Het provinciebestuur van Antwerpen vraagt aan de verschillende wegbeheerders op zijn grondgebied om gebruikers van een speedpedelec zoveel mogelijk... [naar artikel]
Het provinciebestuur van Antwerpen vraagt aan de verschillende wegbeheerders op zijn grondgebied om gebruikers van een speedpedelec zoveel mogelijk de keuze te laten waar ze (mogen) fietsen. Vandaag ontbreekt daar nog een algemeen aanvaarde visie voor, klinkt het, hoewel de snelle elektrische fiets al sinds 2016 als categorie in de federale wegcode is opgenomen. [naar artikel]
Vorig jaar werden er in ons land 15.000 speedpedelecs verkocht. Liefst 95% van die elektrisch aangedreven rijwielen gingen in Vlaanderen over de toonbank. En volgens De Tijd rijden er momenteel in de provincie Antwerpen evenveel speedpedelecs rond als in heel Nederland. Hoe dat komt? Het aanhoudende fileleed op onze Vlaamse wegen én een ondermaats openbaar vervoer lijken de logische redenen om over te schakelen op een tweewieler voor woon-werkverkeer. Maar laten we het de gebruikers vooral zelf vragen. Zes hielden net lang genoeg halt voor een snelle babbel. [naar artikel]
In de Kempen is het aantal speedpedelecs de laatste vier jaar verviervoudigd. De afgelopen jaren werden in de Kempen meer dan 3000 speedpedelecs ingeschreven. Geel is koploper met zo'n 300 speedpedelecs. Met de snelle elektrische fietsen kan je tot 45 kilometer per uur rijden. [naar artikel]
De verkeersregels voor speedpedelecs zijn ingewikkeld. Niet alleen voor bestuurders van zo’n snelle elektrische fiets zelf, maar ook voor andere weggebruikers. Zo is het bijvoorbeeld niet altijd duidelijk waar die speedpedelecs moeten rijden: op het fietspad of op de rijbaan. VRT NWS nam zelf de proef op de som. [naar artikel]
Twintig keer zoveel ongevallen én zware ongevallen met speedpedelecs in vijf jaar tijd. Logisch, zou je denken. Er rijden ook meer mensen met een speedpedelec. Maar het aantal gebruikers ging in diezelfde periode maar maal tien. “Het is onzinnig dat een autorijbewijs je toelaat op een speedpedelec te rijden.” [naar artikel]
“Wil u een gewone elektrische fiets opdrijven tot 45 kilometer per uur, zodat hij even snel kan rijden als de supersnelle speedpedelecs?” Zowat overal waar we de vraag stelden, gingen wel één of meerdere fietsenmakers erop in. Nochtans is de praktijk verboden. En fietsenmakers weten dat. Maar een opgedreven elektrische fiets is goedkoper dan een speedpedelec en moet ook niet voldoen aan een reeks extra verplichtingen. Verleidelijk om er zo eentje aan te bieden wanneer de klant erom vraagt. [naar artikel]
Speedpedelecs, e-steps, cargofietsen en segways: hoe meer mensen naar alternatieven zoeken voor de auto, hoe drukker het wordt op Vlaamse fietspaden en trottoirs. En dat leidt tot nieuwe frustraties en onveilige situaties. 'De gewone fietser mag niet van het fietspad worden weggepest.' [naar artikel]
WhatsApp werkt aan een functie om gebruikers te laten kiezen of ze willen uploaden met de beste kwaliteit of met het minste gebruik van data. Dat blijkt uit een testversie van de Android-variant van WhatsApp. [naar artikel]
Jaagpaden langs Vlaamse waterlopen zijn niet langer verboden terrein voor speedpedelecs. Op voorwaarde dat ze niet sneller rijden dan 30 kilometer per uur. Er worden nu zo snel mogelijk nieuwe verkeersborden geplaatst. Want pas dan gaat de nieuwe regel in. [naar artikel]
Jaagpaden langs Vlaamse waterlopen zijn niet langer verboden terrein voor speedpedelecs. Op voorwaarde dat ze niet sneller rijden dan 30 kilometer per uur. Er worden nu zo snel mogelijk nieuwe verkeersborden geplaatst. Want pas dan gaat de nieuwe regel in. [naar artikel]
