De minimumleeftijd om te kunnen starten in de lagere school verdwijnt: makkelijk lerende of hoogbegaafde kinderen zullen voor de leeftijd van vijf jaar in het eerste leerjaar kunnen starten. Hoogbegaafde leerlingen in het middelbaar onderwijs zullen dan weer vrijstellingen kunnen krijgen voor één of meerdere vakken. [naar artikel]
De minimumleeftijd om te kunnen starten in de lagere school verdwijnt: makkelijk lerende of hoogbegaafde kinderen zullen voor de leeftijd van vijf jaar in het eerste leerjaar kunnen starten. Hoogbegaafde leerlingen in het middelbaar onderwijs zullen vrijstellingen kunnen krijgen voor één of meerdere vakken. Dat meldt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts maandagochtend. “We willen vermijden dat hoogbegaafde leerlingen schoolmoe worden en afhaken”, zegt Weyts. [naar artikel]
Vijf schooljaren geleden startte de lagere school van het Sint-Michielscollege in Brasschaat met een voltijdse aparte graadklas voor hoogbegaafde kinderen. De nood was groot, want 39 kinderen schreven zich direct in voor deze Pi-klas. Intussen volgen alleen al in de lagere school 54 kinderen voltijds les in drie Pi-klassen, en werd het project uitgebreid naar het eerste en tweede middelbaar. [naar artikel]
Caroline Jacobs en Nathalie Vandoninck richten in Edegem een school op voor hoogbegaafde kinderen van 4 tot en met 12 jaar. Ze hebben zelf hoogbegaafde kinderen en merkten dat die bijna nergens terecht konden. "We hebben daarom besloten om zelf de sprong te wagen en er hebben zich al 8 kinderen ingeschreven", vertelt Jacobs aan Radio 2 in Antwerpen. [naar artikel]
Hoogbegaafde kinderen van 11 tot 15 jaar kunnen een aangepast leerprogramma volgen aan de Vrije Universiteit Brussel (VUB). Een onderzoeksgroep stelde een Engelstalig lessenpakket op om de tieners al tijdens hun middelbare schoolcarrière te laten proeven van vakken als filosofie, geschiedenis, politiek of sociologie. [naar artikel]
“Als ouders niet meer kunnen kiezen naar welke school ze hun hoogbegaafde kind sturen, is dat een regelrechte ramp. Zo wordt de enige grondstof die Vlaanderen rijk is – intellectueel talent – niet optimaal benut.” Dat zeggen professoren Kathleen Venderickx en Tessa Kieboom van de UHasselt en van vzw Exentra, de vereniging die zich inzet voor het welzijn van hoogbegaafde kinderen en volwassenen. Er zijn volgens de professoren op dit moment nog te weinig scholen waar deze kinderen de nodige extra begeleiding kunnen genieten. “En die is nodig, want in het ergste geval verliezen ze alle interesse in school.” [naar artikel]
DIEPENBEEKLeerlingen met een hoger IQ hebben minder zin om naar school te gaan en de leerstof interesseert hen vaak niet, zo blijkt uit grootschalig onderzoek. Maar niet zo in basisschool De Loep in Diepenbeek. De school, die gespecialiseerd is in de begeleiding van hoogbegaafde kinderen, zag haar leerlingenaantal op zes jaar tijd verviervoudigen. “Onze leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong proberen we elke dag opnieuw uit te dagen. Alleen zo kan je hen gemotiveerd houden”, zegt Ann Ceyssens, directrice van De Loep. [naar artikel]
De discussie over het inschrijvingsrecht in scholen laait opnieuw op. Volgens Kathleen Vendericks, hoogleraar hoogbegaafdheid, is "het voor veel hoogbegaafde kinderen een ramp als ze niet meer vrij kunnen kiezen voor een school". [naar artikel]
In Leuven bieden ze vanaf september onderwijs aan op maat van hoogbegaafde kinderen. Binnen de schooluren, maar buiten het bestaande curriculum. Initiatiefnemer is Kim Kiekens, moeder van drie hoogbegaafde kinderen. “Een kind met een IQ van 130 moet ondersteund worden. Het heeft vaardigheden nodig die het standaardonderwijs hen niet aanleert.” [naar artikel]
De Gentse middelbare school Lucernacollege, bij het Sint-Pietersstation, start volgend jaar een richting voor hoogbegaafde leerlingen. Geen goed idee, vindt expert Kathleen Venderickx: “Aparte klassen trekken alleen probleemkinderen aan.” [naar artikel]
