Awel, de voormalige Kinder- en Jongerentelefoon, heeft vorig jaar 23.239 contacten met kinderen en jongeren geregistreerd, blijkt woensdag uit het... [naar artikel]
Awel, de gratis hulplijn voor kinderen en jongeren, heeft in 2017 het aantal contacten via telefoon en chat zien stijgen. Dat is goed nieuws, want het betekent dat meer oproepen werden beantwoord. Awel verwacht dat de positieve kentering zich dit jaar doorzet. De vzw heeft extra financiële steun gekregen, en daardoor konden nieuwe vrijwilligers aangeworven en opgeleid worden. [naar artikel]
Awel, de luisterlijn voor kinderen en jongeren met een vraag of een probleem, heeft het afgelopen jaar 28.886 contacten gehad met kinderen en jongeren. Dat zijn er twee procent meer dan in 2020. De coronacrisis zit daar zeker voor iets tussen, maar is niet de enige oorzaak, klinkt het. [naar artikel]
Awel, de gratis hulplijn voor kinderen en jongeren, heeft in 2017 het aantal contacten via telefoon en chat zien stijgen. Awel verwacht dat de de oproepen dit jaar verder zullen stijgen. De vzw heeft vorig jaar extra financiële steun gekregen, en kon daardoor 171 nieuwe vrijwilligers opleiden. [naar artikel]
Awel, de luisterlijn voor kinderen en jongeren met een vraag of een probleem, heeft het afgelopen jaar 28.886 contacten gehad met kinderen en jongeren. Dat zijn er twee procent meer dan in 2020. De coronacrisis zit daar zeker voor iets tussen, maar is niet de enige oorzaak, klinkt het. [naar artikel]
Awel, de luisterlijn voor kinderen en jongeren met een vraag of een probleem, heeft het afgelopen jaar 21 procent meer oproepen ontvangen dan het jaar voordien. Iets minder dan een op de vier van die gesprekken had een specifieke link met het coronavirus. Toch bleven de belangrijkste thema's waarvoor jongeren contact opnamen met Awel nagenoeg ongewijzigd. [naar artikel]
De jongerenhulplijn Awel zet vanaf vandaag jongeren in als moderator op het forum. 18 scholieren tussen 15 en 18 jaar kregen een speciale opleiding om berichten van leeftijdsgenoten te beantwoorden. Awel merkte dat er nood was aan jonge moderatoren. [naar artikel]
Veel jongeren en kinderen probeerden het voorbije jaar de jongerenhulplijn Awel te contacteren. Ruim 22.000 van hen hadden ook contact. Dat zijn er ruim 6.000 minder in vergelijking met het jaar daarvoor. De daling kan verklaard worden door het aantal vrijwilligers bij de hulplijn, dat is ook gedaald. "Tijdens het coronajaar 2021 konden meer oproepen beantwoord worden omdat er meer vrijwilligers waren", zegt Sibille Declercq van Awel. "Het maatschappelijk engagement was toen ook veel hoger." [naar artikel]
Awel, de voormalige Kinder- en Jongerentelefoon Vlaanderen, is een luisterend oor voor kinderen en jongeren die ergens mee zitten. Jammer genoeg [naar artikel]
Jongeren hebben steeds meer moeite om 'in het echte leven' te praten met elkaar of relaties aan te knopen. Dat concludeert jongerentelefoon Awel, op basis van contacten met jongeren. [naar artikel]
Ga in gesprek met jongeren, want ze hebben het moeilijk in deze coronatijden. Het is goedbedoeld advies dat vaak terugkeert, maar hoe doe je dat? Hoe voer je een goed gesprek met je kinderen, je leerlingen of andere jongeren? Mag je advies geven? Hoe stel je het best vragen? En wat als het echt niet klikt? Goedele Vermaelen, stafmedewerker gesprekskwaliteit van luisterlijn ‘Awel’ geeft professioneel advies. [naar artikel]
