Vorig jaar gebeurden enkele ongevallen met fietsers op twee overwegen. Op het fietspad moeten fietsers al trager rijden, maar fietsers in groep mogen op de weg. En daar gebeurden de ongevallen. De velostrail maakt de groef breder en dus de kans op vallen kleiner. [naar artikel]
Hoewel het aantal dodelijke ongevallen met fietsers in Vlaanderen daalt, zijn er in de provincie Antwerpen net meer fietsers die het leven lieten in het verkeer. Wat vinden fietsers daarvan en wat is volgens hen de oorzaak? Wij staken ons licht op in Antwerpen en Mol. [naar artikel]
Hoe meer fietsers er in het straatbeeld rondrijden, hoe kleiner de kans op ongevallen met auto’s. Dat is een van de opvallende conclusies van een nieuw onderzoek van de Universiteit Gent dat focust op de verkeersveiligheid van fietsers in Antwerpen. [naar artikel]
Hoe meer fietsers er in het straatbeeld rondrijden, hoe kleiner de kans op ongevallen met auto’s. Dat is een van de opvallende conclusies van een nieuw onderzoek van de Universiteit Gent dat focust op de verkeersveiligheid van fietsers in Antwerpen. [naar artikel]
In 2011 gebeurden in Vlaanderen 12 procent meer ongevallen met fietsers dan het jaar voordien. Hoewel het aantal fietsers stagneert, stijgt het aantal slachtoffers. 'De Vlaamse overheid vindt autoverkeer nog altijd belangrijker dan de veiligheid van de fietser', zegt Roel De Cleen van de Fietsersbond. [naar artikel]
De voorbije vijf jaar is het aantal ongevallen met een speedpedelec in Vlaanderen sterk gestegen. In 2017 gebeurden nog 15 ongevallen met dat type van snelle elektrische fiets, vorig jaar steeg dat aantal tot 391. De Fietsersbond wijt de ongevallen aan de onaangepaste fietsinfrastructuur én de weinig ervaren fietsers. Er is fietseducatie nodig, vindt de Fietsersbond. [naar artikel]
Vias, het instituut voor de verkeersveiligheid, rekende uit dat het aantal ongevallen met fietsers blijft toenemen. Dat komt onder andere omdat er steeds meer verschillende soorten tweewielers rondrijden, zoals de speedpedelec, cargofiets of de deelstep. Dat schrijft De Morgen. [naar artikel]
In West-Vlaanderen zijn rond hetzelfde tijdstip twee zware ongevallen met fietsers gebeurd waarbij de automobilisten vluchtmisdrijf pleegden. In Heuvelland werd een fietser (17) met levensgevaarlijke verwondingen afgevoerd, in Oostduinkerke (Koksijde) vielen een zwaargewonde en een lichtgewonde. De politie en het parket zoeken getuigen die meer informatie hebben over een van de twee ongevallen. [naar artikel]
Het aantal ongevallen met fietsers is de voorbije jaren alleen maar toegenomen. Dat becijferde VIAS, het Instituut voor de Verkeersveiligheid. Een verklaring is er ook: steeds meer mensen gebruiken een twee- of driewieler om zich te verplaatsen. En de weginfrastructuur is daar niet altijd op voorzien. [naar artikel]
Gent wil zich nog eens buigen over een mogelijk verbod op zware vrachtwagens in de ochtend- en avondspits. Dat zou dan vooral gelden op plekken waar er veel fietsers rijden. Zo'n maatregel kan helpen om zware ongevallen met fietsers te voorkomen, zoals er vanmorgen nog een gebeurde aan de Keizerpoort. Een jongen van 13 werd er op de fiets aangereden door een vrachtwagen, en raakte daarbij levensgevaarlijk gewond. [naar artikel]
Maandag start de eerste avondspits na de herfstvakantie grotendeels in het donker. Dat heeft natuurlijk te maken met het winteruur. Cijfers bewijzen dat er dan vaker ongevallen gebeuren waarvan vooral voetgangers en fietsers het slachtoffer zijn. De Fietsersbond, mobiliteitsorganisatie Touring en Brussel Mobiliteit geven concrete tips voor fietsers én automobilisten om aanrijdingen te vermijden. [naar artikel]