Het aantal ongevallen van en naar het werk neemt spectaculair toe. Woordvoerder Lars Vervoort van AG Insurance vindt dat de werkgever hier iets aan kan doen. Hij pleit voor extra opleidingen bij het gebruik van speedpedelecs en e-steps. Beluister hier het volledige gesprek met Lars Vervoort: De essentie: We hebben minder ervaring met speedpedelecs en […] [naar artikel]
De provincie Antwerpen maakt 300.000 euro vrij om het lokale toerisme volgend jaar terug op gang te trekken. In dat relanceplan wordt vooral ingezet op nieuwe fietsroutes, met heel wat beleving langs het parcours. En ook op het campertoerisme. De toeristische dienst gaat ervan uit dat veel inwoners in 2021 voor een vakantie in eigen streek zullen kiezen. [naar artikel]
Ze zijn niet meer weg te denken, de snelle elektrische fietsen of speedpedelecs. En al zit de verkoop van die speedpedelecs in de lift, onderzoek wees uit dat vooral mannen er mee rijden. Vrouwen schakelen maar met mondjesmaat over naar de snelle fiets. Marisa De Koster is een van hen, zij snelt elke dag met haar speedpedelec vanuit Brasschaat naar haar job aan de Noorderlaan in Antwerpen. [naar artikel]
De voorbije maand april werd een recordaantal speedpedelecs — supersnelle elektrische fietsen die tot 45 kilometer per uur kunnen rijden — ingeschreven. Dat blijkt uit cijfers van mobiliteitsfederatie Traxio. [naar artikel]
De verkoop van speedpedelecs - elektrische fietsen die tot 45 kilometer per uur kunnen rijden - draait op volle toeren, vooral dankzij bedrijven en leasingmaatschappijen. Dat zegt mobiliteitsfederatie Traxio dinsdag. Ze verwacht dat particulieren de komende maanden zullen aansluiten. [naar artikel]
Door een staking bij de dispatching van De Lijn rijden er vandaag in de provincie Antwerpen geen bussen of trams uit. Dat heeft de openbare vervoersmaatschappij op Twitter laten weten. [naar artikel]
De provincie Antwerpen geeft het chemisch bedrijf INEOS een vergunning om een terrein voor te bereiden waar twee nieuwe fabrieken zouden komen ondanks protest van milieubewegingen. De actiegroep Antwerpen schaliegas-vrij gaat meteen in beroep tegen die beslissing. [naar artikel]
Er zijn dit jaar in België al 40 procent meer speedpedelecs verkocht dan in 2021. Dat blijkt uit cijfers van Traxio, de federatie van de auto- en aanverwante sectoren. De files zijn terug, de brandstof is duur, en fietsleasing raakt bij bedrijven meer en meer ingeburgerd: allemaal redenen voor de meerverkoop. Oost-Vlaanderen heeft de meeste speedpedelecs, gevolgd door Antwerpen en Vlaams-Brabant. [naar artikel]
In hele provincie Antwerpen stoppen bussen dinsdagavond met rijden door het winterweer. Dat meldt De Lijn. De beslissing komt er na aanwijzingen van de buschauffeurs van gladheid op de wegen. Ook het Agentschap Wegen en Verkeer waarschuwt voor extreem gladde wegen. [naar artikel]
Dodelijke ongevallen met speedpedelecs zijn uitzonderlijk, meldt het verkeersinstituut VIAS. Toch vinden veel mensen de snelle elektrische fietsen een gevaar op de weg. Donderdagochtend kwam een fietser nog om het leven toen twee speedpedelecs tegen elkaar botsten. Zijn speedpedelecs gevaarlijk of niet? [naar artikel]
In vijf jaar tijd vertienvoudigde het aantal gebruikers van de speedpedelec. Opmerkelijk is dat er twintig keer zoveel ongevallen met die snelle elektrische fietsen gebeuren. Gebruikersorganisatie Speed Pedelec Vlaanderen pleit voor een apart rijbewijs voor speedpedelecs. [naar artikel]
In hele provincie Antwerpen stoppen bussen dinsdagavond met rijden door het winterweer. Dat meldt De Lijn. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.