De stad Gent wil bekijken of het een deel van de Antwerpsesteenweg kan overnemen van Vlaanderen na enkele ongevallen die voor ongerustheid zorgen. Zo kan het bestuur er zelf een zone 30 doorvoeren, iets wat Vlaanderen voorlopig niet ziet zitten. Over de weg is er woensdag crisisberaad met minister Lydia Peeters (Open VLD). [naar artikel]
Bij 52 procent van de dodelijke ongevallen met een automobilist is er geen tweede partij bij betrokken. Dat blijkt uit een studie van VIAS, het Belgisch kenniscentrum voor verkeersveiligheid. VIAS onderzocht wanneer en waar die eenzijdige ongevallen het vaakst plaatsvinden, en reikt ook oplossingen aan: “Je kan natuurlijk niet elke brugpijler inpakken met kussens.” [naar artikel]
Het afgelopen jaar zijn er 45 ongevallen gebeurd aan overwegen, waarvan vijftien in de haven van Antwerpen. Daarbij lieten vier mensen het leven, acht mensen raakten gewond. Spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel maakte de cijfers maandag bekend in Aalter. In 2015 waren er evenveel ongevallen. [naar artikel]
In 2021 zijn 43 voetgangers om het leven gekomen in het Vlaamse verkeer, dat meldt de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) dinsdag naar aanleiding van het Vlaams Congres Verkeersveiligheid dat de VSV organiseert. Het cijfer is aanzienlijk hoger dan in 2020, toen nog 29 voetgangers het leven lieten bij een ongeval. Driekwart van de dodelijke ongevallen met voetgangers gebeurde binnen de bebouwde kom. [naar artikel]
‘Drie dodelijke ongevallen op korte tijd hebben verkeersveiligheid hoog op de politieke agenda gezet. Wij zullen dat thema niet loslaten.’ Wouter Van Besien (Groen), kandidaat -burgemeester van Antwerpen, laat geen twijfel bestaan: verkeersveiligheid is een speerpunt in de campagne die Samen, het Antwerpse bondgenootschap tussen Groen en SP.A, zal voeren voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2018. [naar artikel]
Na de drie dodelijke ongevallen met fietsers in Antwerpen staat het thema verkeersveiligheid opnieuw hoog op de politieke agenda. Opvallend is dat... [naar artikel]
De hittegolf heeft een negatieve impact op de verkeersveiligheid. Dat blijkt uit een onderzoek van het instituut voor verkeersveiligheid VIAS dat Het Laatste Nieuws kon inkijken. Tijdens hittegolven gebeuren er per dag vijftien procent meer ongevallen met gewonden en ruim dertig procent meer ongevallen met zwaargewonden. [naar artikel]
Hoe meer fietsers er in het straatbeeld rondrijden, hoe kleiner de kans op ongevallen met auto’s. Dat is een van de opvallende conclusies van een nieuw onderzoek van de Universiteit Gent dat focust op de verkeersveiligheid van fietsers in Antwerpen. [naar artikel]
Hoe meer fietsers er in het straatbeeld rondrijden, hoe kleiner de kans op ongevallen met auto’s. Dat is een van de opvallende conclusies van een nieuw onderzoek van de Universiteit Gent dat focust op de verkeersveiligheid van fietsers in Antwerpen. [naar artikel]
In een houtbedrijf in de haven van Gent is vrijdag een dodelijke cobra van zo’n zeventig centimeter van tussen een lading hout gehaald. Het dier was vanuit Kameroen meegereisd tot in Gent. De brandweer schakelde opvangcentrum SOS Reptiel in om de cobra te vangen. Daarvoor was wel anderhalf uur voorzichtig zoekwerk nodig. “Zo’n dier kan zich op duizend plekken verstoppen.” [naar artikel]
In Gent trekt het kartel SP.A-Groen met de slogan ‘Gent is wat we delen’ naar de kiezer. ‘Gent bestaat uit veel mensen met een grote diversiteit’, zegt lijsttrekker Rudy Coddens (SP.A) ‘Maar we hebben hetzelfde voor ogen: een sociale en duurzame stad.’ Het kartel schuift 9 speerpunten voorop met klemtonen op betaalbaar wonen, leefkwaliteit en verkeersveiligheid. [naar artikel]
