Waterstof maken door planten te imiteren: onderzoekers aan de University of Michigan hebben een nieuwe techniek ontwikkeld om met kunstmatige fotosynthese waterstof te produceren. De methode is vele malen efficiënter dan zijn voorgangers, en kan ook zeewater omzetten in waterstof. De halfgeleider waar de onderzoekers mee werken, kan veel fellere stralen zonlicht aan dan doorsnee […] [naar artikel]
Met een nieuwe proef wordt werken op de kaaien gezonder. Twee bedrijven testen een mobiel tankstation uit met een bijpassende ‘terminaltrekker’ die rijdt op waterstof. Uit de uitlaat komt alleen water. Maar de technologie is nog jong en duur, dus voor morgen is het niet meteen. [naar artikel]
Waterstof, door sommigen beschouwd als een van de pijlers van de energietransitie, zou de planeet veel meer opwarmen dan eerder werd gedacht. Dit is de conclusie van een nieuwe studie die door de Britse regering is gepubliceerd. Waterstof is een indirect broeikasgas. Het reageert met andere broeikasgassen in de atmosfeer om hun aardopwarmingsvermogen (GWP, of: […] [naar artikel]
Het bedrijf CMB gaat tegen eind maart in Antwerpen 62 nieuwe dieselvrachtwagens voorzien van een motor op waterstof. Volgend jaar komen daar nog eens 130 vrachtwagens op waterstof bij. [naar artikel]
Frank Lauwers (59) en Walter Patijn (62) willen met Laupat Industries als eerste bedrijf ter wereld groene waterstof uit autobanden halen. Ze staan daarvoor dicht bij een concessie op de voormalige Opel-site in de Antwerpse haven. [naar artikel]
Elektrische voertuigen halen hun energie tegenwoordig vooral uit het stopcontact. Een voertuig op waterstof wordt ook door elektriciteit aangedreven, maar haalt zijn energie niet uit de stekker, maar uit een brandstofcel die waterstof omzet in elektriciteit. Uit de uitlaat komt alleen water. Met andere woorden, een voertuig met brandstofcel heeft zijn eigen elektriciteitscentrale aan boord. Het voordeel van waterstof is dat tanken even snel kan als bij een klassiek voertuig. Het nadeel is dat de technologie voorlopig nog duur is en dat er amper waterstofstations zijn. [naar artikel]
Adina Vălean, de eurocommissaris voor Vervoer, werkt aan een plan om de komende tien jaar 60.000 vrachtwagens op waterstof op de weg te krijgen. Waterstof zal een belangrijke rol spelen bij de groene transitie. De EU schat dat 10 tot 24 procent van het energieverbruik tegen 2050 op waterstof gebaseerd zou kunnen zijn. En terwijl […] [naar artikel]
Nu het jaar bijna afgelopen is, is het tijd om terug te blikken. Wat gebeurde er in 2022 rond waterstof? Wereldwijde groei van belangstelling, steeds serieuzere projecten voor groene waterstof, meer tankstations en voertuigen, een boost van de kennisontwikkeling en demonstraties in de gebouwde omgeving. Alvast een spoiler: 2022 was een goed jaar voor waterstof. […] [naar artikel]
Volgens deskundigen zijn CO2 en waterstof de sleutelelementen van Europa’s toekomstige koolstofarme synthetische brandstofindustrie. De twee moleculen kunnen worden gecombineerd om onder meer synthetische brandstoffen en synthetisch methaan te produceren, die fossiele brandstoffen kunnen vervangen en tegelijk CO2 uit de atmosfeer kunnen halen. De essentie: Een mix van CO2 en waterstof maakt het mogelijk synthetische […] [naar artikel]
De vermogensbeheerder Schroders verwacht dat de vraag naar ecologisch opgewekte waterstof in 2050 liefst 800 keer groter zal zijn dan vandaag. Waterstof is een mogelijke energiebron voor tal van economische activiteiten, zoals de chemie, de zware industrie of de luchtvaart. Toyota gelooft ook nog steeds in de auto op waterstof, ondanks het vooralsnog beperkte succes. […] The post ‘Groene waterstof staat aan vooravond van enorme groei’ appeared first on Business AM. [naar artikel]
Autobouwer Toyota gaat met het Nederlands onderzoeksinstituut Differ in zee om waterstof uit de lucht te halen. Het idee is niet nieuw. In 2013 ontwierpen onderzoekers van de KU Leuven al een speciale zonnecel die dat deed. Ondertussen staat het onderzoek in Leuven al een stuk verder. [naar artikel]
14:47 Het baggerbedrijf DEME start een proefproject op voor de certificering van de waterstof die het wil produceren in Oman. Zo’n groen label moet toelaten de waterstof als hernieuwbare energie naar België... [naar artikel]
