Awel, de voormalige Kinder- en Jongerentelefoon, heeft vorig jaar 23.239 contacten met kinderen en jongeren geregistreerd, blijkt woensdag uit het jaarverslag. De meeste contacten verlopen nog steeds via de telefoon, al blijft het aantal afnemen. [naar artikel]
Awel, de voormalige Kinder- en Jongerentelefoon Vlaanderen, is een luisterend oor voor kinderen en jongeren die ergens mee zitten. Jammer genoeg [naar artikel]
In het kader van De Warmste Week heeft onze school heel wat activiteiten georganiseerd om geld in het laatje te krijgen voor het goede doel Awel, de hulplijn voor kinderen en jongeren. [naar artikel]
Met 171 nieuwe vrijwilligers klokte kinder- en jongerentelefoon Awel in 2017 af op 358 paar luisterende oren over heel Vlaanderen. Ook het aantal scheld- en giecheloproepen daalde aanzienlijk in het laatste kwartaal. De organisatie houdt echter de voeten op de grond: 'We kunnen nog steeds niet alle oproepen beantwoorden.' [naar artikel]
De inhoud van de gesprekken bij de Vlaamse hulplijn Awel is in de laatste week veranderd. Dit meldt Sibille Declercq, coördinator van de voormalige Kinder- en Jongerentelefoon, dinsdag. De inhoud is immers zwaarder geworden, zegt ze. [naar artikel]
De aanslag op het einde van het concert van Ariana Grande in de Manchester Arena heeft al zeker 22 doden geëist, onder wie volgens de politie ook jongeren en kinderen. De grootste nachtmerrie voor ouders, maar ook bij jongeren roept dit heel wat angstgevoelens op. Bij Awel, de vroegere kinder- en jongerentelefoon, lijsten ze een aantal tips op om hoe met deze gebeurtenis om te gaan. [naar artikel]
Terroristische aanslagen blijven ook maanden na datum angstgevoelens en stress opwekken bij onze kinderen. Ze slapen slecht, hebben enge dromen, zijn hyperalert voor gevaar of worden zelfs agressief. Tot die conclusie komt Awel, de vroegere Kinder- en Jongerentelefoon, na onderzoek van de oproepen van de voorbije jaren. “Jongeren en hun ouders passen niet altijd de juiste strategie toe om aanslagen een plaats te geven”, zegt Sibille Declercq, coördinator van Awel. “Het is cruciaal dat we hun angsten erkennen.” [naar artikel]
Jongeren hebben steeds meer moeite om 'in het echte leven' te praten met elkaar of relaties aan te knopen. Dat concludeert jongerentelefoon Awel, op basis van contacten met jongeren. [naar artikel]
De lockdown zorgt ervoor dat jongeren in een moeilijke thuissituatie het nog moeilijker krijgen. Daarom lanceert Awel, de voormalige Kinder- en Jongerentelefoon, een nieuwe campagne om deze kwetsbare groep te kunnen bereiken. “Voor het eerst worden we geconfronteerd met vragen van kinderen die zich thuis onvoldoende veilig voelen en met geweld geconfronteerd worden.” [naar artikel]
Awel, de vroegere Kinderen- en Jongerentelefoon, kreeg afgelopen jaar 3.627 meldingen van jongeren over grensoverschrijdend gedrag, goed voor 13... [naar artikel]
De vzw Awel, de voormalige Kinder- en Jongerentelefoon, is dringend op zoek naar meer vrijwilligers en financiële middelen. Vorig jaar bleven maar liefst zeven op de acht oproepen onbeantwoord. “We moeten dringend onze verantwoordelijkheid opnemen tegenover kwetsbare jongeren”, zegt de gekende kinderpsychiater Peter Adriaenssens. [naar artikel]
Cyberpesten is een pest. Jongerentelefoon Awel kreeg er het voorbije jaar maar liefst 2.000 oproepen over, een stijging met 36 procent tegenover enkele jaren geleden. En volgens Awel steekt daarbij een nieuwe trend de kop op: jongeren uitsluiten op sociale media en uit groepchats. “Dat is een veel ergere vorm van pesten én het is moeilijker op te sporen”, zegt Sibille Declercq van Awel. [naar artikel]
