Genk en Hasselt starten een formeel samenwerkingsverband en willen voortrekker spelen voor andere gemeenten. Wat vinden andere Limburgse burgemeesters van de Bipool Hasselt-Genk? [naar artikel]
Eind volgende maand pakt de krant uit met een dossier rond Hasselt en Genk, met als thema ‘Wat als er een fusie tussen die twee zou komen’. Voor de reeks zoeken we nu vier gezinnen/koppels (twee uit Hasselt en twee uit Genk) die een week lang van huis en stad willen ruilen en daar een blog/vlog willen over (laten) maken. [naar artikel]
Het opdelen van Limburg in drie regio's is een louter symbolische discussie. Het verandert niets aan Limburg en het vermindert in geen geval de slagkracht van onze provincie. Dat zeggen de burgemeesters van Hasselt en Genk, Steven Vandeput en Wim Dries, in een reactie op een oproep van de Tongerse burgemeester en Open VLD-kopstuk Patrick Dewael in het TVL-Nieuws van gisteren. De burgemeesters van de twee grootste Limburgse steden vinden dat Hasselt en Genk de trekker moeten zijn van elk een eigen regio, met de huidige brandweerzones als basis. Beringen zou als derde stad van Limburg met het noorden een regio kunnen vormen. In dit scenario wordt Zuid-Limburg verdeeld tussen Hasselt en Genk. En dat is nu net het nachtmerrie-scenario waar Patrick Dewael voor waarschuwt. [naar artikel]
De Genkse burgemeester Wim Dries en zijn Hasseltse collega Steven Vandeput dromen allebei van een tramverbinding tussen de twee Limburgse steden, als oplossing om het autoverkeer terug te dringen. Dat zeggen ze in een dubbelinterview met ‘Het Belang van Limburg’. [naar artikel]
Komt de Spartacustram tussen Hasselt en Maastricht er nu, of niet? Veel zal afhangen van de houding van de Nederlanders. En daar brokkelt de steun voor de tram af. [naar artikel]
Tegen 2023 moeten er trambussen rijden tussen Hasselt, Genk en Maasmechelen. Volgens een nieuwe studie kunnen die de geplande sneltram vervangen. Of er later alsnog een tram komt, is onzeker. [naar artikel]
De Limburgse steden Genk en Hasselt gaan doorgedreven samenwerken onder de naam ‘Bipool Hasselt-Genk’. Een fusie is het niet, benadrukken burgemeesters Steven Vandeput (N-VA) en Wim Dries (CD&V) in een interview met Het Belang van Limburg. [naar artikel]
Genk en Hasselt gaan doorgedreven samenwerken onder de naam ‘Bipool Hasselt-Genk’. Een fusie is het niet, benadrukken burgemeesters Steven Vandeput en Wim Dries in een interview in deze krant, al lijkt het in de praktijk toch wel op een fusie light. Wat ligt er op tafel? [naar artikel]
De tram Hasselt-Maastricht en het originele Spartacusplan mogen dan wel in de prullenbak liggen, het laatste is over het dossier nog lang niet gezegd. Daags nadat minister Lydia Peeters (Open Vld) aankondigde dat er geen tram, maar een trambus moet gaan rijden tussen de twee provinciehoofdsteden, kwam het verwachte antwoord uit Nederland al: aan de overkant van de grens willen ze hun geld terug. [naar artikel]
In aanwezigheid van beide burgemeesters is zaterdagnamiddag de eerste skeelerroute van Vlaanderen geopend. De route is 90 kilometer lang en loopt doorheen de mooiste plekjes van Hasselt en Genk. [naar artikel]
Het treinverkeer tussen Hasselt en Genk is deze middag onderbroken door een persoonsaanrijding ter hoogte van Genk. Dat meldt spoorwegnetbeheerder Infrabel. De NMBS legt vervangbussen in en evacueert een zestigtal reizigers met een bus. De trein Blankenberge-Genk reed iets voor 12 uur een persoon aan op het grondgebied van Genk. Het treinverkeer tussen Hasselt en […] Het bericht Treinverkeer tussen Hasselt en Genk onderbroken verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Op de snelle trambus in Hasselt is het nog wachten, in Kortessem zijn ze hun toekomstige fusiepartner voor: vanaf maart zal er opnieuw een tram rijden tussen Kortessem en Wellen. “Want golfkarretjes hadden we al.” [naar artikel]
