Heb je een lange autorit voor de boeg naar de skigebieden, loont het dan om premium diesel te tanken of niet? De Excelliums en V-Powers van deze wereld kosten meer, maar ze zouden beter zijn. Er wordt zelfs gezegd dat goedkope diesel je motor kan beschadigen. Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn legt uit wat de verschillen zijn en wie misschien toch beter de duurdere diesel tankt. [naar artikel]
Vanaf 2026 moeten alle bedrijfswagens elektrisch zijn. Maar ook als particulier worden we de komende jaren in de richting van een elektrische auto gestuurd. Voor je het weet heb je er straks eentje op de oprit. En dat wordt aanpassen. “Rijden met een ‘EV’ is helemaal anders dan met een klassieke benzine- of dieselauto. Niet alleen rijtechnisch, ook mentaal”, zegt onze auto-expert Joost Bolle. Hij zet de meest opvallende verschillen met een klassieke auto op een rij. [naar artikel]
Vanaf 2026 moeten alle bedrijfswagens elektrisch zijn. Maar ook als particulier worden we de komende jaren in de richting van een elektrische auto gestuurd. Voor je het weet heb je er straks eentje op de oprit. En dat wordt aanpassen. “Rijden met een ‘EV’ is helemaal anders dan met een klassieke benzine- of dieselauto. Niet alleen rijtechnisch, ook mentaal”, zegt onze auto-expert Joost Bolle. Hij zet de meest opvallende verschillen met een klassieke auto op een rij. [naar artikel]
Het autosalon opent morgen de deuren voor het grote publiek, al voor de 97e keer. Benzine, diesel, elektriciteit, hybride, CNG of LPG: de keuze is groot. Maar voor wat kies je het beste als je rekening wil houden met het milieu of het klimaat? Pieter Boussemaere, docent klimaat aan de Hogeschool Vives Brugge, legt het uit. [naar artikel]
De gemiddelde CO2-uitstoot van auto’s is in Europa voor het tweede jaar op rij gestegen. In ons land gaat het zelfs om een stijging van 3,4 procent en daarmee behalen we de op één na slechtste score. "Niet moeilijk, we kiezen massaal voor benzinewagens in plaats van diesel" zegt docent autotechnologie Mark Pecqueur van de Thomas More Hogeschool. "Maar een wagen op benzine stoot tot 20 procent meer CO2 uit dan een diesel." [naar artikel]
Ondanks dat er dit jaar geen Autosalon wordt georganiseerd op de Heizel, strooien veel autofabrikanten toch met kortingen. "Januari blijft de topmaand voor promoties op auto's", verduidelijkt Filip Rylant van mobiliteitsfederatie Traxio. Maar benzine, elektrisch, diesel of hybride: welke auto koop je nu het beste voor het milieu en je portemonnee? [naar artikel]
De ene diesel is de andere niet. Veel tankstations bieden naast een basisdiesel ook een premiumvariant aan. De Excelliums en V-Powers van deze wereld kosten meer, maar ze zouden beter zijn. Er wordt zelfs gezegd dat goedkope diesel je motor kan beschadigen. Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn legt uit wat de verschillen zijn en wie misschien toch beter de duurdere diesel tankt. [naar artikel]
Het rijden met een diesel kost nu 448 euro per jaar meer dan in 2016. Dat blijkt uit de Mobiliteitsbarometer van VAB. Een liter diesel kost vandaag 8,1 eurocent meer dan benzine. Diesels waren volgens de publieke opinie al meer belastend voor het milieu, maar zijn dat volgens VAB nu dus ook voor uw portefeuille. [naar artikel]
De maximumprijs voor diesel gaat morgen een heel klein beetje omlaag, zo meldt de FOD Economie. Een liter diesel (B7) mag dan nog maximaal 1,512... [naar artikel]
De ene diesel is de andere niet. Veel tankstations bieden naast een basisdiesel ook een premiumvariant aan. De Excelliums en V-Powers van deze wereld kosten meer, maar ze zouden beter zijn. Er wordt zelfs gezegd dat goedkope diesel je motor kan beschadigen. Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn legt uit wat de verschillen zijn en wie misschien toch beter de duurdere diesel tankt. [naar artikel]
Banken worden aangemoedigd om hun kredietverlening naar milieuvriendelijke investeringen te laten gaan. En dus maken ze het lenen voor een elektrische auto wat goedkoper dan het financieren van een wagen met verbrandingsmotor (benzine of diesel). De koper vaart er wel bij. Spaargids.be overloopt. [naar artikel]
