Het nieuwe jaar brengt ook een lage-emissiezone naar Gent. Welke zone wordt afgebakend en mag u met uw auto nog binnen? [naar artikel]
Vanaf 1 januari mag u met een vervuilende auto niet meer rondrijden in het Brussels Gewest. Alle negentien Brusselse gemeenten zullen vanaf dan één grote lage-emissiezone zijn. Het is de grootste lage-emissiezone van België, zes keer groter dan de lage-emissiezone in Antwerpen. Het Brussels parlement heeft de lage-emissiezone vandaag officieel goedgekeurd. [naar artikel]
Over drie dagen gaat in Gent de lage-emissiezone (LEZ) van start. Maar de stad is nog niet klaar om auto’s voldoende te controleren, meldt het VRT-journaal. [naar artikel]
619.362 ingeschreven wagens moeten over een dikke maand aan de kant blijven als op 1 januari Gent een lage-emissiezone (LEZ) instelt en Antwerpen de regels voor vervuilend verkeer strenger maakt. Dat blijkt uit cijfers van de automobilistenvereniging VAB. [naar artikel]
Vanaf vandaag mogen alle auto's de Gentse lage emissiezone inrijden, zonder beboet te worden. De camera's blijven de vervuilende auto's wel registreren, maar boetes hangen er niet meer aan vsast. Het gaat wel maar om een tijdelijke maatregel. Je kan nu ook tijdelijk gratis parkeren in Gent. [naar artikel]
Nu ook Gent de details over zijn lage-emissiezone heeft bekendgemaakt, wordt het stilaan een hele klus te weten te komen welke auto waar nog in... [naar artikel]
Antwerpen verdiende al miljoenen aan de Vlaamse lage-emissiezone, maar vanaf deze maand gaat ook de bonnenfabriek in Gent op volle toeren draaien. [naar artikel]
De lage-emissiezone in Gent wordt niet verder uitgebreid. Dat heeft het stadsbestuur beslist. Sinds begin 2020 worden de meest vervuilende wagens uit het stadscentrum geweerd. Er komen wel meer slooppremies voor oudere voertuigen van alle inwoners in de stad en meer (elektrische) deelwagens en -fietsen buiten de lage-emissiezone. [naar artikel]
Geen enkele oldtimer mag nog binnen in de Gentse lage emissiezone (LEZ). Dat is een gevolg van een uitspraak van de Raad van State. Die gaf een Gentenaar gelijk die een jonge oldtimer heeft (tussen 25 en 40 jaar oud). Hij vond het discriminerend dat hij met zijn auto de LEZ niet in mocht, en oudere oldtimers wél. Gevolg is nu wel dat geen enkele oldtimer nog in de lage emissiezone mag. [naar artikel]
De lage-emissiezone die Gent invoert leidt tot ergernis bij eigenaars van oldtimers. ‘Maak je oldtimer elektrisch’, opperen sommigen. Maar dat stuit op praktische, financiële én emotionele bezwaren. In Gent reden afgelopen zaterdag nog honderden oldtimers door de stad om te protesteren tegen de lage-emissiezone (LEZ) die morgen van kracht wordt. Het stadsbestuur wil daarmee, net […] The post Elektrische oldtimer: fris idee of heiligschennis? appeared first on Business AM. [naar artikel]
In Gent hebben enkele honderden bestuurder met hun oldtimer door de stad gereden om te protesteren tegen de lage-emissiezone (LEZ) die er volgende week van kracht gaat. De meest vervuilende auto's mogen dan niet langer het stadscentrum inrijden. Actiegroep Red De Oldtimer vraagt met de symbolische "Laatste rit naar Gent" om het beleid bij te sturen. [naar artikel]
Een persconferentie met schepen Tine Heyse (Groen) – het politieke gezicht van de lage-emissiezone in Gent – werd zaterdag discreet beveiligd door agenten van de Gentse politie. ‘Geheel preventief’, klinkt het. [naar artikel]
Zowel in Antwerpen, Gent als Brussel geldt er op dit moment een lage emissiezone (LEZ). De meest vervuilende voertuigen mogen de binnenstad daar dus niet meer binnen. Maar hoe weet je of jouw auto nog binnen mag? En wat zijn de boetes als je toch gepakt wordt? Verkeersinstituut VIAS zet de regelgeving in alle steden op een rij. [naar artikel]
