Bij acht op de tien fietsongevallen falen wij, weggebruikers, zelf. De overheid kan wel fietspaden aanleggen en die goed onderhouden, “maar we moeten ook in eigen boezem kijken”. [naar artikel]
De Vlaamse minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) hoopt na de zomer een studie op te starten om de oorzaken van fietsongevallen te onderzoeken. De studie zou de toename in ernstige en dodelijke fietsongevallen moeten verklaren. [naar artikel]
Het aantal fietsongevallen op weg van of naar het werk is fors gestegen. “Bedrijven moeten werknemers meer sensibiliseren rond fietsveiligheid”, raadt verzekeringsmakelaar Vanbreda aan. [naar artikel]
In maart start het onderzoeksinstituut IMOB van de UHasselt een onderzoek naar conflicten met zwakke weggebruikers op een kruispunt in Kermt. Het gaat om een onderzoek met camera’s op drie plaatsen in Europa. [naar artikel]
Bij 83 procent van de fietsongevallen is geen gemotoriseerd voertuig betrokken. Dat blijkt uit een analyse van ziekenhuisopnames door de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en de UGent, samen met Universiteit Utrecht en de Nederlandse Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, schrijft De Standaard donderdag. [naar artikel]
Bij 83 procent van de fietsongevallen is geen gemotoriseerd voertuig betrokken. Dat blijkt uit een analyse van ziekenhuisopnames door de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en de UGent, samen met Universiteit Utrecht en de Nederlandse Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, schrijft De Standaard donderdag. [naar artikel]
37 procent van de weggebruikers – automobilisten én fietsers – kent amper de verkeersregels rond fietsen. Mobiliteitsorganisatie VAB ziet daarin een verklaring voor de vele fietsongevallen in ons land. “Verplicht theorielessen, zoals in Duitsland en Oostenrijk”, klinkt het bij de rijscholen. [naar artikel]
De bestuurder van een bruine Opel break heeft woensdag op de E40 richting Leuven door zijn onverantwoord rijgedrag verschillende andere weggebruikers in gevaar gebracht. Een auto reed hij letterlijk van de weg. De wegpolitie heeft een onderzoek geopend. [naar artikel]
Het aantal bedrijfsfietsen stijgt spectaculair en bijgevolg ook het aantal fietsongevallen. Bedrijven zetten daarom meer op preventie in. [naar artikel]
Fietsen en wandelen zit in de lift. Tijdens de lockdown waren er 50% meer fietsers en voetgangers in Vlaanderen dan in dezelfde periode vorig jaar. De verandering op vlak van mobiliteit tijdens de lockdown en erna is ongezien in ons land. Dat kondigt verkeersinstituut Vias aan in hun nieuwe mobiliteitsbarometer. De bevraging werd uitgevoerd bij […] Het bericht Helft meer fietsers tijdens de lockdown verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
UHasselt en IMOB kunnen dankzij een nieuwe applicatie beter onderzoek voeren naar ongevallen met zwakke weggebruikers in het verkeer. De app analyseert videobeelden en filtert er gevaarlijke situaties uit. [naar artikel]
Bij vier op de vijf zware fietsongevallen is geen auto betrokken, zo blijkt uit een analyse van ziekenhuisopnames. Fietsers zijn zich daar amper van bewust. [naar artikel]
Een te lange reeks zware fietsongevallen leverde vorige week nog maar eens de illustratie bij de hallucinante statistiek: fietsen is in dit land nog altijd 23 keer gevaarlijker dan autorijden. 'Als je de veiligheid van fietsers echt wilt verhogen, mogen de belangen van de automobilist niet meer op de eerste plaats komen.' [naar artikel]
37 procent van de weggebruikers – automobilisten én fietsers – kent amper de verkeersregels rond fietsen. Mobiliteitsorganisatie VAB ziet daarin een verklaring voor de vele fietsongevallen in ons land. [naar artikel]
Een trouwstoet met 25 voertuigen heeft zaterdagnamiddag op de Rijksweg in Roeselare andere weggebruikers in gevaar gebracht en meerdere verkeersinbreuken gepleegd. De politie moest ingrijpen. [naar artikel]
Het dodelijke ongeval in Hechtel is helaas geen alleenstaand geval. Vorig jaar stierven in Limburg 19 fietsers in het verkeer. Uit een analyse blijkt dat andere weggebruikers die geen voorrang verlenen de hoofdoorzaak zijn. [naar artikel]
Een trouwstoet met 25 voertuigen heeft zaternamiddag op de Rijksweg in Roeselare andere weggebruikers in gevaar gebracht en meerdere verkeersinbreuken gepleegd. De politie moest ingrijpen. [naar artikel]
Nieuwe auto's worden elk jaar gemiddeld een halve centimeter breder. Dat blijkt uit een onderzoek van milieu-organisatie Transport and Environment. Daardoor wordt het niet alleen krapper om te parkeren, ook andere weggebruikers ondervinden er steeds meer last van. Zo klaagt de Bond Beter Leefmilieu aan, die deel uitmaakt van de koepel Transport and Environment. [naar artikel]
Met het winteruur zijn ook de donkere maanden op de weg begonnen. En dan is het heel belangrijk dat je koplampen goed zijn afgesteld. VAB merkt echter bij één op de twaalf wagens dat dit niet het geval is. Het probleem kan ook bij nieuwe auto’s opduiken, dus loont het de moeite om je koplampen […] The post 1 auto op 12 rijdt met slecht afgestelde koplampen appeared first on Express [NL]. [naar artikel]
Het aantal ongevallen met zwakke weggebruikers in Vlaanderen is in 2016 licht gestegen. Zo waren er vorig jaar 4.151 verkeersongevallen met zwakke weggebruikers op de Vlaamse gewestwegen, 43 meer dan het jaar voordien. In Limburg raakten vorig jaar 460 zwakke weggebruikers betrokken bij een ongeval op een gewestweg, een stijging met 22 ten opzichte van 2015. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) bezorgde aan parlementslid Lorin Parys. [naar artikel]
Bij vier op de vijf zware fietsongevallen is geen gemotoriseerd voertuig betrokken. Fietsers zijn zich daar amper van bewust. Zonder auto’s in de buurt leidt dat mogelijk tot roekelozer rijgedrag. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.