Ons leven veranderde drastisch toen het coronavirus uitbrak. De maatregelen die werden genomen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, deelden ook een serieuze klap uit aan het mentale welzijn van onze jongeren. Awel, de luisterlijn voor kinderen en jongeren, lanceert een gloednieuwe campagne met viroloog Marc Van Ranst om aandacht te vestigen op de mentale gezondheid van kinderen en jongeren. [naar artikel]
Awel, de vroegere Kinderen- en Jongerentelefoon, kreeg afgelopen jaar 3.627 meldingen van jongeren over grensoverschrijdend gedrag, goed voor 13... [naar artikel]
In het kader van De Warmste Week heeft onze school heel wat activiteiten georganiseerd om geld in het laatje te krijgen voor het goede doel Awel, de hulplijn voor kinderen en jongeren. [naar artikel]
Cyberpesten is een pest. Jongerentelefoon Awel kreeg er het voorbije jaar maar liefst 2.000 oproepen over, een stijging met 36 procent tegenover enkele jaren geleden. En volgens Awel steekt daarbij een nieuwe trend de kop op: jongeren uitsluiten op sociale media en uit groepchats. “Dat is een veel ergere vorm van pesten én het is moeilijker op te sporen”, zegt Sibille Declercq van Awel. [naar artikel]
De gratis jongerenhulplijn Awel zoekt 180 nieuwe vrijwilligers om oproepen van kinderen en jongeren te beantwoorden per e-mail, telefoon of via... [naar artikel]
Awel, de gratis en anonieme luisterlijn voor kinderen en jongeren, heeft vorig jaar bijna een kwart meer oproepen gekregen dan in 2021. “Maar dat wil niet zeggen dat de jeugd bedrukt en ongelukkig is.” [naar artikel]
Jongeren liggen nog steeds het vaakst wakker van hun relatie met hun ouders. Andere topthema's zijn verliefdheid en vriendschap. [naar artikel]
Terroristische aanslagen blijven ook maanden na datum angstgevoelens en stress opwekken bij onze kinderen. Ze slapen slecht, hebben enge dromen, zijn hyperalert voor gevaar of worden zelfs agressief. Tot die conclusie komt Awel, de vroegere Kinder- en Jongerentelefoon, na onderzoek van de oproepen van de voorbije jaren. “Jongeren en hun ouders passen niet altijd de juiste strategie toe om aanslagen een plaats te geven”, zegt Sibille Declercq, coördinator van Awel. “Het is cruciaal dat we hun angsten erkennen.” [naar artikel]
Awel, de hulplijn voor jongeren, lanceert een nieuwe campagne met onder meer viroloog Marc Van Ranst als gezicht. De campagne draait rond concrete tips voor jongeren om met elkaar te praten over hun gevoelens. "F*CK 69" is de opvallende naam, want uit internationaal onderzoek blijkt dat meer dan 69 procent van de jongeren zich nu slechter voelt dan voor de coronacrisis. [naar artikel]
Uit nieuwe cijfers van Awel, de online en telefonische hulplijn voor kinderen en jongeren, blijkt dat het aantal gesprekken rond intrafamiliaal... [naar artikel]
Awel wordt 40 jaar. Het bescheiden feestje dat ze dit weekend zullen houden staat in schril contrast met de cijfers, die allesbehalve modest zijn. Het aantal contacten steeg met een vijfde - 20 procent - op één jaar tijd. Angst en depressies – jawel, de schuld van corona – manifesteerden zich koppiger dan ooit in de thema top 10. [naar artikel]
De coronacrisis was bij kinderen en jongeren een belangrijke oorzaak van mentale problemen en donkere gedachten, maar het was niet de enige reden. Dat benadrukt Awel, dat in 2021 nog meer dan een jaar eerder bevraagd en gecontacteerd werd door jongeren, in haar jaarrapport. “We moeten opletten voor tunnelvisie.” [naar artikel]
Jongerentelefoon Awel heeft het voorbije jaar maar liefst 2.000 oproepen over cyberpesten gekregen, een stijging met 36 procent tegenover enkele jaren geleden. Daarbij steekt een nieuwe trend de kop op: jongeren uitsluiten op sociale media en uit groepsgesprekken. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.