Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
De Standaard

Studie: slimme kilometerheffing is de beste oplossing

16/12/2019 - 14:48
"Een slimme en gebiedsdekkende kilometerheffing is de beste oplossing als de Vlaamse overheid een wegenheffing wil invoeren die tegelijk de files vermindert en de gebruikers en vervuilers laat meebetalen."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Vlaamse studie: ‘Kilometerheffing is beste optie’ (16/12/2019 - De Morgen)

Een slimme kilometerheffing over heel Vlaanderen is de beste optie om de files te verkleinen en de verkeerskosten te laten dragen door wie effectief met de auto rijdt. Dat is de conclusie van een langverwachte studie die door de vorige Vlaamse regering besteld werd. [naar artikel]


2. Slimme kilometerheffing is beste optie om Vlaamse files te vermijden (17/12/2019 - De Morgen)

Een slimme kilometerheffing over Vlaanderen is de beste optie om de files te verkleinen en de verkeerskosten te laten dragen door wie echt met de auto rijdt. Dat is de conclusie van een langverwachte studie die door de vorige Vlaamse regering besteld werd. [naar artikel]


3. Weer uitstel voor studie over kilometerheffing (13/06/2019 - Het Laatste Nieuws)

De publicatie van een langverwachte studie over een slimme kilometerheffing wordt uitgesteld tot september. Dat heeft De Tijd vernomen. Vlaams... [naar artikel]


4. Brusselse stadstol zet kilometerheffing ook op Vlaamse agenda (07/12/2020 - Het Belang van Limburg)

Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open Vld) roept Brussel op om samen met Vlaanderen een tijdspad uit te tekenen voor een slimme kilometerheffing. “Het is straks de beste oplossing, maar 2022 is te vroeg.” [naar artikel]


5. Gebiedsdekkende kilometerheffing efficiëntste manier om files te verminderen en vervuilers te laten meebetalen (16/12/2019 - Het Laatste Nieuws)

Een slimme en gebiedsdekkende kilometerheffing is de beste oplossing als de Vlaamse overheid een wegenheffing wil invoeren die tegelijk de files... [naar artikel]


6. Studie over kilometerheffing alweer uitgesteld (14/06/2019 - Het Belang van Limburg)

brusselDe publicatie van een langverwachte studie over een slimme kilometerheffing wordt uitgesteld tot september. Dat meldt De Tijd. [naar artikel]


7. Studie bewijst mogelijkheden van slimme en gebiedsdekkende kilometerheffing (16/12/2019 - Metro)

Een slimme en gebiedsdekkende kilometerheffing is de beste oplossing als de Vlaamse overheid een wegenheffing wil invoeren die tegelijk de files vermindert en de gebruikers en vervuilers laat meebetalen. Dat is de voornaamste conclusie uit een langverwacht onderzoek van het consortium Motivity dat vandaag is vrijgegeven. Even terug naar de vorige Vlaamse regering. Die beloofde […] Het bericht Studie bewijst mogelijkheden van slimme en gebiedsdekkende kilometerheffing verscheen eerst op Metro. [naar artikel]


8. Vlaamse Ondernemers willen slimme kilometerheffing: elke filedag 1,3 miljoen euro verlies (14/09/2021 - Het Laatste Nieuws)

De Vlaamse Ondernemers, een samenwerkingsverband tussen 19 sector- en werkgeversorganisaties, roepen de beleidsmakers op om een budgetneutrale slimme kilometerheffing in te voeren, in combinatie met meer technologie in het verkeer. Dat meldt Voka. Een slimme kilometerheffing belast wagengebruik op basis van de milieukenmerken van het voertuig, de plaats en het tijdstip van de verplaatsing. [naar artikel]


9. “Slimme kilometerheffing voor personenwagens komt er, vraag is alleen wanneer” (22/11/2022 - Het Laatste Nieuws)

Volgens Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters is het niet de vraag of er een slimme kilometerheffing voor personenwagens moet komen, maar wanneer die er komt. Het moet voor de Open Vld-minister dan wel gaan om een “gebiedsdekkende kilometerheffing gekoppeld aan een taks shift”, zegt ze in een reactie op de cijfers over de toenemende filedruk. Intussen is er ook een studie gestart naar de verruiming en vergroening van de kilometerheffing voor vrachtwagens. [naar artikel]


10. “Slimme kilometerheffing voor personenwagens komt er komt, vraag is alleen wanneer” (22/11/2022 - Het Laatste Nieuws)

Volgens Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters is het niet de vraag of er een slimme kilometerheffing voor personenwagens moet komen, maar wanneer die er komt. Het moet voor de Open VLD-minister dan wel gaan om een “gebiedsdekkende kilometerheffing gekoppeld aan een taks shift”. Dat zegt de minister in een reactie op de cijfers over de toenemende filedruk. Intussen is er ook een studie gestart naar de verruiming en vergroening van de kilometerheffing voor vrachtwagens. [naar artikel]


11. Nieuwe studie: dankzij kilometerheffing zouden we tot 36 procent minder lang in de file staan (17/12/2019 - Het Nieuwsblad)

