Eind volgend jaar zal het Limburgse openbaar vervoer helemaal hertekend worden, met de klemtoon op de trein en op snelle busverbindingen tussen de steden. Het openbaar vervoer moet zo een waardig alternatief zijn voor de auto. [naar artikel]
Kortrijk en Gent blijven de meest verkeersonveilige centrumsteden van Vlaanderen. Opvallende vaststelling: in Vlaanderens meest verkeersonveilige steden wordt in de regel meer met de auto gereden, en minder met het openbaar vervoer. [naar artikel]
In geen enkele Vlaamse stad vallen meer verkeersslachtoffers dan in Kortrijk, nergens is het openbaar vervoer minder populair. Toeval, of staat investeren in openbaar vervoer gelijk met mensenlevens redden? Mobiliteitsspecialist Johan De Mol pleit alvast voor zo weinig mogelijk auto in de stad. [naar artikel]
De coronacrisis deed ons afstappen van de trein, tram, metro en bus. En ook al bleek het openbaar vervoer geen rijdende broeihaard, toch kiezen we nog altijd massaal voor de auto. “Ik vrees dat de decennialange inspanningen voor de promotie van het openbaar vervoer in een jaar tijd verloren zijn gegaan.” [naar artikel]
Veel Belgen staan er na de coronacrisis niet meer voor te springen om nog het openbaar vervoer naar het werk... The post Auto, fiets of te voet: coronacrisis houdt ons weg van het openbaar vervoer appeared first on Business AM. [naar artikel]
4,9 op 10. Dat is de gemiddelde score die alle Limburgers geven op hun aanbod aan openbaar vervoer. Een nipte onvoldoende dus. Een dikke buis krijgt het openbaar vervoer in het Maasland: 3,9 op 10. In heel Vlaanderen scoort het openbaar vervoer 5,9 op 10, ook al niet zo schitterend. [naar artikel]
Met het nieuwe ‘Klimaticket’ wil Oostenrijk mensen overtuigen om meer het openbaar vervoer te gebruiken in plaats van de auto. Zo wil het land minder CO2 uitstoten. Voor 3 euro per dag kunnen de Oostenrijkers ongelimiteerd gebruik maken van het openbaar vervoer. [naar artikel]
Steeds meer mensen doen bewust hun auto de deur uit om zich te verplaatsen met het openbaar vervoer en met verschillende vormen van deelmobiliteit. Voor Bram De Meester, commercieel directeur bij Arcadis, ligt dat minder voor de hand. En toch. “Ik kreeg vijf jaar geleden een bedrijfsauto aangeboden, maar ben daar niet op ingegaan.” [naar artikel]
Een verschuiving van collectief openbaar vervoer naar individueel vervoer zit in de lijn van de verwachtingen. Maar dat hoeft niet de auto te zijn. [naar artikel]
Ondanks de files is het openbaar vervoer voor de Vlaamse pendelaar meestal te traag om een valabel alternatief voor de auto te zijn. Dat blijkt uit een onderzoek van De Tijd. Gemiddeld doet het openbaar vervoer de reistijd op de populairste pendelroutes met 67 procent toenemen. “Dat is te veel om de automobilist uit de […] Het bericht Openbaar vervoer zelden alternatief voor auto verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Het gebruik van de auto zal met 3,6 procent dalen, als de salariswagens van de weg zouden verdwijnen. Dat heeft het Planbureau berekend. Het aantal gebruikers van het openbaar vervoer zou met 6,7 procent stijgen. Opvallend is dat ook het vrachtwagenvervoer licht zou toenemen. [naar artikel]
De auto blijft het meest gebruikte vervoermiddel om van en naar het werk te gaan, al is het gebruik van de auto het voorbije jaar wel verminderd in Oost-Vlaanderen. De auto wordt meer en meer gecombineerd met de fiets. De combinatie van auto en openbaar vervoer is minder in trek. Dat blijkt uit de Mobiliteitsbarometer van HR-dienstverlener Acerta. [naar artikel]
Uit een bevraging van de onderzoeksgroep MOBI van de Vrije Universiteit Brussel blijkt dat het openbaar vervoer op het vlak van verplaatsingsgedrag de grootste verliezer wordt van de coronacrisis. De pendelaars ruilen het openbaar vervoer meer in voor de fiets of gaan te voet. [naar artikel]