Sinds 18.50 uur rijden er opnieuw treinen tussen Hasselt en Genk. Dat meldt spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel. Het treinverkeer was rond het middaguur verstoord geraakt nadat een persoon was aangereden op het grondgebied van Genk. Een zestigtal reizigers was geëvacueerd met een bus. Spoorbedrijf NMBS had vervolgens vervangbussen ingelegd. bron: Belga Het bericht Treinverkeer tussen Hasselt en Genk is hervat verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Door een ongeval in Hasselt rijden er sinds 19 uur geen treinen tussen Hasselt en Genk. Dat meldt de NMBS via Twitter. Wat er precies gebeurd is, is nog niet geweten. [naar artikel]
De Lijn zal vanaf 1 september extra ritten inleggen op lijn 45, die doet Hasselt, Diepenbeek universiteit, Genk en soms Maaseik en Maastricht aan. De strijklijn zal vanaf dan de hele dag door om het kwartier tussen Hasselt, Genk en Diepenbeek rijden en om het uur tussen Hasselt en Maastricht en Hasselt en Maaseik. [naar artikel]
Het treinverkeer tussen Hasselt en Genk is momenteel onderbroken door een persoonsaanrijdring ter hoogte van Genk. Dat meldt spoorwegnetbeheerder... [naar artikel]
Samen met burgemeester Wim Dries van Genk en de schepenen Laurence Libert en Rik Dehollogne van Hasselt fietste Vlaams minister Lydia Peeters woensdagvoormiddag het zes kilometer lang nieuw aangelegd fietspad tussen Genk en Hasselt in. [naar artikel]
Stel dat de fusie tussen Hasselt en Genk al rond was, hoe zouden de inwoners van Hasselt en Genk hierop reageren? Moet de naam Genk of Hasselt dan verdwijnen of kiest men beter voor een neutrale stadsnaam? Onze reporter trok de straat op om reacties te sprokkelen na dit plotse nieuws van een fusie. [naar artikel]
Het treinverkeer tussen Hasselt en Genk is sinds zondag 11.45 uur onderbroken door een persoonsaanrijding op het grondgebied van Kiewit. Op de trein, die van Blankenberge naar Genk reed, zat volgens de NMBS een vijftigtal passagiers. Die werden geëvacueerd en konden met een bus hun reis verder zetten. Er rijden tussen Hasselt en Genk momenteel vervangbussen van de NMBS. [naar artikel]
“De fusie van Hasselt en Genk, een zot idee? Helemaal niet. Economisch is het de logica zelve”, zegt LRM-directeur Stijn Bijnens. Zelfs politiek is het water niet eens meer zo diep als we dachten, bleek toen we burgemeesters Nadja Vananroye (Hasselt) en Wim Dries (Genk) gijzelden op een boot op het Albertkanaal. “Een fusie sluiten we niet uit. Eerst nog meer samenwerken en dan zien we wel…”, zeggen ze in een exclusief dossier van deze krant en TVL. [naar artikel]
Uiterlijk begin 2024 moet er een tram rijden tussen het station van Hasselt en het centrum van Maastricht. De Lijn zal de tramlijn exploiteren en de helft van de beheerskosten van de rails in Maastricht betalen. Een en ander staat in het nieuwe bestemmingsplan dat de gemeente Maastricht heeft opgesteld. Het is de laatste etappe in een al erg lange saga. [naar artikel]
Stel dat de fusie tussen Hasselt en Genk al rond was, hoe zouden de inwoners van Hasselt en Genk hierop reageren? Kan KRC Genk dan nog blijven bestaan? Verhuizen alle stedelijke diensten naar 1 locatie? Onze reporter trok de straat op om reacties te sprokkelen na dit plotse nieuws van een fusie. [naar artikel]
De burgemeesters van Hasselt en Genk staan niet afkerig tegenover het voorstel van Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers (Open Vld) om vanaf 2024 over te gaan tot gedwongen gemeentefusies. “Nu zie je vaak dat kleine gemeenten zich verenigen tegen centrumsteden.” [naar artikel]
Er rijden vrijdagavond geen treinen meer tussen Hasselt en Genk door een bovenleidingbreuk iets voor 19.00 uur. Dat meldt spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel. Technisch personeel van Infrabel is ter plaatse om de schade zo snel mogelijk te herstellen. De NMBS laat vervangbussen rijden tussen Hasselt en Genk. [naar artikel]
Het mooie weer en het verlengde paasweekend doen burgemeesters in onze provincie herhalen dat het nog niet het moment is voor uitstapjes. Het is in dit stadium van het coronavirus echt te vroeg om familie te bezoeken of te barbecueën. In een gezamenlijke oproep vragen de burgemeesters van Hasselt, Genk, Beringen en Sint-Truiden om ook komend weekend de regels na te leven. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.