Wie naar een nieuwe auto zoekt met een ecologische motor, wordt om de oren geslagen met allerlei termen: naast volledig elektrische wagens kan je immers ook kiezen voor een hybride. Maar wat is het verschil tussen een gewone hybride en een plug-in hybride? En wat met die derde soort, die recent opgang maakt: de milde hybride. HLN Drive zocht het uit. [naar artikel]
Het aantal elektrische of plug-in hybride wagens in Vlaanderen stijgt wel, maar van een grote groene golf in het Vlaamse wagenpark is nog geen sprake. Dat blijkt uit cijfers die N-VA-parlementslid Andries Gryffroy heeft opgevraagd bij minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld). Zo rijden er momenteel 77.645 elektrische of plug-in hybride wagens rond tegenover zo'n 46.000 wagens vorig jaar. [naar artikel]
Nooit had je meer keuze wat betreft de motor in je wagen. Bij de meest ecologische aandrijflijnen staan elektrische en (plug-in) hybride wagens bovenaan. Maar welke motor past bij welk rijprofiel? HLN Drive zocht het uit. [naar artikel]
Momenteel rijden er bijna 45.000 elektrische of plug-in hybride wagens rond in Vlaanderen en staan er 3.655 laadpalen. Het is echter nog afwachten of de Vlaamse regering haar doel van 60.000 elektrische wagens en 5.000 laadpalen tegen eind dit jaar haalt. Dat blijkt uit cijfers die Andries Gryffroy (N-VA) heeft opgevraagd bij minister Zuhal Demir […] The post 45.000 elektrische en hybride wagens op Vlaamse wegen: komt doel van 60.000 in zicht? appeared first on Business AM. [naar artikel]
De plug-in hybride blijven hoogstwaarschijnlijk een belangrijke aandrijfvorm zolang elektrische wagens verplicht worden in het bedrijfswagenpark. Maar hoe gebruik je die mix van verbrandings- en elektromotor het best? DRIVE zocht het uit! [naar artikel]
Vlaanderen zit op schema om een aantal doelstellingen rond elektrische wagens te halen. Zo rijden er in Vlaanderen momenteel bijna 45.000 elektrische of plug-in hybride wagens rond en staan er 3.655 laadpalen. In de plannen van de Vlaamse regering wordt gemikt op 60.000 elektrische voertuigen en 5.000 laadpalen tegen eind 2020. [naar artikel]
In de aanloop naar elektrische wagens, wordt een plug-in hybride wel eens als de ideale tussenstap gezien. Je leert omgaan met laadkabels en laadpalen, maar zonder autonomiestress. Want wanneer de batterij leeg is, kan je nog altijd gebruik maken van de verbrandingsmotor. HLN Drive selecteerde een ideale plug-in hybrides voor ieder rijprofiel. [naar artikel]
In de aanloop naar elektrische wagens, wordt een plug-in hybride wel eens als de ideale tussenstap gezien. Je leert omgaan met laadkabels en laadpalen, maar zonder autonomiestress. Want wanneer de batterij leeg is, kan je nog altijd gebruik maken van de verbrandingsmotor. HLN Drive selecteerde een ideale plug-in hybrides voor ieder rijprofiel. [naar artikel]
Het aantal elektrische of plug-in hybride wagens in Vlaanderen stijgt wel, maar van een grote groene golf in het Vlaamse wagenpark is nog geen sprake. Dat blijkt uit cijfers die N-VA-parlementslid Andries Gryffroy heeft opgevraagd bij minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD). Zo rijden er momenteel 77.645 elektrische of plug-in hybride wagens rond tegenover zo’n 46.000 wagens vorig jaar. “Dit is een stevige stijging, maar wanneer je weet dat in Vlaanderen meer dan 3,5 miljoen personenwagens ingeschreven zijn, blijft het een klein aandeel,” aldus Gryffroy. [naar artikel]
Op 1 juli verandert de fiscaliteit voor hybride wagens. Bestel je vóór die datum je auto, dan kun je nog profiteren van een gunstiger fiscaal regime wat de aftrek van de aankoopprijs betreft. Independer.be legt uit hoe het precies in elkaar zit. [naar artikel]
01:01 Hybride auto’s, die zowel een benzine- of dieselmotor als een elektrische motor hebben, verliezen hun fiscaal voordeel en worden dus minder aantrekkelijk als bedrijfswagen. [naar artikel]
Er is een wettelijk initiatief op komst dat het aantrekkelijk maakt om elektrische wagens thuis of op het werk op te laden. Dat kan de zwakte van het netwerk van openbare laadpalen compenseren. [naar artikel]
Tijdens het derde kwartaal van dit jaar hadden elektrische en hybride wagens in de Europese Unie in de totale autoverkoop een aandeel van 43 procent. Dat blijkt uit een rapport van de Europese Vereniging van Autofabrikanten (Acea). Tijdens dezelfde periode vorig jaar had dit type wagens – elektrische voertuigen, plug-in hybrides en hybrides – in […] [naar artikel]
