Wat een nationale staking al niet kan doen. Gisteren werkten velen thuis. Resultaat: minder files, minder fijn stof. 'Het is goed dat veel mensen eens kennismaken met dit systeem', zegt Unizo-topman Karel Van Eetvelt. [naar artikel]
De Brusselse regering heeft een voorstel goedgekeurd om "noodmaatregelen" in te voeren bij verhoogde concentraties van fijn stof in de lucht.... [naar artikel]
Ook in de Liefkenshoektunnel op de Antwerpse Ring (R2) was er dit jaar door de coronacrisis flink minder verkeer. Het vrachtverkeer viel er met 5 procent terug, het aantal personenwagens zelfs met 26 procent. Dat leidde niet alleen tot minder files, maar ook tot minder ongevallen. [naar artikel]
Door de impact van fijn stof gingen in 2018 in het Vlaams Gewest 148 gezonde levensjaren verloren per 10.000 inwoners. Dat betekent dat de gemiddelde Vlaming 14 maanden minder lang gezond blijft door blootstelling aan fijn stof, zo blijkt donderdag uit cijfers van Statistiek Vlaanderen. [naar artikel]
Op verschillende plaatsen op de Brusselse Ring wordt deze zomer gewerkt om de files aan te pakken. Er worden alleen kleine ingrepen uitgevoerd, [naar artikel]
Oosterweel-bouwheer Lantis begint in februari 2024 met de aanleg van een tunnel aan Antwerpen-Oost, het knooppunt dat de Antwerpse Ring verbindt met de E313. De nieuwe ondergrondse verbinding zal de drukke verkeersstromen van de Ring en de E313 uit elkaar halen. Het doel is minder weefbewegingen, zodat er minder vertragingen en minder files zullen zijn. De nieuwe tunnel zal in 2025 klaar zijn. [naar artikel]
Minder dan de helft van de Vlaamse gemeenten organiseert nog een kerstboomverbranding. Niet alleen door de steeds strengere regelgeving, ook neemt het bewustzijn rond de milieuvervuiling toe. Want hout verbanden, produceert in verhouding meer fijn stof dan wegverkeer. [naar artikel]
Deze zomer nog worden op de Brusselse ring tussen de knooppunten in Tervuren en Groot-Bijgaarden acht zogenaamde quick wins doorgevoerd. Met [naar artikel]
De Vlaamse regering heeft een akkoord over het Vlaams Energie- en Klimaatplan voor de periode 2021-2030. De doelstelling om 35 procent minder CO2 uit te stoten wordt niet gehaald, maar de Vlaamse regering maakt zich sterk dat dit maar tijdelijk is. Een van de opvallendste maatregelen in het plan is het verlagen van de snelheid op de Brusselse ring vanaf 2020. [naar artikel]
De gemiddelde inwoner van Vlaanderen blijft dertien maanden minder lang gezond door blootstelling aan fijn stof. Dat leren nieuwe cijfers van Statistiek Vlaanderen vrijdag. [naar artikel]
De gemiddelde inwoner van Vlaanderen blijft vijftien maanden minder lang gezond door blootstelling aan fijn stof. Dat blijkt uit cijfers van Statistiek Vlaanderen. [naar artikel]
Een verbod op vuile auto's, een gigantisch windmolenpark en straks hopelijk een dak over de Ring. De Antwerpse leefbaarheid gaat erop vooruit. Maar fijn stof en zwerfvuil zorgen nog steeds voor frustratie. [naar artikel]
Minder fijn stof dankzij de lockdown en het gehalveerde autoverkeer? Neen, integendeel zelfs: de lucht is op sommige dagen ongezonder dan voor de... [naar artikel]
Op 1 september gaat de maximaal toegelaten snelheid op de Ring rond Brussel omlaag van 120 naar 100 kilometer per uur. De Vlaamse overheid wil op die manier de uitstoot van CO2 terugdringen en de lokale luchtkwaliteit verbeteren. Maar wat levert dat nu eigenlijk op? VRT NWS ging na wat de effecten zijn op het klimaat, de luchtkwaliteit, verkeersveiligheid, de files en je brandstofverbruik. [naar artikel]
De Brusselse regering heeft onlangs in tweede lezing een voorstel goedgekeurd om “noodmaatregelen” in te voeren bij verhoogde concentraties van fijn stof in de lucht. Concreet worden het openbaarvervoernetwerk MIVB en het deelfietsensysteem Villo! gratis als de informatiedrempel voor fijn stof gedurende twee opeenvolgende dagen overschreden wordt. Dat schrijven La Dernière Heure en La Libre Belgique vrijdag. [naar artikel]
17:22 De Vierarmentunnel op de Brusselse Ring werd gesloten in beide richtingen als gevolg van een stroompanne. Dat veroorzaakt lange files op de Brusselse Ring. [naar artikel]
Het Brussels Gewest waarschuwt dat door de ongunstige weersomstandigheden de afgelopen 24 uur de drempel van 50 µg/m3 fijn stof (PM10) is [naar artikel]
Op 1 september gaat de maximaal toegelaten snelheid op de Ring rond Brussel omlaag van 120 naar 100 kilometer per uur. De Vlaamse overheid wil op die manier de uitstoot van CO² terugdringen en de lokale luchtkwaliteit verbeteren. Ook op het Brusselse gedeelte van de Ring, bij Anderlecht, zal je nog maar 100 kilometer per uur mogen rijden. [naar artikel]
Een soort gigantische stofzuiger die fijn stof en roet uit de lucht haalt: door zulke speciale toestellen nabij grote parkeergarages te plaatsen, wil Eindhoven de luchtkwaliteit in de stad verbeteren. Een wereldprimeur. “Dit systeem is ook perfect toepasbaar bij de overkapping van de Antwerpse Ring”, zegt projectleider Bert Blocken. [naar artikel]
Fors minder verbruik en dus minder kosten. Minder CO2. En minder fijn stof. Er zijn veel voordelen aan een snelheidsverlaging naar 100 km per uur op de snelweg. “En paradoxaal genoeg ben je zelfs sneller op je bestemming”, zegt vicepremier Petra De Sutter (Groen). In theorie klopt dat, en in Nederland ook. Maar is dat ook zo op het Vlaamse wegennet? [naar artikel]
Met een GoPro op zijn hoofd filmde een roekeloze chauffeur zijn dolle rit op de Brusselse Ring met een snelheid van bijna 250 km/u. Hij was er zo [naar artikel]
Met een GoPro op zijn hoofd filmde een roekeloze chauffeur zijn dolle rit op de Brusselse Ring met een snelheid van bijna 250 km/u. Hij was er zo [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.