De federale Ombudsdienst voor Energie heeft vorig jaar 5.526 klachten ontvangen. Dat is een derde meer dan het jaar voordien. Volgens de ombudsman ligt de forse stijging van de elektriciteitsfactuur aan de basis van de toename. [naar artikel]
De Ombudsdienst voor Energie heeft vorig jaar maar liefst 26.920 klachten ontvangen. Dat zijn er bijna drie keer meer dan in 2021. Klanten die nooit eerder hun gas- of elektriciteitsfactuur bekeken hadden, bleken dat nu plots wel te doen. Wat waren hun klachten? En wat kan de ombudsdienst precies doen? Ombudsman Eric Houtman legt uit. [naar artikel]
De Ombudsdienst voor Energie heeft vorig jaar maar liefst 26.920 klachten ontvangen. Dat zijn er bijna drie keer meer dan in 2021. Klanten die nooit eerder hun gas- of elektriciteitsfactuur bekeken hadden, bleken dat nu plots wel te doen. Wat waren hun klachten? En wat kan de ombudsdienst precies doen? Ombudsman Eric Houtman legt uit. [naar artikel]
Amper 34 procent van onze huidige, torenhoge elektriciteitsfactuur gaat naar die elektriciteit zelf. De overige 66 procent wordt opgeslokt door allerhande nettarieven, heffingen en BTW. Bij de nog hogere aardgasfactuur maken deze extra kosten gelukkig ‘slechts’ 41 procent van het totaal uit. [naar artikel]
De elektriciteitsfactuur in Vlaanderen bedraagt gemiddeld 239 euro per maand, tegenover maar 171 euro in Nederland, zo wijst een studie van de verschillende energiewaakhonden uit. Oorzaak is volgens energieminister Zuhal Demir (N-VA) dat in het verleden allerlei kosten “in de elektriciteitsfactuur zijn weggemoffeld”. [naar artikel]
De federale Ombudsdienst voor Energie heeft in 2017 in totaal 5.797 klachten ontvangen. Dat is 5 procent meer dan in 2016, en op twee jaar tijd bedraagt de stijging zelfs al 37 procent. De meeste klachten gaan nog altijd over facturen, maar er zijn ook meer en meer klachten over dubieuze verkooppraktijken. [naar artikel]
18:15 Sinds 2007 is de elektriciteitsfactuur van een gemiddeld gezin in Vlaanderen met 104 procent of meer dan 500 euro gestegen. [naar artikel]
De federale ombudsdienst heeft vorig jaar 6.852 dossiers behandeld, 10 procent meer dan in 2018. Het ging om 5.168 nieuwe klachten (+13 procent) en 1.684 vragen om informatie (+2,5 procent). 59 procent van de klachten bleken ontvankelijk, 1.973 zijn niet ontvankelijk verklaard. [naar artikel]
Amper 34 procent van onze huidige, torenhoge elektriciteitsfactuur gaat naar die elektriciteit zelf. De overige 66 procent wordt opgeslokt door allerhande nettarieven, heffingen en BTW. Bij de nog hogere aardgasfactuur maken deze extra kosten gelukkig ‘slechts’ 41 procent van het totaal uit. Maar toch, valt daar in deze dure energietijden dan echt niet op te beknibbelen? “Vooral de elektriciteitsfactuur is intussen een verdoken belastingbrief”, knikt ook energie-expert Andries Gryffroy (N-VA). [naar artikel]
De elektriciteitsfactuur wordt opnieuw wat duurder. Vanaf 1 maart gelden immers hogere zogenaamde transmissienettarieven, het gedeelte van de elektriciteitsfactuur voor het gebruik van het hoogspanningsnet. Voor een gemiddeld gezin (3.500 kWh/jaar) komt er jaarlijks 5,26 euro bij, een stijging met 0,5 procent. Dat meldt de Vlaamse energieregulator Vreg donderdag. [naar artikel]
De Ombudsdienst voor Telecommunicatie kreeg in 2023 meer dan 15.000 klachten over de Belgische telecomoperatoren. Een spectaculaire stijging van 65 procent in vergelijking met 2022. Vooral de grote ICT-problemen bij Telenet wegen zwaar door in de cijfers. Meer dan 40 procent van de klachten ging over Telenet. Maar ook over de andere grote spelers, zoals Proximus en Orange, kreeg de ombudsman opvallend meer klachten. [naar artikel]
Vóór de verkiezingen had onder meer meerderheidspartij Open Vld de mond vol over een verlaging met 30 procent van de elektriciteitsfactuur. Dat zou... [naar artikel]
Uit nieuwe cijfers van de VREG (Vlaamse Regulator voor de Elektriciteits- en Gasmarkt) blijkt dat er steeds meer afbetalingsplannen worden opgestart. Oorzaak is de duurdere elektriciteitsfactuur. [naar artikel]
Door de duurdere bijdragen voor het hoogspanningsnet. zal een gemiddeld gezin jaarlijks 5,26 euro extra moeten betalen. [naar artikel]
In 2016 ontving de ombudsdienst voor de Postsector 15.856 nieuwe klachten. Dit is een sterke stijging van 25 procent tegenover 2015. Zowel het aantal klachten over brievenpost (+29 procent) als over pakjes (+36 procent) stijgt. Opvallend is hierbij de stijging van klachten over de verwerking van zendingen (brieven of pakjes komen te laat toe, verdwijnen in het postcircuit, zijn beschadigd, worden geleverd aan het verkeerde adres ... ) de basisdienst van de sector. [naar artikel]
Vóór de verkiezingen had onder meer meerderheidspartij Open Vld de mond vol over een verlaging met 30 procent van de elektriciteitsfactuur. N-VA... [naar artikel]
Sinds 2007 is de elektriciteitsfactuur van een gemiddeld gezin in Vlaanderen met 104 procent of meer dan 500 euro gestegen. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van de federale energieregulator Creg. De factuur daalde het voorbije jaar wel licht tegenover het jaar daarvoor. [naar artikel]
Energieleveranciers betalen vandaag 35 procent meer voor elektriciteit die ze volgend jaar willen gebruiken dan ze in mei deden. Op termijn zult u dat voelen: in het slechtste geval wordt de jaarlijkse elektriciteitsfactuur van een gemiddeld gezin 100 euro duurder. [naar artikel]
Het leven is op een jaar tijd 6,6 procent duurder geworden, en wordt vooral aangedreven door duurdere voeding. Vorige maand bedroeg de inflatie nog meer dan 8 procent. [naar artikel]
Belgische gezinnen betalen de op twee na duurste elektriciteitsfactuur van de Europese Unie. Enkel in Duitsland en Denemarken kost stroom nog meer dan bij ons. Vlaamse huishoudens betalen bovendien meer dan Waalse en Brusselse. Wat verklaart die duurdere energieprijzen en hoe betaal je zo weinig mogelijk? [naar artikel]
De Ombudsdienst voor telecommunicatie kreeg vorig jaar de meeste klachten over facturen, overstappen naar een andere operator, en roaming. Dat laatste – duurder bellen en surfen in het buitenland – is sinds midden vorig jaar afgeschaft in de landen van de Europese Unie, maar dus niet in alle Europese landen, maar dat weet duidelijk nog niet iedereen. In totaal kreeg de ombudsdienst 16.249 klachten. Dat is 9,21 procent meer dan in 2016. 96 procent van de klachten kreeg een oplossing. [naar artikel]
09:39 Bij de Ombudsdienst voor telecommunicatie zijn vorig jaar 65 procent meer klachten binnengekomen dan in 2022. Telenet spant de kroon met een verdriedubbeling van het aantal klachten. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.