15% minder verkeersdoden vallen er dit jaar te betreuren [naar artikel]
De lockdown zorgde voor minder verkeer op de weg en dus ook voor minder ongevallen, zo blijkt uit cijfers van de politie. In Limburg waren er in de eerste helft van dit jaar 22 procent minder letselongevallen dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. [naar artikel]
Ook in de Liefkenshoektunnel op de Antwerpse Ring (R2) was er dit jaar door de coronacrisis flink minder verkeer. Het vrachtverkeer viel er met 5 procent terug, het aantal personenwagens zelfs met 26 procent. Dat leidde niet alleen tot minder files, maar ook tot minder ongevallen. [naar artikel]
Nooit vielen er gedurende de eerste negen maanden van een jaar minder verkeersdoden in ons land. Nooit waren er minder ongevallen. Meer controles, veiliger wagens, een betere infrastructuur en een trouwere gordeldracht zijn de oorzaken. Maar wellicht zorgen ook de almaar langere files ook voor een daling van het aantal verkeersdoden... [naar artikel]
Zelfs nu tijdens de coronacrisis veel minder mensen de auto namen en lange verplaatsingen maakten, is het niet gelukt om de nationale doelstelling van een halvering van het aantal verkeersdoden tussen 2010 en 2020 te halen. De daling bedraagt 40 procent. Dat blijkt uit de Verkeersveiligheidsbarometer van verkeersinstituut Vias. [naar artikel]
De jaarcijfers van politie Limburg Regio Hoofdstad bevestigen dat corona voor een verschuiving in de criminaliteit zorgt: minder diefstallen en minder ongevallen, maar wel een explosieve groei van de internetcriminaliteit. [naar artikel]
Vorig jaar vielen in Limburg 38 verkeersdoden te betreuren, liefst 19 minder dan in 2019. Dat is de sterkste daling onder de Vlaamse provincies. Het aantal letselongevallen daalde in onze provincie met 17 procent. [naar artikel]
Vorig jaar vonden 34.640 verkeersongevallen plaats in België, of 8,2 procent minder ten opzichte van 2019, het laatste 'normale' jaar pre-corona. Dat blijkt uit cijfers van het Belgische statistiekbureau Statbel. Daarnaast kwamen ook minder mensen om het leven in het verkeer. [naar artikel]
Afgelopen jaar daalde het aantal verkeersdoden in het Vlaamse Gewest met negen procent, terwijl het aantal ongevallen met doden of gewonden tegelijk een stijging met tien procent meemaakte ten opzichte van 2021. Dat blijkt donderdag uit cijfers van Statistiek Vlaanderen. [naar artikel]
Voor de rechtbank zijn er minder betwistingen over de verantwoordelijkheid bij dodelijke ongevallen. Dat stelt het parket Limburg vast. De inzet van drones en geavanceerde simulatie- en berekeningsprogramma’s helpen verkeersdeskundigen om het ongeval nog nauwkeuriger te reconstrueren. [naar artikel]
Door de lockdown zijn er minder ongevallen, minder gewonden en minder doden in het verkeer. Maar de ongevallen die gebeuren, zijn wel twee keer dodelijker. Oorzaak: te snel rijden omdat er minder verkeer is. [naar artikel]
Nergens daalt het aantal verkeersdoden zo sterk als in Limburg. In de eerste negen maanden stierven er 20 mensen op de Limburgse wegen, dat zijn er zeven minder dan in dezelfde periode vorig jaar. [naar artikel]
En of de coronapandemie ons dagelijks leven danig dooreengeschud heeft: meer overlijdens, meer telewerken en meer armoede, maar ook minder geboortes, minder verkeersdoden en minder vrijetijdsuitgaven. Alle opvallendste cijfers uit de voorbije coronatijd werden door het Belgische statistiekbureau Statbel nu gebundeld in ‘Kerncijfers 2021’. Een overzicht. [naar artikel]
07:25 Omdat corona veel mensen thuis hield, vielen er tussen 1 januari en 30 september een zevende minder verkeersdoden te betreuren dan een jaar eerder. [naar artikel]
Nooit eerder vielen er minder verkeersdoden in Limburg als de afgelopen zes maanden. Onze provincie volgt daarmee de nationale trend. [naar artikel]
Elk slachtoffer is er één te veel. Maar toch. Er zijn in het verkeer in Limburg in de eerste zes maanden van dit jaar minder doden gevallen. 18 in plaats van 24 in dezelfde periode vorig jaar. [naar artikel]
Het aantal verkeersdoden is in tien jaar tijd met 37 procent gedaald. Dat blijkt uit een telling van de ngo European Transport Safety Council (ETSC). Vorig jaar waren er 17 procent minder verkeersdoden op Europese wegen. [naar artikel]
Door de coronacrisis is er minder personenverkeer, maar net meer vrachtverkeer op de E17. Dat is de directe oorzaak van de vele recente ongevallen... [naar artikel]
In de eerste negen maanden van 2020 waren er in Limburg 13,4 procent minder letselongevallen dan in dezelfde periode vorig jaar. We telden ook zes minder verkeersdoden. Een positief gevolg van de lockdown. “Maar na het coronavirus zullen de cijfers weer stijgen”, waarschuwt Vias. [naar artikel]
Het afgelopen jaar hebben we ons minder met de auto verplaatst en zijn er minder ongevallen gebeurd. Toch stijgt de premie voor autoverzekeringen bij sommige verzekeraars. [naar artikel]
Volgens de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias Institute is het aantal doden op onze wegen gevoelig gedaald in de eerste negen maanden van dit jaar: 11 procent minder vergeleken met dezelfde periode in 2016. Nooit eerder vielen er minder verkeersdoden. Het aantal letselongevallen vertoont ook een daling: -6 procent. Alleen in de provincie Antwerpen is er een forse stijging van verkeersdoden. [naar artikel]
Er waren deze kerstvakantie minder ongevallen op de skipistes. Reisbijstandsorganisatie VAB noteerde een daling met 31 procent. Vooral tijdens de tweede week waren er minder ongevallen, omdat veel wintersporters vaak gewoon de piste niet op konden door zware sneeuwstormen. In Frankrijk werd zelfs aangeraden om binnen te blijven. [naar artikel]
Er zijn vorig jaar 7 procent minder verkeersdoden gevallen dan in 2022. Dat blijkt woensdag uit de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute op basis van cijfers van de federale politie. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.