Er zijn vorig jaar in West-Vlaanderen minder dodelijke verkeersslachtoffers gevallen, maar bij meer ongevallen waren fietsers betrokken. Dat is bekendgemaakt op fietsbeurs Velofollies in Kortrijk. [naar artikel]
Fietspaden waarop je in twee richtingen mag rijden zijn gevaarlijk, en een hoger aantal fietsers verlaagt net de kans op ongevallen met auto’s. Het zijn twee opvallende conclusies uit onderzoek van de Universiteit Gent, waarbij het verkeer in de stad Antwerpen onder de loep genomen werd. [naar artikel]
Onderzoekers van het Instituut voor Mobiliteit aan de UHasselt willen een beter beeld krijgen van de oorzaken van ongevallen met zwakke weggebruikers. Ze ontwikkelden daarom een app waarop fietsers en voetgangers hun ongevallen kunnen registreren, zo blijkt uit een persbericht van UHasselt. [naar artikel]
Het aantal verkeersdoden is vorig jaar met 7,4 procent gedaald. Dat blijkt uit de meeste recente Verkeersveiligheidsbarometer van Vias Institute. Het aantal verkeersdoden ligt op het laagste niveau ooit, al zijn er wel enkele onrustwekkende tendensen. Zo is het aantal doden bij de senioren wel gestegen, net als bij de motorrijders en de fietsers. Bovendien is het aantal ongevallen na jaren van daling opnieuw gestegen. [naar artikel]
Het kruispunt van de Maastrichtersteenweg met de Sint-Corneliusstraat krijgt midden november een systeem dat automobilisten waarschuwt als er een fietser nadert. “Het gaat om een proefproject, een primeur voor Vlaanderen, om de verkeersveiligheid te verbeteren op plaatsen waar auto’s een dubbelrichtingsfietspad kruisen”, zegt schepen van Mobiliteit Habib El Ouakili (sp.a). Op dit kruispunt gebeurden de afgelopen drie jaar drie ernstige ongevallen met fietsers. [naar artikel]
De Fietsersbond is voorstander van de snelheidscontroles omdat ze ongevallen tussen fietsers en auto's kunnen voorkomen. De Vlaamse Wielerbond [naar artikel]
Minstens 745 fietsers liepen vorig jaar lichamelijke letsels op bij ongevallen met een elektrische fiets. In 2015 waren dat er nog 518. Dat [naar artikel]
De Fietsersbond vraagt dat nieuwe fietspaden minstens 4 meter breed zijn. Aanleiding zijn de jongste verkeerscijfers, die aantonen dat meer fietsers gewond raken bij ongevallen. “Een gevolg van het hogere aantal fietsers op de weg, en ook oudere, kwetsbare fietsers”, zegt het BIVV. “Sommige populaire fietspaden zijn intussen té smal en té druk geworden om nog veilig te kunnen fietsen”, waarschuwt de Fietsersbond. [naar artikel]
De Fietsersbond Gent houdt aan het begin van het academiejaar een pleidooi voor de invoering van de 'Deense stop'. Het is een handgebaar dat fietsers kunnen maken om aan te geven dat ze vertragen of stoppen. "Het kan helpen om ongevallen te vermijden, zeker nu er veel nieuwe en onervaren fietsers in de stad zijn", stelt de bond. [naar artikel]
Vorig jaar werden ruim 4.700 ongevallen met letsel of dodelijke afloop gevolgd door een vluchtmisdrijf, een recordaantal in 10 jaar. Dat meldt verkeersinstituut Vias. Voetgangers en fietsers zijn het vaakste het slachtoffer van dit soort ongevallen. De overgrote meerderheid van de plegers wordt geïdentificeerd. [naar artikel]
Het aantal verkeersdoden in Vlaanderen is vorig jaar met 18,8 procent afgenomen, tot 247. Daarmee is de Vlaamse doelstelling om het dodental in 2020 te beperken tot maximaal 200 niet gehaald. Dat meldt de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) op basis van voorlopige cijfers van de federale politie. Opvallend: bij ongevallen met fietsers en lichte vrachtwagens waren er vorig jaar lichte stijgingen van het dodental (+3 doden in beide categorieën). [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.