Het Gentse stadsbestuur zal doorgaan met het plan om de lage emissiezone (LEZ) in de stad nog deze legislatuur verder uit te breiden. Het staat wel nog niet vast of die het hele gebied binnen de ring rond Gent zal omvatten. [naar artikel]
In Gent rijden vandaag honderden oldtimers door de stad om te protesteren tegen de lage-emissiezone (LEZ) die er volgende week van kracht gaat. De meest vervuilende auto’s mogen dan niet langer het stadscentrum inrijden. Actiegroep Red De Oldtimer vraagt met de symbolische ‘Laatste rit naar Gent’ om het beleid bij te sturen. De deelnemers rijden […] Het bericht Oldtimers trekken door Gent om te protesteren tegen lage-emissiezone verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Drie jaar na Antwerpen zijn vanaf 1 januari 2020 oude auto’s ook niet langer welkom in de Gentse binnenstad. Diesels tussen 9 en 12 jaar oud worden alleen toegelaten in de lage-emissiezone (LEZ), mits betaling. Voor nog oudere wagens wordt Gent al helemaal verboden terrein. Wat is de impact van deze maatregel, op het verkeer, het milieu en de inwoners? [naar artikel]
Op 1 januari 2020 krijgt -na Antwerpen en Brussel- ook Gent een lage-emissiezone: oude, vervuilende wagens worden gebannen uit het stadscentrum. Het doel: propere en gezonde lucht voor de stadsbewoners. Maar, wat is dat eigenlijk, schone lucht? En helpt een lage-emissiezone? Prof. dr. Tim Nawrot is milieu-epidemioloog en legt het uit. [naar artikel]
Vanaf 18 mei zullen oude vervuilende auto's zonder vergunning opnieuw een boete krijgen als ze het stadscentrum inrijden. De Lage-emissiezone in Gent werd tijdelijk opgeschort door de coronacrisis maar daar komt binnenkort een eind aan. Mensen die een tijdelijke vergunning kochten, moeten niet vrezen, hun vergunning wordt verlengd. [naar artikel]
Er rijden steeds minder vervuilende wagens in het centrum van Gent. Dat komt omdat aan het begin van dit jaar de lage emissiezone werd ingevoerd. Om alles te controleren plaatste de stad 6 camera’s. Intussen zijn er nog 9 bijgekomen en rijdt er ook een scanwagen rond. “Het heeft effect, want er zijn minder vervuilende auto’s”, klinkt het. [naar artikel]
13:10 Heel weinig bestuurders weten of hun auto binnen mag in de lage-emissiezone in Antwerpen. Die gaat op 1 februari van start. VAB roept daarom op tot overgangsmaatregelen. [naar artikel]
De lage emissiezone in Gent gaat pas in vanaf januari, maar heeft nu al bijna 420.000 euro opgebracht aan uitzonderingen. Wie met een te vervuilende wagen wil blijven rijden, kan namelijk betalen voor zo'n toelating. Zo'n uitzondering aanvragen kan ook in Antwerpen en Brussel, waar al langer lage emissiezones van kracht zijn. Ook daar brengt het geld in het laatje. [naar artikel]
Honderd West-Vlaamse oldtimerliefhebbers vertrokken zaterdagmorgen vanuit Lichtervelde naar Gent. Daar reden ze samen met liefhebbers uit het hele land een tocht als protest tegen de invoering van de lage-emissiezone. [naar artikel]
Er zou een lage-emissiezone moeten komen voor de luchthaven van Zaventem. Dat zegt de federale ombudsman voor de luchthaven Philippe Touwaide in De Morgen. Met zo'n lage-emissiezone kunnen de luidste en vuilste vliegtuigen uit Brussel gebannen worden, zoals dat nu al gebeurt met vervuilende auto's in de steden. [naar artikel]
In Gent rijden zaterdagmiddag honderden oldtimers door de stad om te protesteren tegen de lage-emissiezone (LEZ) die er volgende week van kracht gaat. [naar artikel]
Bij de start van de lage-emissiezone (LEZ) in Gent zullen slechts zes camera's de overtreders kunnen registeren. Voor een volledige dekking zijn er 15 nodig. Maar de extra camera's komen er pas in 2021. Er komt wel een mobiele verplaatsbare camera op plaatsen waar sluikverkeer ontstaat. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.