Op 18 december 2014 rolde de laatste Ford van de band in Genk. Een economische ramp voor Limburg, maar de provincie wist collectief de rug te rechten. De Limburgse arbeidsmarkt doet het vandaag bijzonder goed. [naar artikel]
Vandaag is het precies 3 jaar geleden dat de laatste auto's bij Ford Genk van de band rolden. Sindsdien heeft de Limburgse economie zich onverwacht snel hersteld. [naar artikel]
Precies vijf jaar geleden werden de deuren van Ford Genk gesloten, wat een economisch drama voor duizenden gezinnen en de Limburgse economie... [naar artikel]
Ford Genk mag in oktober volgend jaar starten met de bouw van de nieuwe Mondeo. De Amerikaanse directie van Ford heeft dat gisteren bevestigd. Of daarmee Ford Genk definitief gered is, blijft onzeker. Ondertussen rekent Ford wel op brugpensioen als onderdeel van een herstructureringsplan. [naar artikel]
Sinds de sluiting van Ford Genk in 2015 heeft de Limburgse arbeidsmarkt een enorme prestatie neergezet. Het aantal werkzoekenden daalde met maar liefst 44 procent. Veel beter dan in de rest van Vlaanderen. Maar er is een keerzijde aan die medaille. [naar artikel]
Vijf jaar na de aankondiging van de sluiting van Ford Genk gaat het herstel van de Limburgse economie en arbeidsmarkt onverstoorbaar verder. Op verschillende vlakken is de achterstand tegenover de rest van Vlaanderen zelfs ingehaald. Maar voor een hoerastemming is het nog te vroeg. Dé zwakke flank van het SALK-plan blijft de ontsluiting van Limburg. Van alle belangrijke mobiliteitsdossiers is nog altijd niets in huis gekomen. [naar artikel]
Niet enkel dienstenchequebedrijven slaken een noodkreet, de malaise op de Limburgse arbeidsmarkt is algemeen. Volgens berekeningen van Unizo Limburg zullen de komende vijf jaar zo’n 50.000 Limburgers de arbeidsmarkt verlaten. [naar artikel]
Autobouwer Ford heeft vrijdag een radioreclame uit de ether laten halen. In de radiospot werd ‘Forza Ford’ gezongen op de tonen van het supportersgezang van KRC Genk. “Pijnlijk en misplaatst”, zeggen ex-werknemers van Ford Genk. [naar artikel]
Autobouwer Ford heeft vrijdag een radioreclame uit de ether laten halen. In de radiospot werd ‘Forza Ford’ gezongen op de tonen van het supportersgezang van KRC Genk. ‘Pijnlijk en misplaatst’, zeggen ex-werknemers van Ford Genk. [naar artikel]
GenkDat er onheil in de lucht hing, dat hadden heel wat mensen bij Ford Genk en de toeleveranciers al een tijdje door. Maar dat op die 24ste oktober in 2012 het einde van de fabriek zou aangekondigd worden, dat had niemand verwacht. Vandaag, exact vijf jaar na die onheilstijding, is de balans voorzichtig positief: de Fordsite is in volle ontwikkeling en 53 procent van de ex-werknemers van Ford en zijn toeleveranciers is opnieuw aan de slag. De keerzijde: de kinderarmoede en het aantal leefloners in Genk neemt toe, en één op vijf heeft nog geen nieuwe job. [naar artikel]
De twee voorbije coronajaren heeft het Limburgse ondernemerschap niet aangetast, integendeel. Maar de oorlog in Oekraïne doet dat wél. Midden 2022 zakt de Limburgse economie terug naar het niveau van 2015, net na de sluiting van Ford Genk. Dat blijkt uit een analyse van Voka Limburg. [naar artikel]
Zeven jaar na de sluiting van Ford Genk is nu ook het derde deel van de site klaar voor hergebruik. De logistieke groep H.Essers zat er al, vorige week kwam daar de Britse transportreus Eddie Stobart bij. Vandaag staken de drie Limburgse ministers de spade in de grond om nog extra logistieke bedrijven aan te trekken. Bij het officiële startschot krijgt de voormalige Fordsite ook een nieuwe naam. [naar artikel]
Dag op dag vijf jaar geleden werd de sluiting van Ford Genk aangekondigd. Vandaag is de site in volle afbraak. Op de grootste bouwwerf van Europa verrijzen tegen 2020 zo'n 2.500 jobs in de watergebonden activiteiten. [naar artikel]