Heb je een lange autorit voor de boeg naar de skigebieden, loont het dan om premium diesel te tanken of niet? De Excelliums en V-Powers van deze wereld kosten meer, maar ze zouden beter zijn. Er wordt zelfs gezegd dat goedkope diesel je motor kan beschadigen. Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn legt uit wat de verschillen zijn en wie misschien toch beter de duurdere diesel tankt. [naar artikel]
De ene diesel is de andere niet. Veel tankstations bieden naast een basisdiesel ook een premiumvariant aan. De Excelliums en V-Powers van deze wereld kosten meer, maar ze zouden beter zijn. Er wordt zelfs gezegd dat goedkope diesel je motor kan beschadigen. Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn legt uit wat de verschillen zijn en wie misschien toch beter de duurdere diesel tankt. [naar artikel]
De brandstofprijzen swingen de pan uit. In verschillende landen is zowel de prijs van diesel (B7) als benzine (E10) hoger dan 2 euro per liter. Uit cijfers blijkt dat de brandstofprijzen in Europa sterk verschillen. In welke landen betaal je het meeste? Hoe groot is het verschil met het goedkoopste land? En waar staat België in het rijtje? Wij maakten een overzicht. [naar artikel]
Vorig jaar koos slechts een kwart van de Belgen die een auto kochten nog voor een dieselwagen, terwijl vijf jaar geleden nog meer dan de helft van de nieuw ingeschreven wagens een diesel was. En de doodstrijd van diesel is nog niet aan zijn einde gekomen. [naar artikel]
Zijn de hoge brandstofprijzen een stimulans om een elektrische auto te overwegen? Met andere woorden: valt stroom "tanken" voordeliger uit dan diesel of benzine tanken? "De inspecteur" van Radio 2 zocht het uit met kenner Tony Verhelle van Autogids. "Voor een rit van 1.000 km is elektriciteit een beetje goedkoper, maar de verschillen zijn echt niet zo groot", berekende Verhelle. Maar er zijn uiteraard nuances. [naar artikel]
01:02 Volgens een studie van de energieregulator CREG is een auto op aardgas economisch én ecologisch interessanter dan diesel of benzine. Maar toch komt de verkoop niet op gang. [naar artikel]
De plaat is stilaan grijsgedraaid, maar de prijzen voor diesel en benzine staan al geruime tijd op recordhoogte. Met een prijs van 1,799 euro voor een liter super 95 (E10) is benzine duurder dan ooit, en met een prijs van 1,838 euro voor een liter diesel is het record van eerder deze maand ook weer dichtbij. Wie 50 liter diesel koopt, betaalt vandaag 92 euro. Dat is voor heel wat gezinnen, die voor hun verplaatsingen nog altijd afhankelijk zijn van de auto, stilaan ondraaglijk, zeker omdat ze de voorbije weken ook hun voorschotten voor gas en elektriciteit hebben moeten verhogen. [naar artikel]
Diesel- en benzinewagens verliezen steeds meer hun pluimen, de overstap naar meer duurzame motorisaties is ingezet. Maar welke auto’s met traditionele verbrandingsmotor kunnen vandaag de dag wel nog klanten verleiden? HLN Drive zocht het uit. [naar artikel]
Een kwart van de auto’s die vorig jaar verkocht zijn in ons land, is volledig elektrisch of hybride. Er worden nu evenveel van die geëlektrificeerde wagens verkocht als auto’s op diesel. [naar artikel]
Het aandeel van de tolkilometers dat Euro 6-vrachtwagens afleggen, de vrachtwagens uit de properste emissiecategorie, is het voorbije jaar gevoelig... [naar artikel]
We kregen veel mails over onze reportages over de impact van auto’s op het milieu en het klimaat. Daaruit bleek dat diesels toch niet zo vervuilend zijn voor de lucht en auto’s op aardgas verrassend meer broeikasgassen uitstoten dan tot nog toe is aangenomen. We bundelden de meest voorkomende vragen en proberen ze te beantwoorden. [naar artikel]
Bij het bedrijf Fire Technics in Oostende is de properste straatveegmachine ter wereld in primeur voor ons land voorgesteld: de Dulevo 6000 CGN. Dat gebeurde in aanwezigheid van Vlaams minister voor Energie Bart Tommelein (Open VLD). [naar artikel]
Hoeveel elektriciteit, benzine, diesel of aardgas die “in je wagen gaat” wordt gebruikt om hem vooruit te doen bewegen? Of met andere woorden: welke auto’s hebben de meest efficiënte motor? Dat is één van de vragen die Euro Green NCAP probeert te beantwoorden. HLN Drive bestudeerde de resultaten. [naar artikel]
01:01 De Belg laat de diesel in sneltempo voor wat hij is. Amper 33,7 procent van de 37.000 auto’s die in oktober zijn verkocht, rijdt nog op diesel. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.