“Een slimme kilometerheffing kan een belangrijk deel zijn van de mobiliteitsop­los­sing”, stelt een onderzoek in op­­dracht van de Vlaamse over­heid. Maar de rege­ring wil er nog altijd niet van weten. [naar artikel]


12. HET DEBAT. Is een slimme en budgetneutrale kilometerheffing een goed idee? (14/09/2021 - Het Laatste Nieuws)

De Vlaamse Ondernemers, een samenwerkingsverband tussen 19 sector- en werkgeversorganisaties, roepen de beleidsmakers op om een budgetneutrale slimme kilometerheffing in te voeren. Wie in de spits rijdt en rond de grote steden zal meer betalen dan iemand die in de daluren op rustige wegen rijdt. Bij een budgetneutrale kilometerheffing is het bedoeling om de lasten te verschuiven van het bezit van een auto naar het gebruik. Wat denk jij? Is een slimme en budgetneutrale kilometerheffing een goed idee? Vanavond bundelen we de boeiendste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat enkele experts en politici ervan vinden. [naar artikel]


13. “Kilometerheffing voor auto’s pas oplossing mits uitbouw alternatieven voor auto” (24/04/2018 - Metro)

De invoering van een slimme kilometerheffing voor auto’s is voor sp.a bespreekbaar en moet minstens grondig onderzocht worden. Dat meldt Joris Vandenbroucke, fractieleider voor sp.a in het Vlaams parlement. Maar een kilometerheffing kan voor sp.a pas een oplossing zijn als ook de focus van het investeringsbeleid wijzigt en men radicaal kiest om de alternatieven voor […] Het bericht “Kilometerheffing voor auto’s pas oplossing mits uitbouw alternatieven voor auto” verscheen eerst op Metro. [naar artikel]


14. Slimme kilometerheffing voor personenwagens wordt onvermijdelijk (28/09/2017 - Het Laatste Nieuws)

Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts heeft van de regering toestemming gekregen om het onderzoek naar een slimme kilometerheffing voor... [naar artikel]


15. Brussel kan doorzetten met slimme kilometerheffing (05/11/2021 - De Tijd)

16:58 In een advies erkent de Raad Van State dat Brussel autonoom bevoegd is om een slimme kilometerheffing in te voeren, maar hij dringt wel aan op verder overleg met Vlaanderen en Wallonië. [naar artikel]


16. HET DEBAT: moet de volgende regering werk maken van een slimme kilometerheffing? (27/08/2019 - Het Laatste Nieuws)

CD&V heeft in de gesprekken voor de opmaak van een Vlaams regeerakkoord de slimme kilometerheffing weer op tafel gelegd. De heffing moet volgens de... [naar artikel]


17. Wat kost de slimme kilometerheffing van Groen? (25/05/2019 - Knack)

Betekent de slimme kilometerheffing die Groen voorstelt 'een platte belastingverhoging' van 2 miljard euro? Nee. De cijfers die Bart Tommelein (Open VLD) in Knack noemde, blijken niet te kloppen. [naar artikel]


18. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters: “Niet vraag of slimme kilometerheffing voor personenwagens er komt, maar wanneer” (22/11/2022 - Gazet van Antwerpen)

Volgens Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters is het niet de vraag of er een slimme kilometerheffing voor personenwagens moet komen, maar wanneer die er komt. Het moet voor de Open Vld-minister dan wel gaan om een “gebiedsdekkende kilometerheffing gekoppeld aan een taksshift”. Dat zegt de minister in een reactie op de cijfers over de toenemende filedruk. Intussen is er ook een studie gestart naar de verruiming en vergroening van de kilometerheffing voor vrachtwagens. [naar artikel]


19. Vijf vragen over de slimme kilometerheffing: hoe werkt het en wat zal het kosten? (05/04/2019 - Gazet van Antwerpen)

De slimme kilometerheffing komt eraan, maar hoe gaat het werken? Volgens documenten die de zakenkrant De Tijd kon inkijken, betalen autobestuurders tussen de 2 en 5 eurocent per kilometer. Is dat genoeg om de Vlaamse files aan te pakken? [naar artikel]


20. HET DEBAT: moet de volgende regering werk maken van een slimme kilometerheffing? Dit is jullie mening (27/08/2019 - Het Laatste Nieuws)

CD&V heeft in de gesprekken voor de opmaak van een Vlaams regeerakkoord de slimme kilometerheffing weer op tafel gelegd. De heffing moet volgens de... [naar artikel]


21. DEBAT. Na pleidooi Lydia Peeters: moet slimme kilometerheffing ingevoerd worden? (22/04/2023 - Het Belang van Limburg)

De Vlaamse regering blijft ver onder haar klimaatdoelstelling. Nieuwe maatregelen dringen zich op. Open Vld pleit onder andere voor een slimme kilometerheffing. Een goed idee? [naar artikel]


22. Slimme kilometerheffing zware rekening voor automobilist (05/04/2019 - De Morgen)

De automobilist dreigt de dupe te worden van de slimme kilometerheffing. Dat voorspellen automobielorganisaties VAB en Touring. 'Wie op vijftig kilometer van zijn werk woont, zal jaarlijks 1.500 euro extra moeten betalen', waarschuwt Maarten Matienko van VAB. [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!