Luxemburg wordt het eerste land ter wereld, en voorlopig het enige, dat gratis openbaar vervoer introduceert. De centrumlinkse regering van het groothertogdom hoopt hiermee de files te bestrijden. Deskundigen hebben er een hard hoofd in of dat gaat lukken. In tientallen Europese steden waar de jongste twintig jaar de bus- en treinkaartjes werden afgeschaft, leidde dat niet of nauwelijks tot minder auto’s op de weg. [naar artikel]
Ondanks de files is het openbaar vervoer voor de Vlaamse pendelaar meestal te traag om een valabel alternatief voor de auto te zijn. Dat blijkt uit een onderzoek van De Tijd. [naar artikel]
Luxemburg maakt al het openbaar vervoer gratis, Estland is ook al een eind op weg. Maar dé manier om mensen uit de auto te krijgen is zo’n... [naar artikel]
Wat is voor u de snelste manier om op uw werk te raken in de stad? Met de fiets, auto of het openbaar vervoer? De Fietsersbond houdt uitgerekend vandaag -dinsdag, op een van de drukste filedagen- een woon-werkwedstrijd in de steden Antwerpen, Gent en Brussel. [naar artikel]
Op de meest gebruikte pendelroutes in Vlaanderen en Brussel doen reizigers er met het openbaar vervoer bijna 70 procent langer over dan met de auto. Dat blijkt althans uit het grote filerapport van De Tijd. "Maar of je daarom beter af bent met de auto, is nog een andere vraag", zegt mobiliteitsexpert Cathy Macharis (VUB). Een andere belangrijke conclusie is dat ook de autowegen naar de kleinere steden zoals Leuven, Hasselt en Kortrijk steeds meer dichtslibben. [naar artikel]
Ondanks de files is het openbaar vervoer voor de Vlaamse pendelaar meestal te traag om een valabel alternatief voor de auto te zijn. Dat blijkt uit een onderzoek van De Tijd. [naar artikel]
De introductie van een supergoedkoop ticket voor het openbaar vervoer heeft in Duitsland de voorbije zomer de uitstoot van koolstofdioxide met 1,8 miljoen ton helpen verminderen. Het aanbod heeft vele forenzen immers aangezet om hun auto minder vaak te gebruiken. Dat blijkt uit een rapport van het Verband Deutscher Verkehrsunternehmen (VDV), gebaseerd op een enquête […] [naar artikel]
Zet het Limburgse openbaar vervoer straks eindelijk voet in de 21ste eeuw? Dat is de vraag nu de werken aan de eerste van drie trambuslijnen zijn gestart. Zo wordt het Spartacusplan na twintig jaar in afgeslankte vorm gereanimeerd. Niet met de oorspronkelijke sneltrams, maar met trambussen. Of zoals de Vlaamse regering het noemt: hoogwaardig openbaar vervoer. In de realiteit niet meer of minder dan elektrisch aangedreven gelede bussen met meer comfort, zoals een lage instap en opladers voor gsm’s. [naar artikel]
Ongeveer 61 procent van de Belgen woont op minder dan 200 meter van een halte van het openbaar vervoer. En bijna 99 procent woont op minder dan één kilometer van een bus-, trein- of metrohalte of een treinstation. Dat blijkt donderdag uit cijfers van het statistiekbureau Statbel, op basis van gegevens van 1 januari dit jaar. [naar artikel]
De Vlaamse overheid is bloedserieus over het aanpakken van de files. Na het innoverende Citrus-project met verkeersinfo op maat voor vrachtwagenchauffeurs maakt verkeersminister Ben Weyts (N-VA) werk van verkeersapps die real time informatie geven over de auto én het openbaar vervoer. [naar artikel]
Bestuurders die naar het centrum van Gent komen, zijn doorgaans niet sneller af wanneer ze het openbaar vervoer nemen. In een straal van om en bij de 5 km rond het stadscentrum zijn Gentenaars zelfs het snelst met de fiets. Dat heeft de vereniging Gents MilieuFront onderzocht. De milieuvereniging roept verschillende overheden op om keuzes te maken en hun middelen te investeren in beter en sneller openbaar vervoer en in betere fietsinfrastructuur. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.