Hier en daar waren er al aanwijzingen, maar nu is het officieel: de Limburgse economie heeft de sluiting van Ford Genk in amper één jaar tijd geabsorbeerd. Dat blijkt uit de jongste editie van de VKW Top 500. Daaruit blijkt dat de grootste 500 bedrijven vorig jaar in omzet en jobs wisten te groeien. Alleen de winstgevendheid bleef achter. [naar artikel]
Exact vijf jaar geleden kondigde Ford de sluiting van de fabriek aan in Genk. Duizenden werknemers van Ford en de toeleveranciers verloren hun job. TVL trok met de Genkse burgemeester Wim Dries (CD&V) en toenmalig vakbondsafgevaardigde en sp.a-politica Meryame Kitir naar de puinhopen van de site. [naar artikel]
Het is deze week vijf jaar geleden dat op Ford Genk de laatste auto in elkaar werd geschroefd. Op 18 december 2014 sloot de fabriek definitief zijn deuren. Op 1 januari werd de Vlaamse overheid voor één euro eigenaar van de terreinen, waarop een begin kon worden gemaakt van de reconversie. In de directielokalen van Ford in Keulen werd op dat moment allicht een vreugdedansje gepleegd: de autobouwer was immers verlost van een kostelijke sanering van de site. [naar artikel]
Jef Geurts, de allereerste werknemer van Ford Genk, is vorige week op 84-jarige leeftijd overleden. Net omdat hij de eerste werknemer was van de tienduizenden arbeiders die Ford Genk telde, ontmoette hij tal van ministers en leden van de Europese Ford-directie. Hij was naar eigen zeggen ook de eerste die aan de legendarische Ford Taunus 12M heeft mogen sleutelen. [naar artikel]
Een kwart van de Limburgse beroepsbevolking werkt niet en zoekt ook geen werk. Vlaams minister Hilde Crevits (CD&V) van Werk wijt dit voor een stuk aan de sluitingen van de mijnen en van Ford Genk. [naar artikel]
Het is een voormiddag die we niet snel zullen vergeten. Met een korte mededeling, amper enkele zinnetjes, maakt Ford op 24 oktober 2012 een einde aan bijna vijf decennia autoproductie in Genk. De Europese Ford-top is niet aanwezig. De verslagenheid is groot, de woede ook. Ruim 10.000 gezinnen worden door de sluiting getroffen. Twee jaar later, in december 2014, rijdt de laatste auto van de band. [naar artikel]
Op 18 december 2014 liep in Genk de laatste Ford Mondeo van de band en de fabriek sloot voorgoed zijn deuren. Vandaag - bijna drie jaar later - is de sloop van de gebouwen op de Ford-terreinen gestart. [naar artikel]
De 500 beste bedrijven qua omzet in Limburg namen het afgelopen jaar bijna evenveel mensen aan als Ford Genk ontslagen heeft. Dat is de conclusie van een onderzoek van werkgeversorganisatie VKW Limburg. 2015 was een goed jaar voor de Limburgse economie, al waarschuwt het VKW ook voor te veel optimisme. "De goede resultaten van vorig jaar komen er vooral omdat er in 2014 winst werd gemaakt. Die winst werd opnieuw geïnvesteerd, maar in 2015 maakten de bedrijven beduidend minder winst. Dat kan ervoor zorgen dat er dit jaar weer minder investeringen zullen zijn." [naar artikel]
Genk mikt de komende vijf jaar nog eens op minstens 1500 extra jobs op de vroegere Ford-site. Die komen bovenop de 1500 banen, die sinds de sluiting van Ford al zijn ingevuld. “Een voorbeeld van samenwerking over de partijgrenzen heen, tussen Europa, België, Vlaanderen en Limburg”, zegt een trotse burgemeester Wim Dries, vanavond op zijn jaarlijkse nieuwjaarsspeech. [naar artikel]
18 december 2014 was een bijzonder droeve dag voor heel wat Ford-werknemers van de site in Genk. Die dag rolde de laatste Ford Mondeo van de band en sloot de fabriek voorgoed zijn deuren. Donderdag, bijna drie jaar later, is de sloop van de gebouwen op de terreinen gestart. “Hopelijk kan de wonde nu een pleister krijgen”, reageert Meryame Kitir, die zelf 14 jaar werkzaam was bij Ford Genk. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.