Ook het aanleggen van meer groene ruimtes in de stad en het inzetten op een duurzame economie is nodig, klinkt het in een gezamenlijk persbericht. [naar artikel]
Vorig jaar vielen in Antwerpen twintig verkeersdoden, of zeven meer dan in 2011. Volgens Groen zijn de zwarte punten van het verkeer bekend, maar worden ze niet aangepakt. 'Dit is schuldig verzuim.' [naar artikel]
De provincie Antwerpen subsidieerde sinds 2010 de ‘fuifbussen’, gratis pendeldiensten bij grote nachtelijke evenementen. Maar nu jeugdzaken geen provinciale materie meer is, valt deze dienst weg. De gemeenten vinden dat bijzonder jammer. Vraag is natuurlijk of dit soort vervoer wel gratis moet zijn. [naar artikel]
De provincie Antwerpen hield afgelopen zomer een openbaar onderzoek over het tracé van de nieuwe ontsluitingsweg in het noorden van Geel. Door een vergetelheid moet die procedure nu opnieuw gebeuren. [naar artikel]
Er zijn in 2019 in de provincie Antwerpen 77 verkeersdoden gevallen. In 2018 waren dat er nog 61. Vooral het aantal fietsdoden valt op. Dat is in een jaar tijd meer dan verdubbeld, van 11 naar 24. Dat is het op een na hoogste aantal sinds 2010. [naar artikel]
Is het vijf over twaalf voor de horeca? In de provincie Antwerpen alleen al gingen in januari 24 zaken failliet. Topsommelier Sepideh Sedaghatnia slaakt een noodkreet die gehoor krijgt van Horeca Provincie Antwerpen. “Er moet iets gebeuren, en snel.” [naar artikel]
In een jaar tijd nemen bijna twee keer meer mensen de fiets in Antwerpen. Tegelijk verdubbelt het aantal verkeersdoden. "Zijn het de vele fietsers of de infrastructuur?", vraagt verkeersexpert Johan De Mol (UGent) zich af. [naar artikel]
Slimme autosnelwegen moeten het aantal verkeersdoden drastisch terugdringen. Onderzoekscentrum Imec rolt samen met de Vlaamse Overheid een proefproject uit op de E313 tussen Antwerpen en Ranst. In de toekomst moeten (zelfrijdende) auto’s zo met elkaar kunnen communiceren. [naar artikel]
Tijdens hittegolven gebeuren er op Belgische wegen 31 procent meer ongevallen met zwaargewonden dan op een doorsneedag. [naar artikel]
Vorig jaar vielen in Limburg 38 verkeersdoden te betreuren, liefst 19 minder dan in 2019. Dat is de sterkste daling onder de Vlaamse provincies. Het aantal letselongevallen daalde in onze provincie met 17 procent. [naar artikel]
In coronajaar 2020 stierven in totaal 19.422 inwoners van de provincie Antwerpen. Dat is 12,5% meer dan normaal. Binnen de provincie waren er vooral opvallend meer overlijdens in Lint (+45,9%), Stabroek (+35,5%), Puurs-Sint-Amands (+34,7%) en Mol (+33%). [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.