De opmars van de speed pedelecs in de provincie Antwerpen is in 2020 afgenomen. Dat blijkt uit het aantal inschrijvingen. Er kwamen vorig jaar 3.282 speed pedelecs bij in de provincie, een daling van 19 procent in vergelijking met 2019. [naar artikel]
Door een dramatisch ongeval in Nederland maakten de meesten onder ons kennis met een nieuw voertuig: de elektrische bolderkar. Ons verkeerslandschap onderging het voorbije decennium een serieuze make-over. De tijd dat we op het fietspad en het trottoir alleen maar voetgangers en fietsers voorbij zagen komen, is volledig gepasseerd. Elektrische fietsen, Segways, speed pedelecs … hebben hun intrede gemaakt. En nieuwe vervoermiddelen zorgen ook voor nieuwe wetten. In 2007 werden de ‘voortbewegingstoestellen’, zoals de Segway of het monowiel, aan de wegcode toegevoegd. En ook voor de elektrische fietsen en speed pedelecs gelden sinds 2016 duidelijkere regels. Alle ‘nieuwe’ vervoermiddelen en hun belangrijkste regels op een rijtje. [naar artikel]
De verkoop van speed pedelecs blijft stijgen en vooral de provincie Antwerpen trekt het peloton. In België zijn er momenteel 33.090 van deze snelle fietsen ingeschreven. Dat is meer dan een verdriedubbeling in vergelijking met twee jaar geleden. In de provincie Antwerpen zijn er nu 11.575 speed pedelecs ingeschreven. [naar artikel]
De snelle elektrische fietsen of speed pedelecs zitten in de lift. Vandaag zijn er 9.521 ingeschreven, bijna allemaal in Vlaanderen. Dat blijkt uit cijfers die CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh opvroeg bij minister van Mobiliteit François Bellot. Vooral in de provincie Antwerpen zijn ze populair, daar zijn er 4.032 ingeschreven. Een half jaar geleden waren er nog maar 6.760 speed pedelecs ingeschreven. [naar artikel]
De stad Antwerpen wil speed pedelecs een duidelijkere plaats geven in het verkeer. Extra regels en verkeersborden moeten de gebruikers van snelle elektrische fietsen sensibiliseren zich in de stad aan te passen en te gedragen als een gewone fietser. [naar artikel]
Werknemers die met een speed pedelecs, of snelle elektrische fiets naar het werk komen, krijgen voortaan ook een fietsvergoeding, net zoals de gewone fietsen. Dat is vandaag in de Kamer beslist. Speed pedelecs kunnen tot 45 kilometer per uur halen. [naar artikel]
Twee speed pedelecs zijn donderdagochtend rond 6.30 uur tegen elkaar gebotst aan een rotonde op de Henry Fordlaan in Genk. Daarbij kwam een van de fietsers (46) om het leven. Dat is bevestigd aan onze redactie. [naar artikel]
Twee speed pedelecs zijn donderdagochtend rond 6.30 uur tegen elkaar gebotst aan een rotonde op de Henry Fordlaan in Genk. Daarbij kwam een van de fietsers om het leven. Dat is bevestigd aan onze redactie. [naar artikel]
De snelle elektrische fietsen of speed pedelecs doen het goed. Vandaag zijn er ruim 9.500 ingeschreven, dat is bijna een verdrievoudiging ten opzichte van een jaar geleden. Dat blijkt uit cijfers die CD&V-kamerlid Jef Van den Bergh opvroeg bij minister van Mobiliteit François Bellot (MR). [naar artikel]
Op de Fortlaan in Zwijndrecht is maandag een speed pedelec geflitst door de lokale politie. De fietser haalde 41 kilometer per uur in een fietsstraat, waar een maximumsnelheid van 30 km/u geldt. Een toevalstreffer, want gerichte snelheidscontroles op fietsers zijn er niet. “Maar ook fietsers moeten zich aan de wegcode houden”, zegt Werner Fabré van politie Zwijndrecht. [naar artikel]
Op de spoorwegbrug aan de Boudewijnlaan in Heist-op-den-Berg botsten woensdagavond rond 17.40u twee speed pedelecs op elkaar. Dat zijn elektrische fietsen die 45 per uur mogen rijden en waarvoor een nummerplaat vereist is. Beide slachtoffers, mannen van 56 en 40 jaar, werden met zware verwondingen naar het ziekenhuis in Lier overgebracht. [naar artikel]