Elke Coorens begon in 2015 in Herentals een nieuwe basisschool voor hoogbegaafde kinderen. Vorig jaar breidde haar school Arkades nog uit naar Houthalen en Gent, op 2 september start ze met dubbel zoveel kinderen als vorig jaar. [naar artikel]
Limburg maakt zich op voor de grootste staking ooit in het onderwijs. Vooral in het kleuter en lager onderwijs wordt morgen massaal gestaakt, maar ook vele middelbare scholen blijven dicht, zonder dat er opvang is voorzien. Bij basisschool Arkades voor hoogbegaafde kinderen in Houthalen-Helchteren koppelen ze het nuttige aan het aangename. Terwijl de leerkrachten staken worden de hoogbegaafde leerlingen opgevangen in de wetenschapsacademie en krijgen ze voor één keer les in techniek. [naar artikel]
In een Gentse school krijgen ouders van spijbelende leerlingen voortaan een sms. Op termijn zal het systeem mogelijk uitgebreid worden naar alle Gentse stedelijke scholen. Maar elders is de sms alweer passé. 'Een gesprek met de ouders werkt beter.' [naar artikel]
Terwijl het schooljaar voortkabbelt, maakt het onderwijs zich almaar meer zorgen over de leerachterstand bij kinderen. Experts gooien daarom de optie op tafel om te snoeien in de leerstof. “De achterstand krijgen we dit jaar niet meer weggewerkt”, zegt ook Lieven Boeve, topman van het katholiek onderwijs. [naar artikel]
Het onderwijs maakt zich almaar meer zorgen over de leerachterstand die kinderen oplopen door de coronacrisis. Experts stellen voor om te snoeien in de leerstof, schrijft Het Nieuwsblad. [naar artikel]
Hoogbegaafde of makkelijk lerende kinderen zullen een aangepaste schoolloopbaan kunnen volgen. De minimumleeftijd om te kunnen starten in de lagere school verdwijnt en middelbare scholieren zullen vrijstellingen kunnen krijgen voor een of meerdere vakken. "Zo wordt verveling vermeden en komen er kansen voor intellectuele uitdaging en ontplooiing", zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA). [naar artikel]
De stad Leuven gaat ook de komende jaren zomerscholen organiseren. In een zomerschool combineren jongeren tijdens de vakantie herhaling van leerstof met sport en spel. Het initiatief is populair, nu veel kinderen door de coronacrisis de school enkele maanden moesten missen. [naar artikel]
Flexibele leertrajecten voor anderstalige nieuwkomers in het secundair onderwijs worden niet in iedere school aangeboden. De trajecten maken leerstof voor leerlingen behapbaar. [naar artikel]
Als de scholen niet meteen na de paasvakantie kunnen heropenen, dan zullen de leerkrachten overgaan tot de ‘preteaching’ van nieuwe leerstof. Dat zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) maandagavond na overleg met het onderwijsveld. De Koepel van Ouderverenigingen van het Officieel Gesubsidieerd Onderwijs (KOOGO) maakt zich zorgen over het plan om scholen na de paasvakantie nieuwe leerstof te laten geven als kinderen dan nog thuis moeten blijven. [naar artikel]
Vanaf vandaag starten de middelbare scholen met pre-teaching. De leerlingen krijgen thuis nieuwe leerstof te verwerken via opdrachten en online lessen. Dezelfde leerstof zal nog eens herhaald worden als de lessen in de school terug beginnen. "Het een andere manier van werken, maar vanaf vandaag gaan we de uitdaging aan", klinkt het bij het Atlas College in Genk. [naar artikel]
De ‘preteaching’ van nieuwe leerstof na de paasvakantie moet doenbaar en haalbaar zijn voor leerkrachten, leerlingen en ouders. Leerlingen zijn per dag maximaal 4 uur per dag bezig met taken voor school, ouders investeren maximaal 2 uur per week in actieve begeleiding van studiewerk. Dat is een van de handvatten die scholen meekrijgen om voorbereid te zijn op de periode na de paasvakantie. [naar artikel]
Het aanloopleren, nieuwe leerstof die kinderen en jongeren via afstandsonderwijs aangeboden krijgen, vergroot de bestaande ongelijkheid in het onderwijs. Maar liefst 30 procent van de schoolgaande jeugd komt uit een gezin met een lagere sociaal-economische status (SES). Maar er is een oplossing waar ook het Katholiek Onderwijs voor gewonnen is: scholen openstellen voor kwetsbare jongeren en [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.