In Antwerpen rijden volgend jaar twee vuilniswagens op waterstof. De nieuwe wagens worden uitgerust met een elektrische motor en een brandstofcel. In de toekomst halen de wagens zonder uitstoot van CO2 het huishoudelijke afval op in de stad. "Het initiatief is een primeur", zegt Fons Duchateau, schepen voor stads- en buurtonderhoud (N-VA). [naar artikel]
Het Luikse industriebedrijf John Cockerill bevestigt aan de zakenkrant L’Echo dat het een nieuwe fabriek voor de bouw van elektrolysers, generatoren van (groene) waterstof, ambieert in België tegen 2025. Dat moet 1 van de beoogde 8 wereldwijd verspreide gigafactories voor elektrolysers worden. Elektrolyse is het chemisch afsplitsingsproces waarbij waterstof uit water gehaald wordt, met de […] [naar artikel]
Het Belgische koningspaar is op bezoek in enkele Golfstaten, waar ze samen met onder meer onze energieminister een installatie voor groene waterstof in Oman. Want het lijkt misschien een contradictie, maar dat is het niet: waarom maken olie-exporterende golfstaten grote investeringen in groene waterstof? Over de Belgische link met Oman, en waterstof in de woestijn: "De golfstaten hebben eigenlijk twee keer de jackpot gewonnen." [naar artikel]
Wetenschappers van het Pacific Northwest National Laboratory van het Amerikaanse ministerie van Energie testen samen met een aantal bedrijven een methode om met magnetische nanodeeltjes lithium uit afvalwater te halen. De techniek biedt hoop: kunnen we zeldzame metalen straks lokaal winnen? Lithium is een essentieel onderdeel van de batterijen die in praktisch elk elektronisch apparaat […] [naar artikel]
Vandaag tekenen de havens van Antwerpen en Zeebrugge en het Chileense ministerie van Energie een overeenkomst om waterstof vanuit het Zuid-Amerikaanse Chili naar Europa te importeren. Dat gebeurt in de marge van de klimaatconferentie van Glasgow. Waterstof wordt ook wel de droombrandstof genoemd, maar het is moeilijk om zelf te produceren. Prof. dr. Thijs Van de Graaf van de UGent legt uit wat het precies is en waarom waterstof zo goed is voor ons klimaat. [naar artikel]
Ons land bestudeert de grootschalige import van waterstof, per schip, vanuit andere continenten. Die import van waterstof zou moeten helpen om de klimaatdoelstelling van 2050 te halen, om veel minder CO2 uit te stoten. Grote spelers uit de energiesector en de scheepvaart willen het project realiseren. Ze starten eerst een studie op over de haalbaarheid en de kostprijs. [naar artikel]
Wetenschappers die stellen dat je het water voor thee geen twee keer na elkaar mag koken, dat moeten Britten zijn. Water een tweede keer koken, haalt alle zuurstof en stikstof uit het water. [naar artikel]
“Wanneer je smartphone in het water valt, moet je deze in rijst leggen. Dat absorbeert het water uit het toestel.” Het is een veelgehoorde methode om je smartphone te redden van waterschade, maar toch niet zo’n goed idee volgens Apple. [naar artikel]
In Nederland heeft hoog water op de Maas er twee keer toe geleid dat een enorm luxejacht niet onder een brug door kon varen. Het jacht, dat op weg is naar Harlingen om daar verder afgewerkt te worden, wacht nu tot het water op het laagste punt is om een nieuwe poging te wagen. [naar artikel]
Australische wetenschappers hebben een nieuwe methode ontwikkeld om groene waterstof te produceren. Mark Pecqueur, onderzoeker en docent aan de Thomas More Hogeschool, legt uit waarom dat ook voor België belangrijk is. Beluister hier het volledige interview met Mark Pecqueur: De essentie: Door de ligging heeft Australië een overschot aan hernieuwbare energie, waar ook België gebruik […] [naar artikel]
01:30 De industriëlegassenreus Air Liquide investeert in Antwerpen in een testinstallatie om groene waterstof te halen uit ammoniak. De techniek moet toelaten op grote schaal waterstof te importeren, wat be... [naar artikel]
Het Franse energiebedrijf La Française d’Énergie (FDE) heeft in het noordoosten van Frankrijk, in de regio Lotharingen, een grote hoeveelheid natuurlijke waterstof gevonden. Als de initiële schattingen kloppen, kan het goedje een grote rol spelen bij de Europese energietransitie. In het nieuws: Er zou zich onder Lotharingen zo’n 46 miljoen ton aan natuurlijke waterstof kunnen […] [naar artikel]
Studenten van de TU Delft testen nog één keer hun Forze VIII. Morgen doet de racewagen op waterstof mee aan de Gamma Racing Day in Assen. Gedurfd ? nog nooit reed een waterstofwagen een reguliere race uit. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.