De populariteit van SUV's heeft een ernstige schaduwzijde: hun vierkante en hoge voorkanten leiden tot aanzienlijk meer dodelijke ongevallen onder... [naar artikel]
16:52 Het aantal ongevallen bij havenarbeiders in de Antwerpse haven blijft al jaren stabiel. Maar de ongevallen waren wel ernstiger. Werkgeversorganisatie Cepa startte met allerlei initiatieven om de veili... [naar artikel]
Vias, het instituut voor verkeersveiligheid in België waarschuwt voor dodelijke ongevallen in het verkeer, vooral tijdens zonnige feestdagen: "Op... [naar artikel]
De Gentste Fietsersbond heeft een dodenwake gehouden aan het Stapelplein voor de 44-jarige Nathalie Lacave die op 23 augustus dit jaar omkwam in een verkeersongeval. Het is het 22e dodelijke fietsslachtoffer in de stad Gent sinds 2010. Met de actie wil de Fietsersbond haar steun betuigen aan de nabestaanden. De organisatie wil ook de aandacht vestigen op de risico’s die zachte weggebruikers lopen in het verkeer. “Het beleid moet dringend maatregelen nemen om dergelijke tragische ongevallen te voorkomen”, zegt Jan Goddemaer van de Gentse Fietsersbond. [naar artikel]
Vlaams minister Lydia Peeters (Open VLD) stuurt een team van onafhankelijke experten uit na zware of dodelijke ongevallen om te onderzoeken hoe de verkeerssituatie er snel veiliger kan worden. "We willen voorkomen dat er meer ongevallen gebeuren." Een kruispunt in Gent is als eerste aan de beurt. [naar artikel]
Meer dan 8 op de 10 verantwoordelijken van dodelijke verkeersongevallen in Frankrijk zijn mannen. En ook bij de slachtoffers is de overgrote meerderheid mannelijk. Een nieuwe campagne van de Franse overheidsdienst voor Verkeersveiligheid trekt aan de alarmbel. Goed idee? En hoe zit dat eigenlijk bij ons? Dit zeggen de cijfers. [naar artikel]
Meer dan de helft van de dodelijke ongevallen op onze snelwegen in 2021 en 2022 gebeurde in de buurt van op- en afritten, zo bleek eerder uit cijfers van Vias. Een verdere analyse toont nu aan dat er op de ene plek al meer ongevallen gebeuren dan op de andere. Een overzicht. [naar artikel]
In 2016 is het aantal verkeersdoden op Vlaamse en Brusselse wegen teruggevallen tot 640, een daling van 13 procent ten opzichte van 2015 en een historisch laag cijfer. Dat blijkt uit de verkeersbarometer van het BIVV (Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid) die maandag verspreid werd. Positief is dat het aantal verkeersdoden in alle gewesten daalde. Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers viel in Vlaanderen het sterkst terug in Limburg. [naar artikel]
Er gebeuren fors minder arbeidsongevallen in de Antwerpse haven. Dat blijkt uit een rapport van Vanbreda, de verzekeringsmakelaar die de meeste havenarbeiders tegen ongevallen verzekert. Het uitgekeerde schadebedrag is in vijf jaar met 42% gedaald. [naar artikel]
Het was een gitzwarte dag voor de E17. Bij een hele reeks ongevallen tussen Gent en Antwerpen vielen twee dodelijke slachtoffers en verschillende... [naar artikel]
De stad Gent schenkt 352 versleten fietsen aan de Fietsambassade om zo mee vervoersarmoede aan te pakken. De organisatie repareert de fietsen en beheert ze voor kwetsbare groepen. Het gaat om exemplaren die de stad niet meer kan verkopen en zo een tweede leven wil geven. [naar artikel]
Het Limburgse verkeer was in tien jaar nog niet zo veilig. Dat kon u onlangs nog lezen in ons HBvLPlus-dossier over verkeersveiligheid in Limburg. Die trend zette zich in 2016 ook door in de rest van het land. Er vielen vorig jaar 637 dodelijke slachtoffers op de Belgische wegen, een daling met 13 procent tegenover 2015. In totaal vielen er bij ongevallen 51.827 slachtoffers. In Limburg raakten 4.285 mensen betrokken bij een verkeersongeval. Dat blijkt uit de cijfers van de FOD Economie. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.