Ons land bestudeert de grootschalige import van waterstof, per schip, vanuit andere continenten. Die import van waterstof zou moeten helpen om de klimaatdoelstelling van 2050 te halen, om veel minder CO2 uit te stoten. Grote spelers uit de energiesector en de scheepvaart willen het project realiseren. Ze starten eerst een studie op over de haalbaarheid en de kostprijs. [naar artikel]
13:39 Een Belgisch consortium van zeven bedrijven ziet potentieel om zon en wind - in de vorm van waterstof - te importeren uit Oman en Chili. [naar artikel]
Het Belgische koningspaar is op bezoek in enkele Golfstaten, waar ze samen met onder meer onze energieminister een installatie voor groene waterstof in Oman. Want het lijkt misschien een contradictie, maar dat is het niet: waarom maken olie-exporterende golfstaten grote investeringen in groene waterstof? Over de Belgische link met Oman, en waterstof in de woestijn: "De golfstaten hebben eigenlijk twee keer de jackpot gewonnen." [naar artikel]
14:47 Het baggerbedrijf DEME start een proefproject op voor de certificering van de waterstof die het wil produceren in Oman. Zo’n groen label moet toelaten de waterstof als hernieuwbare energie naar België... [naar artikel]
12:18 Fluxys koopt een belang in de grootste gasinvoerterminal van Chili. De groep legt samen met een partner meer dan een miljard euro op tafel en hoopt op termijn waterstof naar België te kunnen exportere... [naar artikel]
In februari bezocht het Belgische koningspaar, samen met onder andere minister van Energie Tinne Van der Straeten (Groen), de golfstaat Oman. Hun doel was opmerkelijk. De Energieminister wil massaal groene waterstof importeren uit het land, om de energietransitie een duwtje in de rug te geven. Toch lijkt het plan niet realistisch: dit is waarom. Waterstof […] [naar artikel]
Lees dit artikel: Groene waterstof: havens Antwerpen en Zeebrugge bundelen krachten met Chili De havens van Antwerpen en Zeebrugge en Chili zullen intensief samenwerken voor groene waterstofstromen tussen Chili en West-Europa. Daarvoor hebben de verschillende partijen een Memorandum of Understanding (MoU) ondertekend in de marge van de COP26-klimaatconferentie in Glasgow. “Die samenwerking zal de laatste barrières en leemtes wegnemen in de aanloop naar de effectieve opstart van groene […] Lees dit artikel: Groene waterstof: havens Antwerpen en Zeebrugge bundelen krachten met Chili [naar artikel]
De Antwerpse haven voert intensieve gesprekken met partners uit ongeveer alle hoeken van de wereld, om vanaf 2025 massaal groene waterstof naar Europa te transporteren. Groene waterstof is ‘hot’: deze energiedrager kan niet alleen de Antwerpse industrie maar ook onze vliegtuigreizen een pak milieuvriendelijker maken. Bovendien worden we zo minder afhankelijk van Rusland en verschuiven we onze energiebronnen naar landen als naar Chili, Oman of Australië. [naar artikel]
Vorige maand nam de Chileense regering een wet aan om haar klimaatdoelstellingen voor CO2-neutraliteit voor 2050 juridisch bindend te maken. Het heeft ook gedetailleerde plannen vrijgegeven die bepaalde sectoren van de economie klimaatvriendelijk moeten maken, waaronder toerisme, landbouw en infrastructuur. Met name de Chileense energiesector speelt een belangrijke rol in het proces naar het behalen […] [naar artikel]
17:56 In de globale wedloop om groene waterstof heeft België een stevige voet tussen de deur in Oman. Terwijl DEME er in poleposition ligt om het groene goud op grote schaal te produceren, trekt minister Ti... [naar artikel]
De federale regering trekt naar het Midden-Oosten, met de koning en koningin als breekijzer om de rode loper te laten uitrollen. Oman wordt door minister van Energie Tinne Van der Straeten (Groen) verkocht als “het walhalla van de groene waterstof”. Die waterstof, opgewekt door zon- en windenergie in de golfstaat, kan per gastanker naar Europa, […] [naar artikel]
Analisten van investeringsbanken Goldman Sachs en Bank of America selecteerden in een nota aan beleggers hun topaandelen in de energiesector. Behoren tot hun favorieten: bedrijven die waterstof, elektrische voertuigen of gewoon alles wat met duurzame energie te maken heeft, als hun corebusiness hebben. Waterstof en halfgeleiders ESG – of Environmental, Social & Governance: de afkorting voor […] [naar artikel]
Lees dit artikel: Haven van Antwerpen slaat de handen in elkaar met Chili om waterstof in te voeren: goed idee in theorie, maar in de praktijk? COP26 gaat ook over business; in de marge van de politieke discussies heeft de haven van Antwerpen een deal gesloten met het Latijns-Amerikaanse land Chili voor de handel in waterstof. Het gas wordt gezien als de energie van de toekomst, maar het is nog niet duidelijk of het rendabel is om het van de andere […] Lees dit artikel: Haven van Antwerpen slaat de handen in elkaar met Chili om waterstof in te voeren: goed idee in theorie, maar in de praktijk? [naar artikel]