Het aandeel nieuw verkochte Europese auto's dat rijdt op een fossiele brandstof neemt af. Daartegenover staat een opmars van elektrische en hybride auto's tijdens het afgelopen kwartaal. Volgens de Europese autobrancheorganisatie ACEA was ongeveer een derde van de nieuwe wagens (deels) elektrisch. [naar artikel]
Vanaf 1 juli verandert het fiscaal gunstregime voor bedrijfsauto's die niet volledig elektrisch zijn. Bedrijven plaatsen daarom nu nog snel bestellingen van benzine-, diesel- en hybride wagens, om toch nog in het huidige regime te vallen. [naar artikel]
Op 1 juli verandert de fiscaliteit voor hybride wagens. Bestel je vóór die datum je auto, dan kun je nog profiteren van een gunstiger fiscaal regime wat de aftrek van de aankoopprijs betreft. Independer.be legt uit hoe het precies in elkaar zit. [naar artikel]
Volvo zal vanaf 2019 enkel nog elektrische of hybride auto's produceren. Deze wagens zijn milieuvriendelijker, maar ze zijn ook nog veel duurder in aankoop en de variatie in het aanbod is voorlopig eerder beperkt. [naar artikel]
De federale regering plant de fiscale steun voor hybride wagens veel meer af te bouwen dan eerst gedacht. Dat blijkt uit nog niet afgeklopte teksten over het Zomerakkoord De aanpassing die voorligt betreft de zogenaamde stekkerhybrides, zoals een versie van de Porsche Cayenne. Dergelijke hybrides zouden door deze plannen hun fiscaal voordeel (gedeeltelijk) verliezen en dus ook minder aantrekkelijk worden als bedrijfswagen. De regering wil een grens trekken om te bepalen wanneer een batterij groot genoeg is om te kunnen spreken van een echte hybride. Die grens zou zo hoog liggen dat bijna elke stekkerhybride onder die grens terechtkomt. “De omgekeerde wereld”, vindt Danny Smagghe van mobiliteitsorganisatie Touring. “Zulke ecologisch verantwoorde wagens verdienen nog altijd een stimulans.” [naar artikel]
“Vlaanderen moet een tandje bijsteken om een groter aanbod aan elektrische wagens naar hier te krijgen”, zegt Michel Martens, directeur van de studiedienst van sectorfederatie Febiac. Uit een tussentijdse evaluatie van het actieplan “Clean power for transport” van de Vlaamse regering bleek vandaag dat Vlaanderen de doelstelling van het aantal puur elektrische wagens tegen 2020 […] Het bericht “Vlaanderen moet tandje bijsteken om aanbod elektrische wagens te vergroten” verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Brandweermannen ondervinden problemen met het bevrijden van gewonden in hybride en elektrische wagens. 'De accu's van dergelijke wagens staan onder hoogspanning en dat is levensgevaarlijk voor brandweermannen die in contact komen met de kabels', aldus brandweerofficier Dimitry Opdenacker. De opleiding die brandweermannen krijgen, volstaat bovendien niet. [naar artikel]
Uit een studie van verkeersinstituut Vias blijkt dat de aankoop van een volledig elektrische wagen de meest voordelige keuze is, zowel financieel als voor het milieu. Toch wil 20 procent van bestuurders als volgende wagen een plug-in hybride kopen, die over het algemeen het meeste kost. [naar artikel]
De Japanse autoconstructeur Toyota wil tegen 2026 tien nieuwe elektrische modellen op de markt brengen en jaarlijks 1,5 miljoen batterijvoertuigen wereldwijd verkopen. Maar Toyota wil ook de hybride en plug-in hybride modellen “versterken”. Dat heeft de nieuwe CEO, Koji Sato, vrijdag verklaard. [naar artikel]
De elektrificatie van het Belgische wagenpark gaat snel vooruit. In het eerste kwartaal is al vier op tien van de nieuw ingeschreven wagens geëlektrificeerd (hybride of volledig elektrisch), zo blijkt uit het kwartaaloverzicht van sectororganisatie Febiac. [naar artikel]
De federale regering heeft een akkoord bereikt over de vergroening van het woon-werkverkeer. Vanaf 2026 zullen enkel nog elektrische bedrijfswagens kunnen genieten van een fiscaalvriendelijk regime. In het begin zullen ze 100 procent fiscaal aftrekbaar zijn, maar die aftrekbaarheid wordt geleidelijk verminderd. Is het een goed idee om enkel nog elektrische bedrijfswagens fiscaal aantrekkelijk te maken? Eerder lieten we de experts hierover aan het woord, nu is het jullie beurt. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.