België telde op 11 december 16.679 ingeschreven speed pedelecs, dat zijn snelle elektrische fietsen die 45 km/u kunnen halen. Dat is vernomen van de FOD Mobiliteit en Vervoer. Dit is het totale aantal ingeschreven speed pedelecs, zowel degene die geregulariseerd werden als de nieuwe inschrijvingen, verduidelijkt woordvoerder Sven Heyndrickx. Speed pedelecs aangekocht vóór 2015 waren […] Het bericht Met 16.679 speed pedelecs op de baan verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Snelle elektrische fietsen of speed pedelecs zijn voortaan fiscaal gelijkgesteld met de gewone fiets. Dat betekent dat wie met een speed pedelec naar het werk gaat voortaan ook een fietsvergoeding krijgt. [naar artikel]
De regularisatieperiode voor de inschrijving van gebruikte snelle elektrische fietsen (45 km/u), de zogenaamde speed pedelecs, loopt definitief af... [naar artikel]
Tussen 1 oktober 2016, toen de nieuwe wetgeving rond speed pedelecs of snelle elektrische fietsen van kracht werd, en 15 juni van dit jaar, [naar artikel]
‘Vierkant groen’, waarbij in alle richtingen tegelijk mag worden overgestoken - behalve door auto’s - krijgt een permanent karakter. Ook met andere ingrepen komt de wegcode binnenkort beter tegemoet aan fietsers en voetgangers. Is dat hoog tijd? Zijn er nog andere lacunes in de wegcode voor zwakke weggebruikers? [naar artikel]
Steeds meer bedrijven en particulieren opteren ervoor om een speed pedelec, een elektrische fiets die tot 45 kilometer per uur kan, te leasen (huren) in plaats van aan te kopen. Volgens mobiliteitsfederatie Traxio stijgt het leasingsegment “explosief”. In het nieuws: Traxio maakt de verkoopcijfers voor speed pedelecs van het afgelopen jaar bekend. De nieuwe inschrijvingen […] [naar artikel]
De Gentse schepen Filip Watteeuw (Groen) vindt dat moet gewerkt worden naar meer duidelijkheid in de wegcode. “De wegcode is nu vaak nog voor interpretatie vatbaar.” Watteeuw vindt het in eerste instantie belangrijk dat minister Weyts duidelijk maakt dat waar fietsers voorrang hadden, die hun voorrang blijven behouden. “Het is goed dat hij daar nu […] Het bericht Filip Watteeuw (Groen): “Werken aan een duidelijke wegcode” verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Het succes van de speed pedelecs valt niet af te stoppen. Dit bijna afgelopen jaar zijn met 16.328 exemplaren al 40,2% meer van deze snelle tweewielers verkocht dan in 2021. [naar artikel]
2022 was een recordjaar voor de verkoop van speed pedelecs, maar ook voor het aantal ongevallen ermee. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Annick Lambrecht (Vooruit) opvroeg bij minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD). [naar artikel]
Een man van 59 uit Kasterlee verkeert in levensgevaar na een fietsongeval op de Scheldelaan in het Antwerpse havengebied. De man reed met zijn speed pedelec frontaal in op twee andere fietsers en kwam zwaar ten val. [naar artikel]
Een tragisch ongeval in Genk doet de discussie over de speed pedelec weer aanzwengelen. Nog nooit reden er zoveel exemplaren op onze wegen. “En die stijging is zo spectaculair dat de infrastructuur niet kan volgen”, klinkt het. Vlaams minister Peeters wil werk maken van een rijbewijs voor speed pedelecs. [naar artikel]
Nog voor het einde van het jaar komen er in Antwerpen ‘verkeersborden’ waarop fietsers, gebruikers van een speed pedelec, bromfietsers en mensen met andere voertuigen die op het fietspad rijden, aangemaand worden om voorzichtig te zijn en rekening te houden met de verkeerssituatie in de stad. En dit weekend vindt meteen ook de zeventiende editie van Antwerpen Autovrij plaats. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.