Net als andere industrietakken moet ook de scheepvaart zijn CO2-uitstoot beperken en rond 2050 CO2-neutraal varen. Dat betekent dat stookolie, diesel en LNG vervangen moeten worden door waterstof, methanol of biobrandstoffen. Dankzij miljoenensubsidies komen projecten als Sh2ipdrive, MENENS en Condor met innovaties en veelbelovende projecten. Begin 2023 gaan de eerste emissieloze schepen op waterstof varen. […] [naar artikel]
21:04 De federale regering wil van België een draaischijf maken voor waterstof in Europa. Voor de Belgische industrie moet dat import op grote schaal mogelijk maken. Maar ook Australië, Chili en de oliestaa... [naar artikel]
Zeven toonaangevende Belgische spelers gaan samenwerken voor het transport van waterstof van over de hele wereld. Deme, Engie, Exmar, Fluxys, Port... [naar artikel]
De Ronde van Oman is de laatste lijn naar het openingsweekend in België. Veel grote namen, onder meer Boonen en Van Avermaet, doen er mee. Wat gebeurt er in de eerste rit? [naar artikel]
Vandaag tekenen de havens van Antwerpen en Zeebrugge en het Chileense ministerie van Energie een overeenkomst om waterstof vanuit het Zuid-Amerikaanse Chili naar Europa te importeren. Dat gebeurt in de marge van de klimaatconferentie van Glasgow. Waterstof wordt ook wel de droombrandstof genoemd, maar het is moeilijk om zelf te produceren. Prof. dr. Thijs Van de Graaf van de UGent legt uit wat het precies is en waarom waterstof zo goed is voor ons klimaat. [naar artikel]
Lees dit artikel: “Grote lijnvliegtuigen tanken midden volgend decennium waterstof” Vliegtuigbouwers Airbus en Boeing zullen voor de opvolging van hun populairste toestellen midden volgend decennium compleet nieuwe ontwerpen, aangedreven door waterstof, op de markt brengen. Dat zegt Paul Eremenko, chief executive van Universal Hydrogen, een producent van waterstof voor de luchtvaart. De voorspellingen van Eremenko druisen nochtans in tegen de stellingen die de twee grote […] Lees dit artikel: “Grote lijnvliegtuigen tanken midden volgend decennium waterstof” [naar artikel]
Louis Van Dievel, schrijver en journalist, kijkt elke week met een guitige blik naar de kleine en grote actualiteit. Vandaag: De sultan van Oman, Qaboos bin Said Al Said (79), is in België voor een medische behandeling in het UZ Leuven. [naar artikel]
Wetenschappers van de KU Leuven hebben een waterstof-zonnepaneel ontwikkeld dat groene waterstof direct uit de lucht kan produceren. Na de prototypes zetten ze nu de stap naar industriële productie van de panelen. Het lijkt op een normaal zonnepaneel, maar niets is minder waar. Dit paneel produceert groene waterstof in plaats van groene stroom. En dat […] [naar artikel]
SANTIAGO DE CHILE / HECHTEL-EKSELAchter Koen Langie staat een joekel van een vrachtwagen. Dergelijke monsters gebruiken ze in Chili om ertsen, vooral koper, uit de vele mijnen te halen. Een truck als deze is het equivalent van 300 tot 500 personenwagens en verbruikt 3.000 liter diesel per dag. “Het idee is om binnen twee jaar de eerste van deze vrachtwagens te laten rondrijden met brandstofceltechnologie die werkt op waterstof. Toch fantastisch als deze vrachtwagens in de toekomst enkel waterdamp uitstoten. Het zou een eerste grote stap zijn om de ecologische voetafdruk van de mijnsector hier te verlagen.” Precies dat is het werk en ook de passie van industrieel ingenieur en Hechtelaar Koen Langie in het Zuid-Amerikaanse Chili. [naar artikel]
De Antwerpse rederij CMB heeft als eerste een boot ontwikkeld die vaart op waterstof. De catamaran wordt ingezet om personeel van de rederij snel naar kantoor te brengen. Maar het is ook een proefproject om de waterstoftechnologie te testen voor de scheepvaart. [naar artikel]
Zeven bedrijven, waaronder het Havenbedrijf Antwerpen, Deme, Exmar en Engie, willen volop inzetten op waterstof. Die energiedrager - die opgewekt kan worden met hernieuwbare energie - moet helpen om de CO2-uitstoot in België te verlagen. Er volgt nu eerst een jaar van studiewerk, onder meer over de mogelijkheid om het goedje te importeren, waarna concrete projecten kunnen worden opgezet. [naar artikel]
“Onlangs was ik in Gent waar de eerste waterstofmotor voor de scheepvaart is voorgesteld, helemaal van Vlaamse makelij. Ik geloof echt in deze omwenteling.” Dat zei minister-president Jan Jambon (N-VA) maandag in zijn Septemberverklaring. Hij is niet de enige die heil zit in waterstof. Er zijn al auto’s en bussen die erop rijden, en tegen 2035 wil Airbus het eerste passagiersvliegtuig op waterstof in dienst nemen. Het voordeel: waterstofmotoren stoten alleen maar waterdamp uit. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.