Awel, de gratis hulplijn voor kinderen en jongeren, heeft in 2017 het aantal contacten via telefoon en chat zien stijgen. Dat is goed nieuws, want het betekent dat meer oproepen werden beantwoord. Awel verwacht dat de positieve kentering zich dit jaar doorzet. De vzw heeft extra financiële steun gekregen, en daardoor konden nieuwe vrijwilligers aangeworven en opgeleid worden. [naar artikel]
Awel, de luisterlijn voor kinderen en jongeren met een vraag of een probleem, heeft het afgelopen jaar 28.886 contacten gehad met kinderen en jongeren. Dat zijn er twee procent meer dan in 2020. De coronacrisis zit daar zeker voor iets tussen, maar is niet de enige oorzaak, klinkt het. [naar artikel]
Jongerentelefoon Awel heeft het voorbije jaar maar liefst 2.000 oproepen over cyberpesten gekregen, een stijging met 36 procent tegenover enkele jaren geleden. Daarbij steekt een nieuwe trend de kop op: jongeren uitsluiten op sociale media en uit groepsgesprekken. [naar artikel]
Awel wordt 40 jaar. Het bescheiden feestje dat ze dit weekend zullen houden staat in schril contrast met de cijfers, die allesbehalve modest zijn. Het aantal contacten steeg met een vijfde - 20 procent - op één jaar tijd. Angst en depressies – jawel, de schuld van corona – manifesteerden zich koppiger dan ooit in de thema top 10. [naar artikel]
Awel, de gratis hulplijn voor kinderen en jongeren, heeft in 2017 het aantal contacten via telefoon en chat zien stijgen. Awel verwacht dat de de oproepen dit jaar verder zullen stijgen. De vzw heeft vorig jaar extra financiële steun gekregen, en kon daardoor 171 nieuwe vrijwilligers opleiden. [naar artikel]
Wat maakt dat iemand overweegt om uit het leven te stappen? En waarom beslist iemand vervolgens om dat niet te doen? De organisatie Awel,de vroegere Kinder- en Jongerentelefoon, ging op zoek naar antwoorden bij tieners. [naar artikel]
Awel, de luisterlijn voor kinderen en jongeren met een vraag of een probleem, heeft het afgelopen jaar 28.886 contacten gehad met kinderen en jongeren. Dat zijn er twee procent meer dan in 2020. De coronacrisis zit daar zeker voor iets tussen, maar is niet de enige oorzaak, klinkt het. [naar artikel]
Alsmaar meer jongeren zoeken hulp door de aanhoudende coronamaatregelen. Bij de jongerentelefoon Awel is het aantal oproepen over eenzaamheid,... [naar artikel]
Awel, de gratis hulplijn voor kinderen en jongeren, heeft in 2017 het aantal contacten via telefoon en chat zien stijgen. Dat is goed nieuws, want het betekent dat meer oproepen werden beantwoord. Awel verwacht dat de positieve kentering zich dit jaar doorzet. De vzw heeft extra financiële steun gekregen, en daardoor konden nieuwe vrijwilligers aangeworven […] [naar artikel]
Awel, de luisterlijn voor kinderen en jongeren met een vraag of een probleem, heeft het afgelopen jaar 21 procent meer oproepen ontvangen dan het jaar voordien. Iets minder dan een op de vier van die gesprekken had een specifieke link met het coronavirus. Toch bleven de belangrijkste thema's waarvoor jongeren contact opnamen met Awel nagenoeg ongewijzigd. [naar artikel]
Awel, de vroegere Kinderen- en Jongerentelefoon, kreeg afgelopen jaar 3.627 meldingen van jongeren over grensoverschrijdend gedrag, goed voor 13 procent van de gesprekken. “Best wel een groot aantal dus, en we zien ook dat dat in stijgende lijn zit”, zei coördinatrice Sibille Declerq donderdag in de commissie inzake grensoverschrijdend gedrag in het Vlaams parlement. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.