Machinisten bij de NMBS die met hun trein de taalgrens over rijden, moeten om veiligheidsredenen tweetalig zijn. Als er iets gebeurt, moeten ze de veiligheidsinstructies in het andere landsdeel vlot kunnen begrijpen. Daarom worden de treinbestuurders elke drie jaar getest op hun taalkennis. Maar volgens verschillende Franstalige machinisten zijn de taalexamens “doorgestoken kaart”. “Omdat er anders te weinig machinisten inzetbaar zijn.” De NMBS ontkent. [naar artikel]
Machinisten bij de NMBS die de taalgrens overschrijden met hun treinen, moeten om veiligheidsredenen tweetalig zijn. In geval van nood moeten ze... [naar artikel]
Volgens de kleine machinistenbond ASTB rijdt momenteel een honderdtal machinisten bij de NMBS “gedwongen en tegen hun zin' rond. Ze namen al ontslag, maar moeten een opzegtermijn van een jaar uitzitten. Dat schrijft Het Nieuwsblad. 'Sommige machinisten rijden desnoods bewust door het rood om zo sneller ontslagen te worden', zegt Jorge Vanhove van ASTB. [naar artikel]
Volgens de kleine machinistenbond ASTB rijdt momenteel een honderdtal machinisten bij de NMBS "gedwongen en tegen hun zin" rond. Ze namen al [naar artikel]
07:17 De NMBS-directie slaat alarm over het hoge aantal treinen dat door het rood rijdt. De machinisten zijn te vaak afgeleid en de spoortop verstrengt de regels voor het gebruik van de smartphone, iPad en ... [naar artikel]
‘Er scheelt niets aan onze opleiding’, beweert een instructeur van treinbestuurders bij de NMBS. ‘We leren de kandidaten alle kneepjes van het vak. En wie niet deugt, vliegt er uit.’ Met zijn reactie gaat de instructeur in tegen de impliciete kritiek op de opleidingen van kandidaat-machinisten van minister Inge Vervotte. [naar artikel]
Het wordt vanaf 2017 makkelijker om van over heel Vlaanderen naar de grote steden te sporen. Daar lijkt het nieuwe vervoersplan van de NMBS [naar artikel]
De christelijke vakbond wil dat de regering in het nieuwe contract met de NMBS een verbod op de sluiting van stationsloketten opneemt. Dat zegt ACV Transcom na intern overleg. In tegenstelling tot de socialistische ACOD plant ACV voorlopig geen acties op het terrein. [naar artikel]
Treinbestuurders bij de NMBS hebben aan CEO Sophie Dutordoir en haar directie hun verzoeken overgemaakt voor de opwaardering van hun beroep. Het moet een antwoord bieden op het massale vertrek van personeel, vooral naar privébedrijven in goederenvervoer. [naar artikel]
Een treinbestuurder die nog nooit iemand doodreed is een unicum: gemiddeld worden ze één keer om de vier jaar geconfronteerd met een wanhopige die zich voor hun trein gooit. Er zijn er die daarna nooit meer een locomotief in durven. Machinisten vertellen over hun angsten en trauma’s, in een week waarin de NMBS al vier zelfdodingen noteerde op één en dezelfde spoorlijn. “Ik voelde me een misdadiger.” [naar artikel]
Steeds meer treinbestuurders van de NMBS kiezen ervoor om over te stappen naar het goederenvervoer bij een privébedrijf. De hoofdreden daarvoor is dat het loon bij die bedrijven aanzienlijk hoger ligt en de bestuurders er ook veel meer extralegale voordelen hebben. Maar de jobs verschillen dan ook aanzienlijk. “Treinbestuurder zijn in het goederenvervoer is zwaarder dan bij de NMBS”, klinkt het. [naar artikel]
Zowat een op de tien treinbestuurders geeft zijn ontslag bij de NMBS om aan het werk te gaan in een privéspoorbedrijf. Dat ze in het goederenvervoer een bedrijfswagen krijgen, een veel beter loon en een frissere bedrijfscultuur, trekt steeds meer machinisten aan. Maar de bestuurders mogen niet meteen weg bij de NMBS. Een van hen wreekt zich zelfs door treinen expres vertraging te laten oplopen. [naar artikel]
Vanaf morgen geldt in het Brussels gewest een volledig verbod op plastic kassazakjes voor eenmalig gebruik. Sinds 1 september was al een verbod van... [naar artikel]
17:37 De kleine machinistenbond OVS heeft een stakingsaanzegging ingediend voor 10 tot en met 12 juli. [naar artikel]
De NMBS-directie slaat in een interne rondzendbrief alarm over het hoge aantal treinen dat door het rood rijdt. De machinisten zijn te vaak [naar artikel]
De Onafhankelijke Vakbond Spoorwegpersoneel (OVS) heeft een aanzegging ingediend voor een 48 urenstaking bij het spoor van 10 juli om 03.00 uur tot... [naar artikel]
23:34 De machinistenbond van de NMBS heeft een stakingsaanzegging ingediend voor 10 tot 12 juli. Vandaag en morgen legt de socialistische vakbond het werk neer bij de NMBS. [naar artikel]
Machinistenbond ASTB zit op ramkoers met de spoordirectie. De reden: als een treinbestuurder van job wil veranderen, moet hij niet langer een maand maar een heel jaar nog aan het werk blijven. “De opzegtermijn is enkel en alleen voor machinisten opgetrokken. We worden het kotsbeu”, zegt Jorge Vanhove van ASTB. “Sommige machinisten rijden desnoods bewust door het rood om zo sneller ontslagen te worden.” [naar artikel]
Naar analogie met onze buurlanden wil de NMBS in de toekomst evolueren naar volledig rookvrije stations en perrons. Daarvoor is wel nog een wetswijziging nodig. De NMBS reageert daarmee op een voorstel van de stad Mechelen, die zich kandidaat stelt voor een proefproject. [naar artikel]
In Aalst is er momenteel hinder voor het treinverkeer na rookontwikkeling in een goederentrein. Dat werd vernomen bij de NMBS, Infrabel en de... [naar artikel]
Door het voorspelde goede weer versterkt de NMBS dit weekend haar aanbod naar de kust. Zowel morgen als zondag legt de NMBS acht extra treinen in,... [naar artikel]
De NMBS wil verder snoeien in haar personeelsbestand. Het spoorbedrijf wil het aantal voltijdse equivalenten terugbrengen van 20.628 in 2014 naar 16.228 eind 2022. Dat blijkt vandaag uit een nota over het nieuwe ondernemingsplan, die De Tijd kon inkijken. De daling met 4.400 werknemers, meer dan eerder aangekondigd, is het gevolg van de niet-vervanging van […] [naar artikel]
Machinistenbond ASTB zit op ramkoers met de spoordirectie. De reden: als een treinbestuurder van job wil veranderen, moet hij niet langer een maand maar een heel jaar nog aan het werk blijven. “De opzegtermijn is enkel en alleen voor machinisten opgetrokken. We worden het kotsbeu”, zegt Jorge Vanhove van ASTB. “Sommige machinisten rijden desnoods bewust door het rood om zo sneller ontslagen te worden.” Dat meldt Het Nieuwsblad donderdag. [naar artikel]
BrusselN-VA heeft een wetsvoorstel ingediend om de NMBS voor de helft te verkopen. “We willen een oud, muf overheidsbedrijf omvormen tot een klantgerichte organisatie, zoals bpost en Proximus.” De partij legt het voorstel op de federale onderhandelingstafel. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.