Voorstellen van Groen en sp.a om (de)kolonisatie op te nemen in de eindtermen en om het historisch bewustzijn van jongeren te versterken, zijn in... [naar artikel]
Voorstellen van Groen en SP.A om (de)kolonisatie op te nemen in de eindtermen en om het historisch bewustzijn van jongeren te versterken, zijn donderdag in de commissie Onderwijs van het Vlaams Parlement weggestemd. Meerderheidspartijen N-VA, CD&V en Open VLD zeggen dat ze de bezorgdheid van de linkse oppositiepartijen delen, maar dat de doelstellingen al in de sleutelcompetenties en eindtermen zitten. [naar artikel]
Leerlingen die afstuderen in het secundair onderwijs in Vlaanderen, moeten binnenkort op zijn minst basiskennis hebben over de koloniale geschiedenis van België. In de ontwerptekst van de nieuwe eindtermen voor geschiedenis wordt kolonialisme voor het eerst expliciet vermeld. [naar artikel]
Kolonialisme wordt binnenkort expliciet vermeld in de nieuwe eindtermen geschiedenis van de derde graad secundair. Dat bevestigt minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) aan De Standaard. Bedoeling is dat Vlaamse leerlingen de schoolbanken verlaten met op z’n minst een basiskennis over de koloniale geschiedenis. [naar artikel]
De Vlaamse vereniging voor Wiskundeleraars zegt klaar en duidelijk: "met de nieuwe eindtermen gaat het niveau voor wiskunde omhoog". Ze willen dat de polemiek rond de eindtermen stopt. Zowel vanuit de Oeso, als bij meerderheidspartijen Open VLD en N-VA klinken ongeruste stemmen over de nieuwe eindtermen, er wordt gevreesd dat het niveau op Vlaamse scholen zal dalen. "In de nieuwe eindtermen zijn zaken opgenomen als abstract denken en statistiek. Dat is revolutionair", zegt wiskundeleraar Filip Moons. [naar artikel]
De politieke discussie van de nieuwe eindtermen is nog niet afgerond. De tijd dringt, maar de knelpunten blijven: vage of concrete eindtermen, en toezicht op levensbeschouwelijke vakken. [naar artikel]
Gisteren tweette onderwijstopman van de OESO Dirk Van Damme over de te lage eindtermen in het onderwijs. “De lat wordt erg laag gelegd door de commissie die de eindtermen voorbereidt”, schreef Van Damme in zijn twitterbericht. De Vlaamse Vereniging voor Wiskundeleraars (VVWL) reageerde daarop dat de nieuwe eindtermen het niveau voor wiskunde net omhoog trekken: “In de eindtermen van de lessen wiskunde wordt enorm ingezet op vaardigheden die in een gedigitaliseerde wereld belangrijk zijn." [naar artikel]
Het Vlaams Parlement keurde vandaag de nieuwe eindtermen voor de tweede en derde graad secundair onderwijs goed. In die nieuwe eindtermen wordt meer nadruk gelegd op kennis, naast vaardigheden en attitudes. [naar artikel]
De Vlaamse Regering heeft nieuwe eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs goedgekeurd. De eindtermen bepalen wat leerlingen minimaal moeten kennen en kunnen. De huidige eindtermen waren 20 jaar oud, en niet meer aangepast aan bepaalde evoluties in de maatschappij. Ze moesten ook duidelijker en coherenter worden. [naar artikel]
Een voormalig oppositieleider in Zuid-Afrika werd berispt door haar partij DA nadat ze op Twitter schreef dat kolonisatie niet alleen maar [naar artikel]
Het gemeenschapsonderwijs (GO!) stapt mee in de verdediging van de eindtermen. Zo komt het lijnrecht tegenover het Katholiek Onderwijs Vlaanderen te staan, dat de eindtermen via het Grondwettelijk Hof wil laten schorsen en vernietigen. Dat schrijven De Standaard, Het Nieuwsblad en het Belang van Limburg woensdag. [naar artikel]
Het Katholiek Onderwijs betreurt dat onderwijsminister Ben Weyts (N-VA) niet is ingegaan op zijn vraag om de nieuwe eindtermen minder te versoberen. Volgens Lieven Boeve wijzigt er fundamenteel niks en komt de minister ook niet tegemoet aan de kritiek van de Raad van State dat de nieuwe eindtermen te gedetailleerd en te uitgebreid zijn. [naar artikel]
De nieuwe Amerikaanse president Donald Trump heeft zich in een Israëlische krant gekeerd tegen de voortdurende Joodse kolonisatie van Palestijns [naar artikel]
De discussie over de eindtermen in het Vlaamse onderwijs laait opnieuw op. Katholiek Onderwijs Vlaanderen vreest dat de nieuwe eindtermen [naar artikel]
Katholiek Onderwijs Vlaanderen wil de nieuwe eindtermen voor de tweede en derde graad van het secundair onderwijs aanvechten voor het Grondwettelijk Hof, maar het Gemeenschapsonderwijs is het daarmee niet eens en zal die eindtermen actief verdedigen voor datzelfde Hof. Nochtans heeft het Vlaams Parlement in februari de eindtermen unaniem goedgekeurd. Waarover gaat dit conflict en dreigen we af te stevenen op een nieuwe schoolstrijd, zoals sommigen suggereren? [naar artikel]
17:06 Coalitiepartners N-VA en Open VLD vrezen dat er te weinig ambitie getoond wordt bij de formulering van de nieuwe eindtermen in het middelbaar onderwijs. [naar artikel]
Lucas Catherine legt de korte bloei van de kunststroming en de kolonisatie van Congo bloot. [naar artikel]
Vak per vak worden de eindtermen vastgelegd. Al maandenlang zitten experts, leerkrachten en pedagogen samen in commissies om er over na te denken, te debatteren en knopen door te hakken. Langzaamaan krijgen de eindtermen nu vorm. Maar er is onrust. En de bezorgdheden kwamen gisteren naar buiten via tweets van onderwijsexpert Dirk Vanhamme en Open VLD en N-VA uitten die ook in het Vlaams parlement. Wat zit er onder die lat, die volgens de één hoger en de ander lager gelegd wordt? [naar artikel]
Het Grondwettelijk Hof heeft geoordeeld dat de eindtermen voor de tweede en derde graad van het middelbaar een fundamentele inbreuk op de vrijheid van onderwijs zijn. Dat betekent dat die eindtermen - in februari vorig jaar goedgekeurd door het Vlaamse parlement - de prullenmand in mogen. Maar wat stond er in die eindtermen en waarom veroorzaakt de inhoud zo veel beroering? [naar artikel]
Het katholiek onderwijs stelt de Vlaamse overheid in gebreke omdat de nieuwe eindtermen voor het middelbaar nog steeds niet in het Staatsblad zijn gepubliceerd. De vertaling naar het Frans laat op zich wachten en daardoor kan de koepel de eindtermen ook niet aanvechten voor het Grondwettelijk Hof. Bewuste vertragingsmanoeuvres van Ben Weyts? “Niemand kan mij verdenken van getalm”, reageert hij. [naar artikel]
Het gemeenschapsonderwijs (GO!) stapt mee in de verdediging van de eindtermen. Zo komt het lijnrecht tegenover het Katholiek Onderwijs Vlaanderen te staan, dat de eindtermen via het Grondwettelijk Hof wil laten schorsen en vernietigen. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.